Frågor om Brezovica i Kosovo

TexMurphy

Ny medlem
Jag kommer vara i Makedonien en sväng i vinter och funderar på att åka över till Brezovica i Kosovo. Har läst en del bra om åkningen där och tycker det vore lite spännande men jag har inte den blekaste om regionen.

Så jag har lite frågor som någon kanske kan svara på som har vart där nere.

Först och främst hur är skidåkningen? Värt att åka dit om man är i trakten? Hur är skicket på orten? Funkar liftarna? Funkar el, vatten och värme på hotellen? Ni ser jag har ingen aning.. :)

Sen hur funkar logistiken? Går det att bara huga en taxi på Skopje´s flygplats och åka till Brezovica? Någon känsla för vad vi pratar om i pris i så fall?? Säkerhet för turister? Hur är rån risken osv?

Tomas

Detta är något som jag också funderat på att testa.
Hör gärna av dig om/när du varit där.

//Håkan

Kan inte svara på hur skidåkningen, det var ju dock reservort för vinter-os i Sarajevo.

Skicket på orten är något nergången östeuropeisk standard, förmodligen inte renoverat sedan vinter-os tiden, liftarna funkar så vitt jag vet men är rätt långsamma. El fungerar men är något svajig, kan bli strömavbrott ibland.
Vatten finns men är inte tjänligt som dricksvatten.
Det går att ta en taxi från skopje, borde gå på under 100€ kanske runt 50€ om du har tur, se dock till att chauffören vet vart han ska, ha gärna en karta med.

Säkerheten är ok, uppe i bresovica rör sig inte så mkt folk så rånrisken är rätt liten. Att röra sig runt i Kosovo är säkert, om man bortser från trafiken, den är som i grekland fast värre :P

Tillbaka
Topp