Franska Alperna

keddo

Ny medlem
Franska Alperna
Hallo!

Jag har varit rätt mycket i Österrike och Italien tänkte denna säsong dra på en / flera sistaminuten till Frankrike. Men vilken ort e de som gäller? Val Thorens? ge mig information tack.

Franska Alperna
Är ju ganska svårt att ge dig tips när man inte har minsta aning om vad du är ute efter.

Eller vill du att någon ska servera dig en lista med varenda jävla fransk alport på silverfat? Blir nog en rätt lång lista om den också ska innehålla nån slags info. Kolla under "Skidorter" här på freeride till att börja med.

Franska Alperna
Åk till Val Thorens. Du blir inte besviken om du inte åker park dvs. Har du tur och prickar en dump så är det riktigt bra offpist och pist är inte riktigt någonting som stället saknar. Afterskin och nattlivet är helt okej också.

Franska Alperna
keddo sa:
Hallo!

Jag har varit rätt mycket i Österrike och Italien tänkte denna säsong dra på en / flera sistaminuten till Frankrike. Men vilken ort e de som gäller? Val Thorens? ge mig information tack.
En liten fundering! Funkar det att prata engelska uppe i de franska bergen eller vill de bara förstå franska?

Franska Alperna
Nej nej, lär dig lite grundläggande franska så får du en mycket trevligare upplevelse, garanterat.

Bonjour - Hej: används fördelaktigt till liftgubbarna när du åker upp
Au revoir - hejdå: använd som lämpligt
Bonne journée - trevlig dag: oumbärligt om du hoppas bli bemöten på ett trevligt sätt om du återvänder till samma ställe.
Merci - tack: Viktigast av allt.

I frankrike kommer artighet längst och så länge du försöker med något ord på franska så är dem mycket trevligare när du sen växlar över till engelska.

Franska Alperna
Fast lite komiskt är det att man måste säga något ord franska till dem bara för att vara trevlig. Det är ju egentligen såsom om turister kom till sverige och för att vi skulle prata engelska med dem så fick de allt säga något svenskt ord för att vara trevliga. Det var bara en enkel jämförelse. Men förstår att det enklaste är att köra med några franska ord så att de blir nöjda. Fransktalande människor kan ju vara lite speciella, de och tyskarna tror ju att deras språk är det internationella språken och att alla förstår dem.

aelgen sa:
Nej nej, lär dig lite grundläggande franska så får du en mycket trevligare upplevelse, garanterat.

Bonjour - Hej: används fördelaktigt till liftgubbarna när du åker upp
Au revoir - hejdå: använd som lämpligt
Bonne journée - trevlig dag: oumbärligt om du hoppas bli bemöten på ett trevligt sätt om du återvänder till samma ställe.
Merci - tack: Viktigast av allt.

I frankrike kommer artighet längst och så länge du försöker med något ord på franska så är dem mycket trevligare när du sen växlar över till engelska.

Franska Alperna
Fransmän är jävligt speciella. Har bott i Frankrike större delen av mitt liv och de upphör aldrig att förvåna. Deras hat för engelsktalande människor är svårt att jämföra med något annat. Dock har de en viss högre tolerans i just Alperna för de har väl insett att de inte kan ha exklusivitet där ;)

Franska Alperna
aelgen sa:
Fransmän är jävligt speciella. Har bott i Frankrike större delen av mitt liv och de upphör aldrig att förvåna. Deras hat för engelsktalande människor är svårt att jämföra med något annat. Dock har de en viss högre tolerans i just Alperna för de har väl insett att de inte kan ha exklusivitet där ;)
Skönt att höra att de är lite mer förstående i alperna så man vågar åka dit! :-)

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp