Från snowboard till skidor.

Hej allesammans!

Kom precis hem från en mycket trevlig (blåsig) resa i Björkliden/Riksgränsen och där provade jag på för andra gången i livet att åka slalom i stället för bräda.

Har åkt bräda sen jag var 9-10 år gammal och aldrig riktigt varit intresserad av att göra något annat.
Men nu när alla jag åkte tillsammans med kör på skidor så tänkte jag att det är dax att göra ett försök.

Gick oväntat bra och jag tyckte det var riktigt kul! Började direkt kika runt på skidor att köpa!
De jag använde var ett par Armada TST, en lite bredare allmountain-skida. Jag tyckte den funkade kanon då jag gärna håller mig båda i och utanför pistarna.

Frågan är dock om det är den skidan jag ska satsa på att köpa, och de är nu jag vänder mig till er.

Hade helst velat ha en liknande fast billigare variant och undrar om det finns någon som har några tips?

Snabbfakta.
Vikt: 73kg (siktar på att närma mig 76-77).
Längd: 177cm
Åker oftast på de närmaste skidorterna som Riksgränsen och Björkliden ibland även mindre backar som Måttsund och Kåbdalis (för de som vet vilka det är).
Mycket blandad åkning, i pistarna och även utanför. Söker mig oftast där det är lite åtminstone lite puder.

Är relativt novis när det kommer till skidor, känns som en hel vetskap. Har googlat en del men tänkte göra ett försök även här.
Tack!

edit. En kort fråga till, vilken längd ska jag ha på min skidor? Ungefär 175cm?

Senast ändrad:
Ca 178-188 i längd låter lagom och om du hittar ett par Nordica Patron till rätt kurs så blir du nöjd, vet att Måttsundsbacken har ett par Patron till rätt kurs i 185cm, sen så har dom ett par Bruna Scott The Ski som också hade varit bra för dig. Ring och hör med Micke på Måttsundsbacken han kör sista året där och säljer ut. Både Patron och The Ski är roliga lättåkta skidor som funkar bra i pist och Puder, bra Sverigeskidor.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp