Frågor innan köp- K2 ObSETHed 189 och bindning

sjokeckset

Ny medlem
Nu börjar det dra ihop sig för köp!

Jag ska köpa ett par K2 ObSETHed 189. Tagit mig en smärre evighet att bestämma mig. Det som tagit än längre tid är valet av bindning. Ett tag var jag inne på Duke, lade turbindning och fokuserade på Schizo för att kunna justera beroende på vad jag skulle åka(jibba eller puder). Efter att ha läst ytterligare har jag nu valt att köra på en "fast bindning".

Valet står nu mellan Marker Griffon 13 och Salomon STH14 Driver. Vilket är det givna valet här? Finns det ett givet val?

Nog för att jag delgivit denna information för många gånger här på forumet. Här kommer det igen om någon vill säga något relaterat valet av skidor.

Längd: 187cm
Vikt: 88kg
Åkstil: Relativt aggressiv

Kommer väl i första hand inte charge'a som en missil ned för backen men kommer helt klart åka allt som erbjuds i puderväg borta i Whistler. Gillar att hoppa och leka runt så det kommer det bli mycket av om tillfällen dyker upp.

Tackar på förhand för svar och om det är övertygande det som skrivs blir det en beställning imorgon.:)

Jag skulle säga salomon, främst för att jag har en förkärlek till salomons bindningar men också för att det är mer metall i den, manuella inställningar = mindre saker som kan strula och de fungerar riktigt bra med trekkers om du vill ut på tur.

Ingen av dem är dåliga dock.

Stor man på stora skidor, vet du att det är just en 13-14-dinare du ska ha? Rent spontant tycker jag att det kanske skulle passa bättre med en Jester/STH 16? Har själv dragit av skidan från foten i en mute fler en än gång på Salomons gamla racebindningar med 14-din. Därför har jag alltid sett den som aningens klen.

Jo jag är ju rätt så stor och tung. Enligt DIN-räknare hamnar jag dock på 8,5-9DIN på både Marker och Salomons bindningar. Kunde gå upp mot 10 om det verkligen behövdes, enligt DIN-räknaren då.

Som jag förstått det blir bindningen robustare ju högre DIN den klarar = mera metall?

Driver ska ju ha förstärkt tådel så det var därför jag sneglade åt den och hoppades det skulle vara det givna valet. STH16 finns av nån anledning inte kvar på sport-conrad och Jestern skjutsar upp hela paketet i pris rätt så ordentligt. Kanske ska överväga den ändå?

Är ju som sagt lång och tung. Kommer skidan orka bära mig i undersköna puderlandskap eller borde jag köra på något bredare, typ Hellbent? Enligt interwebzz så ska både Obsethed och hellbent "egentligen" vara 192. Hur mycket sanning det nu må vara i det men i vilket fall som helst bara till fördel för mig känns det som.

Skulle också rekomendera en sth 16! Har inga dåliga erfarenheter av dom utan enbart positiva. + med manuella inställningar för att passa pjäxan bäst..

Ifall man väljer paket med Allmountain skida + bindning sår får man upp FFG16 (som är en STH16 men orange och grön) som ett alternativ. obSETHed finns som option där också.

Se där ja. Blev bara 30€ dyrare. Dock måste något vara fel med vikten. De kan ju omöjligt vara 1kg skillnad per bindning mellan sth14 och sth16. Färgen var väl inte den bästa heller men vad göra. :D

Vad är egentligen skillnaden mellan sth16 och sth14? Mängd metall?

Atomic har angivit fel vikt på FFG16 av någon anledning, de borde väga ca 2322 gram för ett par inte 4640g.

sjokeckset sa:
Se där ja. Blev bara 30€ dyrare. Dock måste något vara fel med vikten. De kan ju omöjligt vara 1kg skillnad per bindning mellan sth14 och sth16. Färgen var väl inte den bästa heller men vad göra. :D

Vad är egentligen skillnaden mellan sth16 och sth14? Mängd metall?
Inte så mycket som skiljer. Tex är pelaren som tådelen står gjord av stål i 16 varianten och plast på 14.

Heinz_p sa:
PNyberg sa:
Inte så mycket som skiljer. Tex är pelaren som tådelen står gjord av stål i 16 varianten och plast på 14.
Säker på det?
Var det inte Felix som lyckades bryta av pelaren, som också vara av plast?

EDIT
Det var felix, här är tråden om det https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=62030
Bilder
2a7cry0.jpg

sy2xqx.jpg

14driver och sth16 bredvid varandra, bottenplatta + torn i plast på 14 driver, tror dock inte att det är särskilt vanligt att detta händer, enda gången jag hört det faktiskt.
qrbuox.jpg

Senast ändrad:
Snyggt Jarle! Jag hade också för mig att jag hört det innan, men var inte säker. Därför slängde jag ut frågan, och fick ett extraordinärt svar:)

Har läst på under dagen i viss förtvivlan. Hur kan folk som väger mindre än jag, runt 80-85, dunka på med ett DIN-tal på typ 12-13 på ett par STH14 Driver? Är knäna "acceptable loss"?

jag har STH14 Driver på mina Wall och kör dessa på DIN9. Jag gjorde några taskiga landningar i Valdi i vintras och för egen del tyckte jag det kändes som att de löste ut vid rätt så relevanta tidpunkter. Känns ändå som att jag missuppfattat något helt. :(

Det som verkar skilja STH14 Driver och FFG16 verkar endast vara sprinten, annars identiska.

@Orkasnorkla: För att jag inte tror jag kommer få dessa skidor och bindningar billigare där borta. Inte ens i närheten faktiskt. Sedan att köpa lokalt i Whistler tror jag absolut inte är billigt(jag kan ha enromt fel här men tror inte det). Det mesta förefaller dyrt i Whistler känns det som.

sjokeckset sa:
Har läst på under dagen i viss förtvivlan. Hur kan folk som väger mindre än jag, runt 80-85, dunka på med ett DIN-tal på typ 12-13 på ett par STH14 Driver? Är knäna "acceptable loss"?

jag har STH14 Driver på mina Wall och kör dessa på DIN9. Jag gjorde några taskiga landningar i Valdi i vintras och för egen del tyckte jag det kändes som att de löste ut vid rätt så relevanta tidpunkter. Känns ändå som att jag missuppfattat något helt. :(

Det som verkar skilja STH14 Driver och FFG16 verkar endast vara sprinten, annars identiska.
Beror på hur man åker och vilken fysik man har. Funkar det bra med 9 för dig så kör på det.

FFG16=STH16 se skillnaden mellan sth14driver och sth16 ovan

sjokeckset sa:
@Orkasnorkla: För att jag inte tror jag kommer få dessa skidor och bindningar billigare där borta. Inte ens i närheten faktiskt. Sedan att köpa lokalt i Whistler tror jag absolut inte är billigt(jag kan ha enromt fel här men tror inte det). Det mesta förefaller dyrt i Whistler känns det som.
Ok vad jag sett så är det billigt i Kanada generellt (iaf med norska kroner ^^), och jobbigt att släpa skidor över atlanten i onödan tänkte jag. Men sen får jag disscounts via skidskolan också vilket väger in såklart :P

Orkasnorkla sa:
sjokeckset sa:
Ok vad jag sett så är det billigt i Kanada generellt (iaf med norska kroner ^^), och jobbigt att släpa skidor över atlanten i onödan tänkte jag. Men sen får jag disscounts via skidskolan också vilket väger in såklart :P
Tänk på att priserna i butiker i Canada inte inkluderar moms (HST) vilket är 12% i BC. Man kanske dock kan få tillbaks det när man är hemma igen?

Efter mycket övervägande och än mer läsning har jag nu, hör och häpna, valt att ta en Marker Jester 16 bindning istället. Jag står inte ut med färgerna på Atomic bindningen och jag tror och hoppas att Marker bindingen ska hålla någorlunda lika kvalitet som Salomon STH16.

Tillbaka
Topp