K2 Obsethed 189'or

LaZe

Ny medlem
K2 Obsethed 189'or
Tja!

Ibland är gud emot en. Tänkte köpa ett par K2 obsethed 10/11 189'or på vårrean i.o.m att de inte kommer förändras något till nästa säsong (mer än grafiken). På sport-conrad fanns de till hyggligt pris och idag, dagen då jag ska beställa, så är 189versionen slut. Kollat dagligen i en vecka och de har alltid funnits i lager.

Letat som en tok efter ett nytt ställe att beställa från, men inga 189'or någonstans. Backcountry.com hade men de skickar såklart inte till Sverige. Nu vänder jag mig till er. Hjälp en fattig bummare att spara lite pengar till nästa säsong och hitta dessa skidor till en billig peng åt mig.

Börjat försöka övertyga mig själv om att 179 egentligen är rätt längd för mig (är 179cm lång och 67kg) men med den feta rockern känns det som om skidan blir lite kort när det är hårt.

Bor i Stockholm ifall det hjälper

K2 Obsethed 189'or
Så jätte fet rocker är det väll ändå inte?
jag tror 189-skidan blir för lång för dig om du tar ut den i powet, där den hör hemma...
fast det beror väll på hur du åker. Antar jag.

K2 Obsethed 189'or
Där fram har den K2's så kallade powder-rocker (samma som hellbent) vilket är rätt rejäl. Lite mindre extrem i stjärten dock.
Blir överlycklig om ni tror att 179 räcker för mig. Vill bara inte bli stående i vinter och känna att skidan inte räcker till.

K2 Obsethed 189'or
Kommer landa i franska alperna säkert.
Åkt varje år sen jag lärde mig gå, men säsongade för första gången i år. Åker snabbt och bra men är absolut ingen extremåkare. Inget större än små dropp för tillfället, men vill kunna utvecklas. Tror du fattar ungefär vilken nivå jag ligger på.

K2 Obsethed 189'or
Tror 179 räcker, valet mellan 179/189 är snarare en smaksak. Körde 189 nå åk i vintras och förväntade mig något rappt och lekfullt, med min storlek (170cm / 63-66kg) kändes den rätt klumpig, hade hellre testat 179. Fast då har jag lite förkärlek till lättare skidor, K2 har som bekant ca 5kg bly i varje skida.

K2 Obsethed 189'or
Tycker inte du borde köpa 179.

"För lång om du tar ut den i powet"? Kan vara det dummaste jag hört, längre skida=mer flyt och mer fartstabil. Ska du till alperna och mer puder på öppna ytor än brant och smalt tror jag att 189 är bra för dig, finns det lite att växa i också om de nu skulle kännas långa till en början.

K2 Obsethed 189'or
K2's fetare lagg med twintip är väl fortfarande bra mkt längre än vad som anges på papperet?
Har för mig att jämfört med andra lagg är:
179 = ca 185cm
189 = ca 195cm

I övrigt anser jag att 200cm är det som gäller nästa vinter :D

K2 Obsethed 189'or
Ja nått sånt, mina gamla obsethed 189 är lika långa som EHP 193 iaf.

Jag håller med, Lhasa pow 196 :D

Senast ändrad:
K2 Obsethed 189'or
Idag är k2 179'or ganska precis 179 långa mätta från spetsen till tailen, fågelvägen. Blev väl för mycket förvirring med det gamla mätsystemet.

Då kvarstår problemet, vart i helskotta kan man få tag på ett par nya obsethed 189 :(

K2 Obsethed 189'or
Nojlas sa:
Jarle sa:
Nojlas sa:
I övrigt anser jag att 200cm är det som gäller nästa vinter :D
Om man gillar damskidor ja
Då blir jag lite nyfiken på vad du kommer köra nästa säsong?
Fischers "vi-vill-också-vara-tuffa-så-vi-bygger-en-207cm-skida-som-väger-3kg/styck-och-sen-släpper-vi-en-"hemlig"-film-om-den-för-att-bygga-upp-nån-sorts-hype" kanske?
Backhoppningsskidor med fastnitad I-balk :cool:

K2 Obsethed 189'or
Jag velar också mellan längderna, stämmer det att 89an är ca 95 egentligen jag är 177cm själv. 179 känns kort, jag gillar dock skogsåkning och vill intala mig själv att det skulle räcka med 79an? körde dock på ett par black crows på lite över 190 utan konstigheter förra säsongen. Vad tror ni?

Angående montering enligt sport-conrad?
Vill ju genetligen ha hem dem o stå på dem lite men hade varit smidigt att få det monterat på momangen..

Vad är skillnaden på
True ski center
corecenter
traditional

Tillbaka
Topp