Från alpint till telemark?

• Trådstartare Trådstartare Liberg
  • Start datum Start datum
L

Liberg

Guest
Jag har tänkt mig att prova på telemark i vinter. Jag tänkte åka upp till Romme och hyra grejer en dag på jullovet och bara åka själv. Jag vill bli så bra som möjligt första dagen så att jag kan känna att det är roligt och inte bara jobbigt.
Jag har åkt alpint i 15-16 år och är själv 17 idag så jag är väldigt van.

Vad bör jag tänka på för att få ut så mycket som möjligt av min första dag med lös häl?

Är det kanske någon som har gjort en liknande övergång?

:)

Finns inte så mycket man behöver tänka på faktiskt, det hela gör sig själv. Knäböj och sväng. Knäböj gärna mycket och sladda inte runt. Våga ha fart och se till att ha någon form av tryck på innerskidan, gärna rätt mycket sådant också.

Telemark är rätt ospännande i pisten dock, blir mer som en krångligare variant på vanlig alpin åkning. Men ja, pisten är ju ett lämpligt ställe att lära sig knäböja och efter ett tag så inser man kanske att det är rätt roligt. Det passar dock bra mycket bättre på sidan av pisten när det är löst och fint, där är det överlägset om man ser till hur roligt man har och hur skön åkningen är.

Jag vet en sida med många tips om telemark; www.telemarktips.com Finns bl.a. en sektion med "Lessons and tips from the crew"

Här är fyra snabba tips från "Dano Cruz", kanske räcker till att börja med om du bara ska prova lite. Jag hade själv dessa fyra tips i huvudet när jag lärde mig och jag tycker att dom är ganska bra:

http://www.telemarktips.com/VideoStatic/DanoCruz.wmv

@Liberg
Om du efter att ha läst HitMes telemarkskola fortfarande överväger att satsa på knäböj är en god idé att gå vidare med Yatzys goda råd! Där finns ju iofs. ingenting om after ... men på den punkt finns hursomhelst inte så mycket att hämta vid RA.

Lycka Till!
;-) / MM

Telemark handlar till väldigt stor del om att vara rapp i fötterna och ha positionen rätt på skidorna.
För att man skall kunna uppnå detta så fort som möjligt rekommenderar jag dig att spendera ett par timmar i puckelpisten redan under den första dagen. Detta kan vara två av dem mest frustrerande timmarna i ditt liv men när du väl är färdig där kommer du att vara en jävel på att ta dig ner för backen med stil och finess.
Har utövat detta med framgång med ett par personer och efter en kort tid i herr Berggrunds skola åker dem skjortan av 90% av sveriges telisåkare.

Glöm aldrig att böja ordentligt på benen och få ett bra tryck på en bakre skidan. Det är som regel det som brister hos dem flesta.

Telemarksvängen är en plogsväng, sorgligt men sant. Men hantera den som en sådan så kommer det gå sjukt mycket snabbare att lära sig åka. I.o.m. att du drar bak benet så se till att få den rätta "v-stilen" så kommer det snabbt börja svänga av sig själv och du kan därifrån börja jobba på position och rapphet.

Lycka till!

Berggrund sa:
Telemark handlar till väldigt stor del om att vara rapp i fötterna och ha positionen rätt på skidorna.
För att man skall kunna uppnå detta så fort som möjligt rekommenderar jag dig att spendera ett par timmar i puckelpisten redan under den första dagen. Detta kan vara två av dem mest frustrerande timmarna i ditt liv men när du väl är färdig där kommer du att vara en jävel på att ta dig ner för backen med stil och finess.
Har utövat detta med framgång med ett par personer och efter en kort tid i herr Berggrunds skola åker dem skjortan av 90% av sveriges telisåkare.

Glöm aldrig att böja ordentligt på benen och få ett bra tryck på en bakre skidan. Det är som regel det som brister hos dem flesta.

Telemarksvängen är en plogsväng, sorgligt men sant. Men hantera den som en sådan så kommer det gå sjukt mycket snabbare att lära sig åka. I.o.m. att du drar bak benet så se till att få den rätta "v-stilen" så kommer det snabbt börja svänga av sig själv och du kan därifrån börja jobba på position och rapphet.

Lycka till!
Troll?

@Berggrund

Ähumm ... är nog inte benägen att hålla med dig ...

Telemarkssvängen är ursprungligen en sväng för lössnö och knäböjet är för låg tyngdpunkt och stabilitet med tung last på ryggen! Om man nu nödvändigtvis måste knäböja i pisten ska man naturligtvis eftersträva en skärande sväng ... och om man kör telemark som plogsväng är det inte bara meningslöst utan dessutom totalt stillöst! Det är iofs. OK med smala turskidor och låga skinnpjäxor i hård pist, för ren överlevnad, inte annars!

Har du en modern telemarksutrustning med carvingskidor och plastpjäxor ska du köra på skär (punkt). Börja i en flack backe ... kör inledningsvis på skär med parallella skidor så du får känsla för hur skidorna beter sig ... när du bemästrar lätta skärande svängar med parallella skidor går du försiktigt över i knäböjande pos ... behåll trycket på plösen på dalskidan (fram) samtidigt som du försiktigt knäböjer och behåller trycket på bergskidans tå så den blir en del av skäret. När du växlar position ska du försöka göra det i en flytande rörelse utan att stanna upp.

Ett vanligt nybörjarfel är att man inte länkar samman svängarna utan stannar upp i upprätt position och tappar flytet. Viktigt är också att behålla trycket på plösen så du inte får bakvikt på dalskidan och tappar skäret.

Ovanstående gäller i pisten. Tekniken är i grunden densamma i utanförpisten men i lössnö kan du med fördel lägga mer tyngd på bergskidan (bakre) för att få bättre stabilitet och en mer surfande stil.

Over and out!
MM

Edit: En gammal tråd som är intressant: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=8529

Senast ändrad:
jag gick från bräda till telemark förra året utan erfarenhet från alpint.

1. håll en låg tyngdpunkt, speciellt när du byter sväng riktnig, för en bra balans.

2. 60-40 % tryck på respektive skida kan man utgå från i pist.

3. träna på vara kvick i byte av sväng

4. ha med dig lite fart så blir det lättare att "Skicka bak innerbenet" & ändå ha god balans.

Varken fint lr sockrat, men med dom tipsen tar du dig ur startgropen för att kunna utvecklas själv.

Mendel sa:
jag gick från bräda till telemark förra året utan erfarenhet från alpint.

1. håll en låg tyngdpunkt, speciellt när du byter sväng riktnig, för en bra balans.

2. 60-40 % tryck på respektive skida kan man utgå från i pist.

3. träna på vara kvick i byte av sväng

4. ha med dig lite fart så blir det lättare att "Skicka bak innerbenet" & ändå ha god balans.

Varken fint lr sockrat, men med dom tipsen tar du dig ur startgropen för att kunna utvecklas själv.
Man ska INTE "skicka bak innerbenet"!! Grundfel nummer 1. Se på svängen som vanlig gång dvs man går framåt. Jobba framåt och neråt backen, inte bakåt.

Senast ändrad:
ja, din beskrivning av "kliv" är mkt bättre, fel av ´mig . . .för att inte starta en ny tråd så undrar jag om nån har handfasta tips på hur man åker bredare telisar,har gått från ett par salomon 1080 till k2maiden?

Senast ändrad:
Mendel sa:
ja, din beskrivning av "kliv" är mkt bättre, fel av ´mig . . .för att inte starta en ny tråd så undrar jag om nån har handfasta tips på hur man åker bredare telisar,har gått från ett par salomon 1080 till k2maiden?
Man åker precis som med ett par smalare skidor. Dom blir lite slöare helt enkelt men rent tekniskt tyckte inte jag att det var någon skillnad att gå från 70mm till 98mm till 116mm midja. Visst känns det lite ovant i början men ja, jag använder samma teknik som tidigare helt enkelt.

Skippa 60/40% och kör på 50/50% istället. Blir så jäkla jobbigt att beräkna dom där 10%en. 50/50 funkar överallt och då gör du någon med den bakre skidan också istället för att bara låta den fara runt som den vill.

somebody sa:
Skippa 60/40% och kör på 50/50% istället. Blir så jäkla jobbigt att beräkna dom där 10%en. 50/50 funkar överallt och då gör du någon med den bakre skidan också istället för att bara låta den fara runt som den vill.
lol, ska försöka. hoppas få testa mina fetisar till helgen i bydalen. om det är nån bättre åkare som vill släpa runt på mig i bydalen någon dag, holla!

Instämmer med ovanstående att det är viktigt med vikt på bakskidan. I pisten kan man hasa sig ner på dalskidan, men såfort det blir lite ojämnt (off-pist) behövs balansen och stabiliteten från trycket på bakskidan också.
Annars fick jag tipps när jag började att ha överkroppen riktad ner mot dalen hela tiden, tycker det stämmer rätt bra fortfarande och ger en stabil sätllning.
Att börja i puckelpisten är kanske lite tufft, men efter ett tag så är det säkert väldigt fostrande. Att köra bland träd är också bra, då är du så illa tvungen att svänga...

Att sticka ut i puckelpist kommer bara att sluta i ett förbannat hasande och sladdande. Det kommer inte att lära dig mer än att hasa fram och tillbaka från puckel till puckel. Om du nu inte känner för att lära dig åka puckligt och bara gasa igenom på skär. 50/50, full gas och ordentliga svängar. Att göra det här när man är ny på telemark är ju bara dumt.

Som alla har sagt, låg position med ordentligt knäböj, var följsam och aktiv när du åker, stanna inte upp mellan svängarna utan kliv bestämt framåt till nästa sväng, jämt tryck på skidorna och ha fart. Börja i pisten och sladda inte ner. Det viktigaste av allt är nog dock att det hela ser väldigt kontrollerat och lättsamt ut.

Mountain_Man sa:
@Berggrund

Ähumm ... är nog inte benägen att hålla med dig ...

Telemarkssvängen är ursprungligen en sväng för lössnö och knäböjet är för låg tyngdpunkt och stabilitet med tung last på ryggen! Om man nu nödvändigtvis måste knäböja i pisten ska man naturligtvis eftersträva en skärande sväng ... och om man kör telemark som plogsväng är det inte bara meningslöst utan dessutom totalt stillöst! Det är iofs. OK med smala turskidor och låga skinnpjäxor i hård pist, för ren överlevnad, inte annars!

Har du en modern telemarksutrustning med carvingskidor och plastpjäxor ska du köra på skär (punkt). Börja i en flack backe ... kör inledningsvis på skär med parallella skidor så du får känsla för hur skidorna beter sig ... när du bemästrar lätta skärande svängar med parallella skidor går du försiktigt över i knäböjande pos ... behåll trycket på plösen på dalskidan (fram) samtidigt som du försiktigt knäböjer och behåller trycket på bergskidans tå så den blir en del av skäret. När du växlar position ska du försöka göra det i en flytande rörelse utan att stanna upp.

Ett vanligt nybörjarfel är att man inte länkar samman svängarna utan stannar upp i upprätt position och tappar flytet. Viktigt är också att behålla trycket på plösen så du inte får bakvikt på dalskidan och tappar skäret.

Ovanstående gäller i pisten. Tekniken är i grunden densamma i utanförpisten men i lössnö kan du med fördel lägga mer tyngd på bergskidan (bakre) för att få bättre stabilitet och en mer surfande stil.

Over and out!
MM

Edit: En gammal tråd som är intressant: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=8529
Till att börja med skall inte telemark köras i pisten. Detta är enligt mig isåfall enbart en transport mellan offpiståk. Telemark körs med fördel i skog eller lagom mycket lössnö för att känslan då kan vara helt underbar.

När det kommer till plogsvängen så är det faktiskt det det är. I.o.m. att skidorna splittas kommer du att få olika vinklar på fram och baksidan vilket leder till själva svängen. Detta kanske inte gäller tävlingsåkaren men det är för mig en förbaskat ful teknik som absolut inte är att eftersträva. Ytterst få telemarkåkare carvar igenom svängen och absolut inte i offpisten där telemarken skall åkas.

När det gäller själva offpiståkningen och diskussionen om 50/50 o.s.v. Så är det enormt varierande beroende på före, men minst lika viktigt som om var man har tyngden är hur man har den i höjdled.

När det gäller sammanlänkandet är jag med dig. Detta är till stor del vad jag menar med rapphet, snabbheten mellan sväng och sväng.

Patrik_L sa:
Liberg sa:
Vad bör jag tänka på för att få ut så mycket som möjligt av min första dag med lös häl?

Tänk om. Stanna på den ljusa sidan med fast häl, Låt inte de mörka telemarks monstrena ta dej.
Haha :D
Efter 16 år på skidor och 30 minuter på snowboard så vill jag testa något nytt! Och vill jag ha utamaningar och nya saker att lära :)

Liberg sa:
Patrik_L sa:
Liberg sa:

Tänk om. Stanna på den ljusa sidan med fast häl, Låt inte de mörka telemarks monstrena ta dej.
Haha :D
Efter 16 år på skidor och 30 minuter på snowboard så vill jag testa något nytt! Och vill jag ha utamaningar och nya saker att lära :)
de helt rätt, du kommer fastna för det! jag gav det 3 dagar, eftersom jag knappt kunde(kan) stå på skidor, efter dom dagarna köpte jag egen utrustning! / OT-Kungen

Senast ändrad:

@Berggrund
Plogsväng? Rätta mig om jag har fel ... men som jag uppfattar det är en plogsväng en sväng där skidorna bildare ett "V" och man belastar innerkanten på båda skidorna och svänger genom att flytta belastning mellan skidorna. Typ lektion 1b i skidskolan (första gången man riktar skidspetsarna utför och sakta hasar ned för skidskolebacken). Jag förstår ärligt talat inte vad plogsväng överhuvudtaget har med telemarksåkning att göra. Upplys mig!

;-) / MM

Plogsvängandet vet jag inte vart vissa fått ifrån - det är inget man ska pyssla med vid telisåkning. Sen att man kör plogsvängar första dagarna/veckorna när man precis börjat är helt normalt. Men eftersträva att gå mer och mer mot helt skärande sväng.

Annars måste jag säga att tipsen i denna tråd är mycket bra och sakliga.
Det viktigaste är som redan sagts att för att nå ett rent skär att "kliva fram" med dalskidan som i ett utfall snarare än att "flytta bak" bergsskidan vilket oftast innebär att man lättar lite på trycket på bergsskidan och därmed tappar skäret.

Sen att "flytta bak" tekniken är den teknik som ligger bakom det störta antalet "stålmannenincidenter" i lössnö är en annan bra orsak till att inte utöva denna teknik.

För att träna upp detta kan jag bidra med ett tips som jag tycker funkar suveränt som jag brukar köra med aspirerande telisåkare och även själv då och då. Det är att göra benväxlingarna helt på den blivande bergsskidan med den blivande dalskidan ovanför snön - dvs på ett ben. På detta sätt finns det inga andra alternativ än att "falla framåt" och ha fullt tryck på bergskidan. Kör detta några svängar i rad i en lätt backe så kommer tekniken utveckas enormt.

Anta att man ligger i en högersväng oc ska påbörja en vänstersväng - då lägger man helt enkelt över 100% vikt på dalskidan (vänster = blivande bergsskida) och lyfter runt den andra skidan i hela svängen och sätter ner den kontrollerat (detta är den svåra biten och det ska gå i slow-motion utan någon duns på slutet) i slutet av svängen. Håll balansen på ett ben genom hela svängen. Precis innan du sätter ner den nya dalskidan (höger) i snön kommer du stå på ett böjt ben (vänster = nya bergskidan) och balanserandes på dess lilltå (i och med att du kantar skidan och böjer benet precis som i telemarksposition). Sätt nu ner högerbenet och gör likadant fast åt höger.

Länka några av dessa svängar då och då om ni har oturen att hamna i en pistad backe med löjligt lite lutning på väg till nästa episka åk så kommer de skärande svängarna som ett brev på posten. Dvs. efter ett tag...

50/50 eller 60/40 osv. är ju det fina med telemark - detta varieras nästan i varje sväng beroende på underlaget och pucklighet etc. det är inom detta område jag känner att det är svårt att bli fullärd och också det som ger telemarksåkningen dess utmaning.

Senast ändrad:
Ywiz sa:
Sen att "flytta bak" tekniken är den teknik som ligger bakom det störta antalet "stålmannenincidenter" i lössnö är en annan bra orsak till att inte utöva denna teknik.
Jag delar denna uppfattning.

Ywiz sa:
För att träna upp detta...

Anta att man ligger i en högersväng oc ska påbörja en vänstersväng - då lägger man helt enkelt över 100% vikt på dalskidan (vänster = blivande bergsskida) och lyfter runt den andra skidan i hela svängen och sätter ner den kontrollerat (detta är den svåra biten och det ska gå i slow-motion utan någon duns på slutet) i slutet av svängen. Håll balansen på ett ben genom hela svängen. Precis innan du sätter ner den nya dalskidan (höger) i snön kommer du stå på ett böjt ben (vänster = nya bergskidan) och balanserandes på dess lilltå (i och med att du kantar skidan och böjer benet precis som i telemarksposition). Sätt nu ner högerbenet och gör likadant fast åt höger.
Antingen förstår jag inte riktigt beskrivningen av din övning eller då vill jag framföra viss kritik emot den.

Nog har du väl ändå vänsterhäl i kontakt med skidan i en högersväng?
Alltså föreslår du att man skall göra en enbent tåhävning i samband med att man lyfter fram den andra skidan?

Hursomhelst låter det som om man lär in ett högavlastande moment precis i svängväxlingen, något som jag tycker är negativt.

Personligen brukar jag försöka få folk att pressa bak/innerskidan så hårt ut ur sväng att man får känslan av acceleration och sedan följa med denna känsla/acceleration framåt, växla kant och påbörja ny sväng.
Fördelen med detta är att man behåller snökontakt med bägge skidorna samt behåller utjämnandet/lågavlastandet i tekniken.

Men som sagt, jag kanske inte förstår beskrivningen av din övning?

-snö
/r

Senast ändrad:
Nej jag tror inte du riktigt förstår övningen :-)
Jag sa aldrig att vänsterhäl inte skulle vara i kontakt med skidan i högersväng - självklart ska den vara det!

Jag beskriver ju övergången från högersväng till vänstersväng och någon gång i den övergången kommer ju vänsterhälen lätta från skidan eller hur? Troligtvis ungefär när skidorna är i fallinjen. Men man gör alltså hela denna övergång på ett ben.

Först ligger du i en vanlig högertelissväng med vänster ben fram och följdaktligen höger bak. När du nu ska svänga till vänster flyttar du fram högerbenet som i ett utfall när du tränar på barmark (dvs på ett ben) istället för att ha tryck på båda skidorna. detta gör att du i början av svängen kommar att stå på hela vänsterfoten för att sedan falla framåt och sätta ner högerfoten (det är i denna andra halvan av svängen som vänsterhälen kommer att lätta - precis som i vilken telissväng som helst) och fullborda vänstersvängen.

När man gör svängen på detta sätt blir det omöjligt att föra bak benet utan man tvingas istället att föra fram nästa ben.

Vet inte riktigt vad du menar med högavlastande moment men om du syftar på att man på något sätt skulle lära sig att åka med för lite tryck på frambenet så har du nog inte riktigt insett hur svårt detta är i praktiken. Använd denna övning för att kompensera för ett eventuellt lågt tryck på bakbenet och nå en 50/50 viktfördelning. När du fått in balansen i denna övning kommer du ha mycket bättre balans och kvickare benväxlingar i och med att man inte är beroende av att stå stabilt på ytterskidan. Om man känner trygghet och har 100% kontroll på innerskidan blir man en mycket bättre åkare.

Som med all träning är det bra att träna fokuserat på det moment man är svag i för att sedan sätta ihop till en helhet. Jag har aldrig påstått att man ska eftersträva att alltid åka på detta sätt. Utan endast för att bli stark och trygg på sitt innerben. Målet är som du säger en "utjämnande" teknik. Och på detta sätt kommer du snabbare dit än genom att bara verbalt förklara att man ska stå "50/50" vilket kan vara svårt att genomföra utan dedikerad träning för just innerbenet.

Tyvärr har jag inte någon video på detta och jag förstår att det är svårförklarat. Jag tycker dock att det är den bästa övning som finns på telisar och den som hjälpt mig mest alla kategorier med min teknik.

När vi ändå pratar övningar är den näst bästa enligt mig att åka med en "enkelstav" det vill säga att hålla båda stavarna som en kayakpaddel. Alternativt kan man ta en lämplig stör eller orange plastpinne som brukar växa vid sidan om det som kallas pist (inget jag rekomenderar efterssom det är förbjudet att bryta levande grenar i naturen - speciellt orangea). Om man nu "paddlar" sig ner med "stavisättningar" med denna får man in en lagom medvridning i stora svängar för en surfig och stabil stil. Det var ju trots allt såhär norrmännen en gång åkte telemark i tidernas begynnelse.

Senast ändrad:
Idag har jag provat telemark för första gången och jag måste säga att det var riktigt kul!
Lite mer utmaning än slalom.
Det kändes som att många telemarkare lätt får kontakt med varandra... Jag fick tips av en liten dam jag träffade i sittliften :)

Det gick väldigt bra för att vara första gången tycker jag, lyckades köra på rätt bra även i uppåkta svartingar :)

En lyckad dag som absolut inte är min sista telemark-dag!

Liten summering av vad tråden handlade om från början :)

Snödjup

Tillbaka
Topp