Frågor om offpist åkning och lavin far (Snowboard)

imax

Ny medlem
Hej.

Har åkt snowboard i ca 10 år, ca 2-3 veckor om året, alltså inte särskilt erfaren.

Har varit i alperna men främst i de nordiska fjällen och det är mest där jag har åkt offpist och alltså inte i någon större utsträckning i aplarna. Och definitivt inte där det har varit någon risk för laviner.
Men har ändå åkt rätt mycket offpist i Hemsedal och sälen, men inget som går att jämföra med alperna.

Nu åker jag i december till Cervinia/Zermatt och hade främst tänkt ägna mig åt offpist åkning.

Så vad jag behöver veta är vad jag egentligen behöver, vi är ett par stycken som åker så jag är inte ensam, men ingen har åkt mer offpist än mig.

Vilken extra utrustning behöver jag? Med tanke på att jag bara åker 2-3 veckor om året så känns det rätt dyrt med en Transceiver.
Det bygger på att de andra också har en, så det blir mycket pengar.
Men det kanske är ovärderligt.

ska det vara någon idé med transceiver så är det precis som du säger. alla måste ha dem.

det gäller även spade och sond.

har inte alla i gruppen spade,sond,transa så är det ingen ide att ha något av det enligt mig. hur kul är det att hitta den begravda personen med transan men inse att den begravda har gruppens enda spade.

utöver grundprylarna så är det SJÄLVKLART att ni måste träna och söka kunskap. fråga runt hos pistörer var dom anser att det är säkrast/bäst att åka. tala om för andra vart ni planerar att åka etc.
gå gärna en lavinkurs och smöra in er hos någon erfaren local som kan ta er under sitt beskydd :)

lavinkit behöver inte vara så fasansfullt dyrt. kan tipsa om att en viss tysk internet butik har mycket förmånliga priser på lavinpaket just nu. (sport-conrad.de)

Först behöver du och dina polare gå en kurs i lavinsäkerhet, utan kunskap ska ni inte ge er ut i offpisten.

Sen ska jag rabbla de obligatoriska orden: Ni måste alla ha spade, sond och transceiver. Det finns inga ursäkter att åka utan, oavsett vad du tycker att prylarna kostar. Det är ditt och dina polares liv som står på spel.

Sen kan ni ju alltid hyra en guide som hjälper er med kunskapen och också kan fixa fram prylar till er.

Imax: Ja det brukar vara möjligt att hyra transiver, spade och sond sånt på dom flesta stora orter i Schweiz.

Wuchi: Hoppas du inte ens ha en tanke på att åka med såna som inte har utrustning. Och även om en bara ha det så kan det rädda just den människas liv om någon larmar andra folk så.

Centralbyrakraten: Kan du inte se till så Wuchi går kurs hos dig? Verkar som han behöver det då han finns i Åre. För jag tror du instämmer i mitt tänkande angående hans påstående.

//Hasse

Kan bara instämma, Hasse.

Wuchi, om inte alla har transor, spadar och sonder är det inte bättre att välja säkra åk, flackare än 25 grader än att bara strunta i utrustningen? För mig finns det i alla fall inte ett enda åk som är värt att dö för.

Visste väl det ;)

Lite off-topic: Bra att du har start din grej i Åre för den delen centralbyrakraten. Det behövs nåt sånt i Åre. Hoppas att det går bra för dig..

//Hasse

De første 15 minuttene er kritiske i forhold til sjangsen for å overleve om en er begravd i snøras. Spade, sonde og transceiver bør være obligatorisk på alle off-piste turer. Kompisredning er det aller viktigste tiltak for å berge liv - det betyr at alle MÅ ha utstyr og kunne bruke det!

Et tips:
Unngå plastspader da de ofte er for myke til å grave i hardpack snø fra et ras; de spretter unna når en prøver å grave i is og hardpack. Kjøp en metallspade med solid skaft og blad. Se t.ex: http://www.telemarktips.com/TeleNews69.html

PerH

hasse nu missförstod du mig. jag personligen hade aldrig åkt med folk som inte hade samma utrustning som mig själv vid offpist. och självklart ska man inte åka där det är lavinrisk om man inte har rätt kunskap eller utrustning.

jag försökte bara få personen som skapade tråden att förstå att det var viktigt att alla hade utrustning/kunskap. väljer dom att inte skaffa kunskap/utrustning bör de hålla sig till säker offpist eller helt enkelt bränna pist.

centralbyråkraten: jag hade faktiskt tänkt att gå en liten kurs hos dig i vinter :)

wuchi sa:
ska det vara någon idé med transceiver så är det precis som du säger. alla måste ha dem.

det gäller även spade och sond.

har inte alla i gruppen spade,sond,transa så är det ingen ide att ha något av det enligt mig. hur kul är det att hitta den begravda personen med transan men inse att den begravda har gruppens enda spade.
Står i och för sig att du inte tycker att det inte idé att ha trancivers om ingen annan har det eller hur?

//Hasse

visst står det det. men har ingen sån utrustning så ska man inte ge sig ut i sån terräng. det trodde jag va relativt klart med det lilla stycket om spaden nedan.

men om dom nu bestämmer sig för att åka utan kunskap/utrustning (DUMT!) så är det självklart bättre om i alla fall han har utrustning. kanske kommer det en grupp efter som kan gräva upp honom.

men jag hade inte utsatt mig för den faran.

Vet inte vart du bor men på adams sport i gbg kan man hyra spade, sond o transa för runt 500/vecka, så det beror ju lite på om ni ska åka en månad elelr två lär d ju va mer lönsamt att inhandla grejjerna själv så kan man ha dom nästa år igen.

peace

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp