Frågor om St Anton, har du erfarenhet? Dela med dig!

ZekeWarg

Ny medlem
God dag/ afton/ kväll osv.

Vi är ett gäng sillstrypare på 4-6 pers som tänkte dra två veckor till St Anton i februari.
Har försökt plöja genom en mängd trådar om St Anton, tyvärr är det mycket som är irrelevant för oss eller utdaterad info.
Jag har följande frågor/ funderingar:

Vi har tänkt dra ner via bil från Göteborg, hur lång tid tar det ungefär att köra ner?

Vi vill helst ha boende i hus/stuga/lägenhet, dock har jag funderingar till hur det hanteras om man är högljudda på kvällstid? Vi är inga festgalningar, men bor det ett värdpar på 90+ i huset kan vi bli ett störmoment.
Har du/ ni några tips på bra stugor/ hus/ lägenheter som skulle passa oss?
Det bör vara hyggligt nära (mindre än 1km) från liftar/ skidbuss, gärna även till centrum.

Kollade efter prisuppgifter på liftkort, men då min tyska är haltande (läs icke existerande) hade jag svårt att komma fram till något. Några tips på vart man hittar uppgifter på engelska?

Gällande boende vill vi ha möjlighet att laga mat, det är viktigt.
Tips på andra former av boende där man kan laga käk på ett hyggligt sätt?
Typen av boende är inte spikat, men ok med utrymme, matlagningsmöjligheter och trevlig atmosfär och gärna andra trevliga skidmänniskor är önskvärt.

Övrigt: Vad får vi inte missa i St Anton? Skogsåkning är lite av en favorit, tips på detta?
Samt vad skall vi INTE göra?

Vill gärna planera detta så väl som möjligt och vet att det finns en outtömlig källa med erfarenheter här.
Så, har du erfarenheter och ovärderlig information får du jättegärna dela med dig, ett par minuter av din tid kan göra en medioker upplevelse till mängder med awesome.
Bästa tipset belönas med en random paintballpryl och credits i filmen vi klipper ihop från äventyret!

Puss o kram från Sacke!

Ber om ursäkt.

Flädlesuppe:en på haket som ligger bredvid Krazy kanguruh är jävligt överskattad. Jag menar, sätter man upp "Flädlesuppe" på menyn, då får man fan leverera.

Vill förtydliga att den engelska översättningen på menyn var "Pancake soup". Samt att jag inte alls bor i Stockholm.

St. Anton är sjukt nice bara att du måste ta massa bussar och så det gillar inte jag personligen. Jag tycker att ni skall åka till Saalbach istället, där behöver ni inte ta buss någon gång och de finns bra afterski om ni vill dra på det också.

Man kan lida av det mentala handikappet att vara en stockholmare även om man aldrig satt sin fot i huvudstaden.

Tompan14 sa:
Man kan lida av det mentala handikappet att vara en stockholmare även om man aldrig satt sin fot i huvudstaden.
Touché.

Men jag måste ändå argumentera mot fenomenet att översätta namn på ting till språket som "uppfann" tinget. Det blir jävligt mycket googlande innan man kan uttala sig. Om något.

Tack till Clifford!
Känner inte att de andra inläggen var till fullt lika mycket hjälp om än underhållande.

Vad betyder schnupper på listan över priser på liftkort?

Har letat runt en del och hittat ett par hus av intresse, vilka närliggande orter är ok att bo på om man ändå vill kunna gå ut inne i stan?
St. Jakob och Pettneu, är det bra kommunikationer in till stan om man vill gå ut och ta en öl?
Vi bokar nog ett större hus, bäddar går ju alltid att fylla.

Vi körde också ner fast från Malmö
Vi tog faktiskt Finnlines från Malmö direkt efter jobbet på fredagen. Kom fram till Travemünde kl 07:00 på lördag. därifrån är det ca 90 mil ~ 9 timmar. Vi var dock nere vid åtta på kvällen eftersom folk skulle pinkade vid varje äppelträd.

Vi bokade sent så lättast att hitta ledigt boende nära centrum tyckte jag var via Antons egna interaktiva karta.
http://stantonamarlberg.com/maps/geo.php?93001387

Fungerade riktigt bra tyckte jag.

Tack till MaartinW för tipset!

Kom igen nu grabbar och tjejer, men tanke på hur många av vår art som besudlat den orten under åren borde det finnas mycket kunskap att dela med sig av. :-)

Scnhupper är kort för Schnupperangebot som låter sig översättas till "pröva på erbjudande". I det aktuella fallet innebär det ett endags liftkort som börjar gälla först klockan 15.00. Kommer ni ned så ni har tid att åka upp ungefär då lönar det sig mot ett 7-dagarskort, men ett 7-dagarskort lönar sig mot ett halvdagskort+6-dagarskort om ni kommer tidigare än så.

Priserna styrs såklart av när ni åker, hur många dagar ni åker och er ålder men ett sexdagars pass för vuxna under högsäsongen (21.12.2013 - 21.03.2014) kostar €235.

MaartinW sa:
Schnuppern betyder förövrigt att man sniffar på något :D
Nej, du tänker på 'schnupfen', att "sniffa" dvs. dra in ett pulver i näsan t.ex. lukttobak eller kokain. Bägge finns förmodligen att köpa i St Anton men inte i liftkassan...

Ska ni vara i anton ca. 2 veckor rekommenderar jag ändå att satsa på St.Jakob, Nasserein eller St.Anton för allt annat e ba oskönt under en sådan pass kort period.

Haus Felix (6pers) och Haus Sepp Gruber(5pers) är två ställen jag vet erbjuder veckoboenden, båda har två större lägenheter och ligger mitt inne i staan.

Annars finns ett megasoft boende i st.jakob, Haus Ferienglück - Lägenhet 8 pers
http://www.ferienglueck.net
Skitbra busstrafik, högsäsong går bussarna var 10e minut. Nattbuss kostar 3,5€/person, e ni fler än 3 blir det alltid billigare med taxi för 10€ till byn. gång nyktert 15min, gång full 35min
Landlordsen e megasofta och har nog svartbälte i att stå ut med högljudda skibums så 2 veckor med högmusik och öltjötande grabbar ska nog inte vara något problem.

Torsdagsafterski på Taps, Onsdagsafterski på Mooserwirt e spik.
I liftkortet inkluderar St. Christoph, Stuben, Lech and Zürs.
Dra en tur till Lech, grannort, om det är bluebird. riktigt soft ställe med inte lika mycket folk i backarna. Dessutom kan man kan hitta några riktigt fina puderåk då "lech folket" hellre sitter och dricker skumpa än att skita ned sin moncler jacka.

En polare körde från St Anton-Göteborg på 16 h själv, så det kan flyta på rätt bra.

Edit: Han körde en onsdag.

Senast ändrad:
Mooserwirt är ett givet besök med den ytterst mediokra men ack så legendariska DJ Gerhard! Stuben är ett underskattat område som man en vacker dag gärna lägger några timmar på! Att inte missa är Rendl, speciellt vid fint väder, sol från 08-16! Gott häng på Rendl Beach med. Tips är att börja afterskin på "Beachen" åka ner vid stängning sen ta fangbahn (Som har öppet halvtimmen längre än resterande liftar) upp på andra berg och glida över till afterskierna(KK, Taps, Mooserwirt etc.)

Snödjup

Tillbaka
Topp