Från La Grave till Serre Chevalier?

NilsForsberg

Ny medlem
Hallå!

Någon som har koll på avstånd/tid mellan La Grave och Serre Chevalier?, med bil asså. Går det bussar där emellan kanske?

Är väldigt tacksam för svar!

/Naily

foreslår at alle lærer seg å bruke for eks mappy.com eller viamichelin.com
la grave - serre chev er 42 km beregnet til ca 45min med bil

Kan vara bra att veta att man måste över ett pass som kan vara svårframkomligt och ibland avstängt vid blåst och snö. Du har väl snökedjor?

Åk aldrig över vid tveksamt väder.
Passet `Col D Lauttaret ` stänger direkt vid stora snöfall.
Då är enda vägen tillbaka via Briancon, Gap, Grenoble en nätt trip på ca 5 tim om det är dåligt väglag.

Eller Över passet mot Italien vid Montgenevre sen Modane tunneln, Grenoble och tillbaka till La Grave.
Eller omvänt beroende på din bostadsort.
Bussarna Grenoble-Briancon går en tur morron o kväll.
Ska du åka skidor i La Grave en vecka ska du absolut åka på en all inklusiveresa. Där bergsguide och allt ingår. Dom tar gästerna till alternativa orter om förhållandena är bättre på annan ort.

Att åka i egen regi om man inte har total lokalkännedom gör inte La Grave rättvisa,vid många av dom stora åken tex St Christof, behövs transport tillbaka, det fixar dom.
Dessutom är det direkt livsfarligt. Att folk hamnar i en återvändsgränd ovanför en culoir som kräver firning är ingen ovanlighet. Utan kunskap och utrustning är det en lek med döden.

Har jobbat i serre fyra säsonger. Det stämmer att det är ca 30-45 min till LaGrave och att det går bussar. fast bussarna går väldigt sällan och inte alltid på bra tider. ska du bo i serre eller lagrave?
Det går annars ganska så lätt att lifta och vi är en del som åker fram och tillbaka nån till några gånger i veckan. Även langly kör i bland mellan Lagrave och serre Fast jag vet inte om det bara är för langlygäster. Bil är klart överlägset.

Ursäkta bumpen men är det verkligen så hemskt som det låter att åka mellan Serre ohc la GRave? Vågar man åka från Serre efter en fet dump?

Tillbaka
Topp