Från Völkl Kenja till mer lättsvängande skidor (till frugan)

• Trådstartare Trådstartare ubt
  • Start datum Start datum

ubt

Ny medlem
Tjenamoss!

Min fru är relativt sett nybörjare, åker blå backar och ibland röda (hon klarar av det rent tekniskt, men det sitter i huvudet att det är läskigt och svårt...). Hon har nu haft Völkl Kenja i 5 skidveckor (eller något sådant), och tycker att hon har svårt att få med sig skidorna ibland i svängarna. Särskilt åt ett håll (minns inte vilket), så är det bakänden av innerskidan som inte vill följa med.

Ja, det skulle lösa sig med rätt teknik. Nej, hon kan inte ta råd från mig (säg inte åt mig vad jag ska göra!:rolleyes:), och nej hon vill inte ta lektioner trots att det skulle vara det enda vettiga egentligen (pedagogiskt sett skulle det vara bättre än att få råd från mig). Suck.

Nåja, nu har jag tänkt att det kanske vore bättre att köpa ett par mer lättsvängda skidor till henne. Hennes Völkl Kenja har tiprocker, de är 156cm långa, med måtten 127_87_106 ska de ha en svängradie på 17 meter.

Jag har kikat på Völkl Viola, med tiprocker, 155cm, med måtten 123_74_95 ska de ha en svängradie på 14.8 meter.

Hon är 40+, 160cm lång och 96 kilo tung. Som jag tolkar informationen på Völkls hemsida borde Viola vara lite lättare viktmässigt, vilket är bra. Men samtidigt undrar jag om de blir för veka för henne? Hon är ju ingen lättviktare.

Hur pass märkbart mer lättsvängda blir skidorna... ska jag leta efter något än mer lättsvängt? Eller ska vi ta 148cm långa Viola, med en svängradie på 13.2 meter... om det inte blir för kort för henne? Kanske lika bra att ta kortare när man ändå köper ett par till. När/om hon vågar sig på mer fart och vill ha mer stabilitet, så komme hon ju att ha kvar Kenja.

Ska jag gå på Völkl Aurena, med 153 cm längd, tiprocker och måtten 120_75_105 ska de enligt Völkl ha en svängradie på 12.8 meter... men den bredare bakänden av skidan kanske är en nackdel för henne. Eftersom hon har svårt att få med sig bakänden på innerskidan?

Gaah... myket siffror och tankar blir det... Någon skidguru som har input? Tänker jag rätt som börjar ställa in mig på att beställa 148cm Viola till henne?

Med den vikten är hon ju för tung för alla skidor du räknat upp. Det blir hopplöst att hitta en skida för mindre duktiga åkare som både är korta och tunga. Skulle prova en kort pistskida för duktiga åkare istället, de pallar lite vikt utan att bete sig som om de vore gjorda av skumbananer och då känns allt lite tryggare.

Får man lite ofint anta att det inte är 90+ kg muskler vi pratar om? Dylika kroppar brukar ha problem med rörlighet och koordination, vilket inte direkt underlättar.

Hyr några andra skidor och testa men låt henne lära sig i sin egen takt, annars kommer nog intresset att avta. Vissa är nöjda med att hasa runat lite lojt i pisten, titta på utsikten osv.

Haha, ja inte är det 90 kilo muskler, rätt uppfattat där. :)

Med Kenja tänkte jag att den är lite stabilare och styvare med titan-tjofräs i skidorna (därför jag valde de skidorna... efter rådslagning med Skibahnhof som tyckte att det skulle gå bra).

Jäkla elände att de inte skriver ut styvhet på skidorna... eller viktklass eller något. Det är ju minst lika intressant som måtten på skidorna (anser i alla fall jag!).

Völkl RTM 75, är de styvare än Viola? Med 152cm längd, tiprocker och måtten 120_75_105 skulle de ha en svängradie på 12.8 meter.

Det kan ju vara lite knepigt att gå efter någon exakt viktklass på skidorna, jag väger exakt 96kg och gillar verkligen katana@198cm men jag antar att det inte är något jag delar med alla i den viktklassen.

Ska man få på vad völkl skriver är 75 för ganska exakt samma åkning som viola och båda borde vara mjukare än kenja. Men ta inte mitt ord för det, jag har inte kört någon av skidorna.

Innan du investerar i ett par nya skidor kanske det kan vara bra att kolla över kanterna på skidorna.
Hänger inte riktigt med på hur bakänden av inneskidan inte följer med men jag hade kollat både på om det är dags att slipa kanterna samt om man även skulle ta och slöa till de lite längst ut vid rockern.

Det enda som egentligen ger mig idén att RTM 75 skulle vara styvare är faktumet att Viola är en damskida. Och damer väger i genomsnitt mindre än män, så logiskt sett borde Violan vara lite mjukare (i alla fall med min logik).

Kanterna är slipade och i toppskick. Vet inte riktigt varför det ibland är svårt att få med framförallt ena skidan... bristande teknik. När hon blir extra trött i benen händer det oftare, vilket också pekar på att felet egentligen inte ligger i laggen. Mer lättsvängda skidor borde bara vara en fördel. Svår kombination med skidor som ska vara korta, styva och lättsvängda... Vi får se om jag får med henne ner till hyrbutiken någon dag för att se vad de har att erbjuda. Är på Vemdalsskalet för tillfället, för en sporlovsvecka.

Vad heter dom nya head-laggen då... Super Joy kanske..? Väger inget, extremt lättåkta, men styva nog att hantera en fullvuxen karl i princip.

Super Joy... de verkar lovande! Om vi tar 148cm långa skidor, så har de måtten 126_74_106, och har en svängradie på 10.2 meter. Mer tighta svängradier än så blir nog svårt att hitta! De är lika breda i bak som Kenja, men väger mindre, så de borde vara lättare att "få med sig" i svängarna.

Svårt med den kombon vikt/längd kontra åkskicklighet, jag kan inte bedöma behovet av en hård skida för någon som åker försiktigt och sakta, men jag tror att det är överskattat i detta läge, rätta mej gärna om jag har fel :) Annars vet jag att Dynastar Cham 87 W är en otroligt lättåkt skida med mycket "sväng" i

Svårt att råda, men jag undrar ändå om det är skidorna som är problemet. Om ett par nya skidor kan entusiasmera till fler åk och att det kanske leder till nya idéer och glädje så låter det som en bra idé, annars inte nödvändigt.

När du säger att det är svårt att få med bakkanten på innerskidan så låter det ju inte som att det är rena carving-svängar vi talar om, utan sladdsvängar. Att då byta till en styv skida med tight radie skulle kunna gör det hela mycket sämre.

Fundera på vad ambitionen är. Säger som
@Snowgod att vissa är nöjda med att glida runt, njuta av friska luften och utsikten. Då kanske ett par mjukare (Kenja är ju relativt styva) med lite längre radie (typ 17-20m) är ett bra val. Om ambitionen är att satsa aktivare på skidåkningen så är nuvarande skida nog ganska rätt (även om de för mig låter korta i så fall). Är det verkligen omöjligt att blanda in en skidlärare? Var åker ni? Ni kan säkert få råd om passande skidlärare här nästan var ni än bor.

Mitt tips är att strunta i att köpa ett par nya lagg, investera pengarna i skidlektioner istället, man kan inte köpa skidor som gör en bra på att åka, utan måste lära sig det.
Ta några lektioner själv med, du kommer förvånas hur bra det är...

Jag har åkt minst tre veckor om året i över tio år, så lektioner är nog bland det sista jag behöver... ;)
Det är solklart mer sladdsvängar än rena carving svängar. Men om skidorna väger mindre blir det kanske lättare att få med sig bakändan av skidan, tänker jag?

Kostnaden spelar ingen roll alls, har pengar till både nya lagg och privatlektioner. Problemet är en mer trotsig jag-ska-inte-ha-lektioner-inställning, trots att hon skulle vara i behov av det.

Jag tror mer på relativt styva skidor, just pga tyngden. Mjuka skidor blir förmodligen mer som skumbananer i backen (som någon skrev tidigare i tråden).

Om pengar inte är något problem, köp alla och låt henne testa, ganska enkelt ;)

Skulle ändå försöka få till lektioner, analysera mjuka eller hårda skidor kommer inte hjälpa, mer än att du kommer få mer idéer som inte leder långt.
Börja med att ta lektioner själv, kan vara ett led i att få henne att förstå att det minst av allt är pinsamt att ta dem, vilket är sjukt konstigt, att folk tycker det är pinsamt att lära sig att bli bättre.

Lycka till

ubt sa:
Jag har åkt minst tre veckor om året i över tio år, så lektioner är nog bland det sista jag behöver...
Har Ted Ligety en tränare? ;) Det finns alltid massor att lära sig för alla

Senast ändrad:
Hänger inte med på tänket att lätta skidor är vägen till framgång............ mjuka skidor är generellt sett lättare att hantera/svänga/carva , det borde vara att föredra framför hårda speciellt om man åker försiktigt eller?!

Kenja är väl en riktigt bra skida, dammodellen av Kendo
Om hon nu tycker att bakändarna fastnar så se på en fullrockerskida i stället
Kortaste modellen av Bridge t.ex. Mjukare, bredare och garanterar mer lättåkt och förlåtande mot bristande teknik
Kenjan är gjord för att åka med bra teknik. Vikt kan inte kompensera bristande teknik så jag tror hon behöver en mindre vridstyv skida som inte "fastnar" då tekniken brister.

/GC

Pistgubbe sa:
Siktar jag på att få guld i alpina VM? Nope. Siktar på att ha kul, åka i backarna, umgås med familjen och få ett par åk om dagen med en bra adrenalinkick av farten (när resten av familjen tar en annan backe). Och jag har alla kunskaper som behövs för att uppnå allt det, och lite till. ;)

miol11 sa:
Hänger inte med på tänket att lätta skidor är vägen till framgång............ mjuka skidor är generellt sett lättare att hantera/svänga/carva , det borde vara att föredra framför hårda speciellt om man åker försiktigt eller?!
Jo, fast hon väger ju en del, 96 kilo. Och jag tänker att en mjuk skida skulle nog vika sig alltför lätt, och bete sig som Snowgod skrev "som om de var gjorda av skumbananaer" (rolig förklaring!).

En åkare på 60 kilo och en på 96 kilo som båda åker på samma mjuka skida bör få helt andra egenskaper. Men om 96-kilosåkaren har en styvare skida, då får de mer "lika förutsättningar" (om skidorna i övrigt är likvärdiga).

Tackar för alla tips! Jag har googlat och läst en hel del bra om HEAD Super Joy... Äh, jag beställer ett par. :cool:

Om inte frugan föredrar de framför Kenja, så kan någon av ungarna få ta de skidorna när de växer upp och blir lite större. Bäst-före-datumet lär ju inte gå ut i alla fall, det är inte många år till innan ungarna ska ha egna skidor (hyr till två döttrar idag då de växer som ogräs, en är tio år och den andra tolv).

Kanske blir en korthelg till efter den här veckan, i så fall får hon inviga skidorna i år. Ska se om jag inte kan övertala henne till att ta en halvdag med privatlektioner också... Återkommer med rapport om vad hon tycker om HEAD Super Joy vs Völkl Kenja. :)

ubt sa:
Pistgubbe sa:
Siktar jag på att få guld i alpina VM? Nope. Siktar på att ha kul, åka i backarna, umgås med familjen och få ett par åk om dagen med en bra adrenalinkick av farten (när resten av familjen tar en annan backe). Och jag har alla kunskaper som behövs för att uppnå allt det, och lite till. ;)
Skall inte tjata på dig, gör som du tycker är roligast, men så här gör jag: Jag har tränat och tävlat alpint som tonåring, åker mycket, tar mig ner överallt, osv. När min fru började ta lektioner frågade hon mig om jag inte skulle göra detsamma. Jag var extremt skeptisk. Detta härleds nog tillbaka till ett 80-tal då det var extremt stora skillnader i åk-ideal mellan alpin-åkare och skidlärare (åtminstone var det en rådande uppfattning i alpingänget där jag växte upp). Till slut gav jag i alla fall med mig och provade att ta en lektion med en lärare som hon tyckte var bra. Blev helt fast. Tar nu alltid ett par lektioner om året. Det är en höjdpunkt! Det är jättekul i sig och gör resten av säsongens åkning mycket roligare. Det gäller självklart att hitta en riktigt bra lärare, men om du går på rekommendation så kommer det att bli bra. Det är inte farligt att prova, blir du inte lika entusiastisk som jag är det ju bara att inte göra om det.

Hela familjens favorit är Mattias Åberg:
http://hendryxskis.com/info/mattias-aberg/
Att hamna inom hans upptagningsområde, Funäs, Ramis, Tänndalen, Vemdalen, etc är en parameter för oss när vi planerar skidresor :)

Det låter kanske inte så dumt ändå då... Vi får se. Tar jag lektioner, så ska jag se till att boka upp mig på Mattias Åberg i så fall. Rekommendationer är alltid bra.

Tillbaka
Topp