Fråga om underställ (typ)

Tornkvist

Medlem
Hej! Jag har bara några snabba frågor. Om man har ett underställ, en vanlig t-shirt och en skaljacka, hindrar då t-shirten borttransporten av svett etc (andning?). Ska man istället ha en tröja i syntetmaterial? Och om man istället har en microfleece, händer samma sak eller är det någon skillnad?

underställ transporterar bort fukten från kroppen det spelar ingen roll om du har en t-shirt eller nå annat då vad du än har ovanpå blir fuktigt/blött och du kommer nog frysa om du bara har skaljacka...

OKey, men om man har ett mellanplagg som transporterar bort fukten? Då borde ju den transportera bort fukten, och så även skaljackan? Jag är varmblodig;)

Microfleece lr liknande som mellanplagg fungerar utmärkt.Den håller dessutom värmen bättre än ett mellanplagg i syntet....
Undvik bomull nära kroppen, kyler fort när den blir fuktig :)

Om du åker i backen hela dagen och har möjlighet att gå in och värma dig eller att det inte är så kallt, så spelar det inte så stor roll vad du har på dig över understället.
Är det däremot kallt och du måste hålla värmen så skrota t-shirt...

Funktionsunderställ transporterar som sagt bort funkten från kroppen till nästa plagg, det sprider även ut fukten på en större yta vilket gör att du håller dig varmare och ökar på transporten av fukt till nästa lager. Ullunderställ har också förmågan av att hålla dig varm även om det är blött.

Det jag brukar köra med är mitt Artic Brynje underställ http://www.brynje.no/public/?set_language=no&cccpage=webshop_l1&set_z_qm_product_grp1=1 , ett underställ i 2 lager med ett nät innerst (lager 1) för att öka värmekapactitet samt transportera fukt ut till utanpåsittande merinoulltröja (lager 2). Utanpå detta underställ har jag skaljackan, dvs. ingen fleece eller nått. Funkar bra vid lite högre belastning där du håller värmen. T.ex. toppturer eller om du blir väldigt varm i backen. Faktiskt den bästa kombinationen, kan kombineras med en tunn fleece också i mkt. kallt väder. Och det enda underställ jag testat som håller värmen vid start-och-stopp aktivitet.

Alt. 2 är är ett ullunderställ av merino eller liknande innerst sen ett ännu tunnar utanpå för att ta till sig fukt. Utanpå detta skaljacka. Vid lite varmare väder då man kan ta bort ett av underställen.

Alt. 3, ullunderställ och fleece som andra lager sen en skaljacka. Vid kallare temperaturer.

Som ni kanske märke föresrpåkar jag ullunderställ, dess värmeförmåga är mkt. bättre än vanligt syntetiskt underställ. Samt att det värmer trots det är vått.

Jag skulle aldrig sätta på mig en t-shirt över understället i fler tillfällen än vid after-ski. Bomullen har en förmåga att suga till sig stora mängder vätska innan det blir mättat, det gör att du kommer få ett plagg som aldrig torkar trots att t.ex. Gore-Tex släpper ut fukten för koncentrationen av vätska på ett område blir för stort. Bomull används på varma platser t.ex. vandrig i djungel då det är ett utmärkt sätt att hålla sig sval...då säger det sig själv att det inte hör hemma i kyliga breddgrader.

Senast ändrad:
WITMatrix sa:
Som ni kanske märke föresrpåkar jag ullunderställ, dess värmeförmåga är mkt. bättre än vanligt syntetiskt underställ. Samt att det värmer trots det är vått.
Instämmer helt....vid kallare temperaturer är ett underställ i typ merino ull att föredra.
Ditt alt.3 är utmärkt en riktigt kall vinterdag, då kan syntet ställen kännas lite kyligare....Särskilt då man är ett kallblod som jag ;)

Men som kören sjunger: Bomull "SUGER" ;)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp