Frågor om (Offpist) i Livigno...HJÄLP!?

Legend

Ny medlem
Har suttit och läst igenom forumet och hittat många varningar om klippta kort och hutlösa böter. Tyvärr är suget efter skön lössnö alldeles för stort för att jag skall kunna avstå. Jag vet, jag borde inte åka till Livigno om jag söker puder men det är några polare som skall dit och valet stod mellan att åka själv till en trevlig puderhåla eller leka med mina vänner en vecka.

Så, nu försöker jag göra det bästa av situationen. Är mycket tacksam för lite tips på bra åk och var/när vakterna är på hugget. Om ni kan rekommendera någon pist som är lite vassare än de "breda nybörjar pister" jag läst mig till leda om vore det schysst. Finns det någon skiroute eller något område där de inte preparerat/pistat men där man får åka?
Finns det någon som har lite mer kunskap om Livigno (säsongat eller åkt mycket där) skicka gärna ett mail här så jag kan få lite info.

Det är förövrigt mellan 4-11 januari vi skall dit, om ni har vägarna förbi.

tack, /robin

I Livogno finns det gott om stora öppna ytor att spåra upp mellan pisterna och har det snöat så finns det mycket att ta av utan problem. Visst det är inte speciellt brant men det finns mycket plats för att surfa runt och lägga fina svängar i högfart. Du får bara konkurerar intensivt med stora mängder brittiska snowboardåkar om svängarna. Visst finns det pistpoliser som karvar omkring i systemet men om och hur de tar kort är inget jag har sett eller hört något om de 2 gånger jag varit där för några år sedan.

Vad som gäller i "bakgården" har jag aldrig lyckats få någon beta på, och på Livignos sajt så stod det sist jag tittade på att all åkning utanför pisterna sker på egen risk. När jag var där senast så försökte jag få tag på någon guide eller liknande men det var helt omöjligt. Hittade lite kontaktinfo på nätet men de svarade aldrig på mejl. Annars så ska det tydligen ha startat upp en guidefirma för snowboardåkare men jag har inte hört mer än så.

Hoppas det gav något iaf...

irt frost,
Det känns mycket bättre nu. Efter recensionerna här var jag var inställd på pistnötning och park hela veckan...

irt redrum
Den uppenbara frågan; när var du där? Och, inte förbjudet som i inga problem eller inte förbjudet som att köra 90 på en ödslig 70 väg?

/tack, Robin

Hm...

Har hört många olika inlägg i samma ämne!
Kan bara bidra med att jag själv har avbokat 2 st resor just av denna anledning!
Har t o m fått en av dem avbokad genom Lion Alpin pga av detta. Hade ett långt och genomgående samtal med en av deras guider där nere som förklarade att det är STRÄNGT förbjudet att åka offpist.
Jag yrkade då på falsk marknadsföring och fick mina pengar tillbaka..

Bara ett tips..

/G

Gahnis, nu är jag så korkad att jag läste att offpiståkning var förbjuden innan vi bokade men jag bokade ändå. Bara genom att göra det antar jag att jag prioriterade mina vänner före bra åkning. Den här posten är ett bara tappert försök att hålla hoppet vid liv.
Så tyvärr är avbokning inget alternativ om jag inte lyckas övertyga alla andra att slanta in lite mer pengar och sticka någonannanstans...

Men mina föräldrar kommer säkert bli glada av "att det är STRÄNGT förbjudet att åka offpist. "
Då kör jag inte ihjäl mig :D

men hur som helst så är parken sjukt bra! så ni som bara åker pist, park och vill chilla en hel del kan åka dit.

Legend du behöver inte oroa dig särskillt, backarna är bland det bästa jag åkt och det finns sjukt fina barer/restauranger och discon där =)

Senast ändrad:
Well!

Skattefritt paradis och klockren manchester i pisten varje dag kanske kan väga upp det hela lite grann..
Skölj ner det hela med ett par "Bombardino" så är semestern ett faktum!!

G

Skall också dit en vecka och skulle gärna åka Off-Pist!!! :D

Förstår att det finns annat att göra men om det nu är Off-Pist man vill åt så har jag hittat följande:

http://www.mottolino.com/en/winter/activities/freeride-livigno
http://www.skipasslivigno.com/en/freeride-2/

Vill gärna tolka det som att det är okej. Där beskriver de lite hur bra det är att åka off-pist i Livigno, visst har de lite fokus på guidade turer men det står inget om att det skulle vara förbjudet, vad jag kan hitta kan ju ha missat något... Säg till om du hittar någon annan info som kan bekräfta att det är ok eller inte.

Vi skall dit vecka 12 så får hoppas att det är bra med snö då...

/Klas

Var där för några år sedan. Har för mig att delar av offpisten (även direkt anslutande till pist) är naturreservat och att det är därför det ät förbjudet

Tillbaka
Topp