Frågor om Hemsedal

Dahln

Ny medlem
Frågor om Hemsedal
Tjena. Jo det är såhär att vi är några polare som ska åka till norge och åka skidor en helg. Dom flesta av oss är 18 år och någon är 19. jag har lite frågor som jag gärna hade velat ha svar på, allt från alkohol till åkning.

Hur bra är hemsedalen?

Hur mycket tar dom för ett Liftkort ( per dag)?

Vad är åldersgränsen på krogar i norge?

Vad är åldersgränsen för att handla snus,öl i affärer?

Vad jag förstått så är Norge väldigt dyrt att leva i om man kommer från sverige :). Och eftersom vi inte kan ta med öl,sprit över gränsen så får vi köpa det i norge. Fast det kommer kosta mycket mer. men att ta risken är det inte värt. I och för sig kan ju inte mycket mer hända än att dom häller ut den men då kan man lika bra spara dom pengarna till att handla där.

Iallfall vad rekomenderar ni att vi ska ta med oss från sverige? som är väldigt dyrt i norge

Frågor om Hemsedal
sprit.... kostar skortan i norge... har alldrig haft problem o ta det över gränsen... sen är allt dyrt i norge... så satsa på att ta med så mkt som möjligt...
åldersgränsera e som isverige tror jag... men på krogen varierar som vanligt.. i hemsedal har jag för mig att det e 21 offtast (om dom kollar) sen finns ju undantag....
liftkortetpriser kan du kolla på skistar.se.... o snus ingen aning, en av få som inte snusar.. ölen e snor dyr, o köpa inte rignes smakar a, gissa....

Frågor om Hemsedal
Tackar =) Liftkort var inte jättedyrt eller normalpris iallafall.
Okej då får det bli att ta med sig lite av varje då alltså =)

Frågor om Hemsedal
Jag kom hem från hemsedal för två dagar sedan. Jag är själv 18. Det finns krogar som det är 18 på, men de ligger i byn, alltså inte vid backen. Det är ca 2 km mellan byn och backarna. Krogarna vid backen var det 20 på. Ölen är som tidigare nämt sjuukt dyr och sprit går inte att köpa i affären. Ett paket cig kostar runt 70 norska vilket såklart också är dyrt. På afterskin är det 18, och dom kollar leg. En fatöl på afterskin (0,4 l) kostade 58 norska och en cider 68 norska. Man måste vara 20 för att köpa sprít på krogen, iaf va man det på afterskin.

Backarna i hemsedal är bra för att vara i norden, hyfsad fallhöjd och bra skogskidåkning på en del ställen.

Skicka ett gb om du vill veta nått mer, =) goodnight.

Frågor om Hemsedal
Norsk lag säger 18år på öl/vin & 20år för sprit.
Ålder på ställena styrs lite av vad dom serverar (öl/vin eller sprit) oftast...lite samma som i Sverige. Vill man ha ungdomar eller äldre.
Ingen sprit servering efter kl00.00, endast öl/vin.
(Risken att bli tagen i tullen för sprit är miniiiiiiiiimaaaaaaal!)

I princip allt är dyrare än hemma. Alkohol, kött & grönt är dyrare än hemma. Så ta med dig upp det mesta.

Hemsedal har bästa åkningen på närmarte avstånd (för oss från södra Sverige ivarje fall). Bra offpiste lättåtkomligt om man leter lite och om man orkar promenera lite finns det sjukt bra åkning faktist. Bra park också. Glöm inte bort Solheisen (samma liftkort) som har glest med gäster, 2 liftar (släp) men bra skogsåkning, bra preppade backar, bra/mysig värmestuga. Även här kan man göra lite promenera och få bra offpiste (upp till ca 800m/fallhöjd).

Tycker man ska köp en paket resa med tex. Resdax (eller ev. Softresor?) så ingår boende, resa & liftkort...blir billigare än att ta sig upp själv & fixa boend.

Senast ändrad:
Frågor om Hemsedal
Låter sjukt bra :D Förutom att det är så dyrt men då får man bara plocka med sig.

Kmr bli riktigt nice att åka där. =D

Frågor om Hemsedal
norge är ett lustigt land!
Blev stannad i tullen påväg till hemsedal förra året skulle vidare till björkliden så hade med mig en hel del öl,vin och sprit samt snus. Dom gick igenom hela bilen som var fullpackad men alkoholen och snuset var inga problem med dom önska mig trevlig resa.

Tillbaka
Topp