Framtiden?

Framtiden?
Sitter och filar på mitt föredrag till skidlärarexamen som ska handla om framtiden för newschool, jibbing eller vad man nu vill sätta för namn på det!
Det är ett ämne som förmodligen genererar lika många åsikter som det finns utövare men jag skulle ändå vilja öppna upp diskussionen och få lite nya infallsvinklar!

Hur påverkas sporten av att stortävlingar som Winter x-games och JOI troligen inte blir av nästa år? Är det ett tecken på avsvalnat intresse från stora sponsorer? Kommer det leda till minskad mediatäckning och vad kommer det få för konsekvenser i fråga om nya utövare, och anlägningarnas satsningar på parker!

Hur kommer det påverka redan aktiva satsande utövare i fråga om sponsring och möjligheter att bli sponsrade? Om mediatäckningen minskar kommer skidtillverkarna/distributörerna vara interesserade av att sponsra åkare i samma utsträckning som idag?

Kommer progressionen inom sporten och uppstrukturering i förbund, FIS inblandning mm vara en positivt för sportens utveckling eller kommer det bli en elitidrott för helårssatsande på samma sätt som det blev för förra freestylevågen?

I slutändan så handlar det ju om skidglädje och hoppa och leka på skidor kommer ju alltid vara skitkul men mitt föredrag ska behandla \"hypen\" om man så vill runt sporten och hur den kommer utveckla sig!

Hoppas på många intressanta tankar // A

Framtiden?
jag tror de kommer fortsätta utvecklas som de gör idag! bara för att JOI flyttas så behöver inte de betyda att sporten går mot ett slut?

Framtiden?
Din första tanke om JOI och att det ska läggas ner är visserligen sant. Men jag läste så sent idag på en sid om JOI att tävlingen kommer att bytas ut mot ett annat invitaional, vad det blir har jag ingen aning om.

Avsvalnat intresse tror jag absolut inte, jag tror snarare tvärtom att med tanke på sportens enorma utbredning som ändå har pågått inte minst under det förra året, så tror jag att det kommer att bli mer lockande för sponsorer.
Vad jag har sett så har redan sponsorer som inte är skidpryls tillverkare poppat upp lite här och var, detta borde enligt mig tyda på ett större intresse för sporten.

Nu till median, som man ser idag så står det om JOI på nästan alla sport/nyhets/evenemang sidor, detta tyder ju helt klart på att sporten är på väg att bli något stort. Visst JOI är Sveriges i särklass största tävling, men den uppmärksamhet som nu har kommit inför årets tävling kanske "spärrar upp ögonen" inom media yrket.

Jag tror inte heller att sporten kommer att bli alltför lik freestyle då upplägget är helt annorlunda.

Angående FIS inblandning har jag inga tankar eftersom jag inte har hört något om det. Men det tyder ju på att sporten hålelr på att utökas och accpteras mer bland icke utövare.

Tillbaka
Topp