Fransktalande ort i Schweiz?

BillieJoe

Ny medlem
Hej!
Är det någon som kan tipsa om ett bra ställe i fransktalande delen av Schweiz?
Vet att det är dyrt i Schweiz, men har tänkt jobba, så det är lugnt.
Det vi vill ha är; bra åkning, bra park, bra fest. Of-pisten är inte lika viktig. Gärna ett ställe som håller en hel säsong..

Verbier!!!! Verbier har grym offpist, grymma fester, mindre bra park.. Om du vill ha grym park så satsa på staterna eller sverige.. Bästa parken i europa finns säkert i Norden och den bästa i världen finns säkert i usa, nu har väl livigno och avoriaz hyfsade parker säkert.. vet inte så bra eftersom jag inte hänger där. Avoriaz hänger ju förresten i hop med champery som ligger i Schweiz. Men Verbier är bra som fan annars. Det finns även lite mindre ställen som: les diablerets, leysin, crans montana osv... men jag vet inget om parkerna där mer än att leysin brukar ordna nån o´neill slopestyle tävling varje år..

Men nu var ju jag kanske inte till så mycket nytta men det blev ju ett svar iaf..

Lycka till!

Senast ändrad:
tack johan för svar.. :) alltid kul med svar ja!
funderar lite på laax med, men problemet där e ju språket då.
jaja, glad för fler svar...

Laax har stor park (är själv inte en fan av parker, så jag vet inte om den är bra - men den är stor och välbesökt, egen lift osv.) men det är ju tyska som gäller där - eller rätoromanska med en del av de inhemska.. jag gissar på att du inte kan det.

Johan nämnde Livigno. Där pratas Italienska, ligger ju i Italien och inte i Schweiz. Men fördelen med Livigno är att det är billigt. (Skattefritt). Jag var där i somras och kunde ha fått en gin&/tonic för 3 euro i en restaurang. Och det var inget billigt bakgate-hak..

Jag kan inte så mycket om Westschweiz, men har du frågor om Laax, Davos eller dylikt i Graubünden så fråga bara ;)

[.

" [Johan nämnde Livigno. Där pratas Italienska, ligger ju i Italien och inte i Schweiz. "]

Jo, jag vet att det ligger i italien men jag glömde liksom att nämna det :)

"
[Men fördelen med Livigno är att det är billigt. (Skattefritt). Jag var där i somras och kunde ha fått en gin&/tonic för 3 euro i en restaurang. Och det var inget billigt bakgate-hak.. ]
"
Det va det jag tänkte oxå när jag nämnde livigno. En kompis till mig säsongade är för 3 år sen och sa att parken va fin och att det var billigt.

Senast ändrad:
grejen är att jag pratar tyska, men en kompis som eventuelt ska med vill till franska delen. så tänkte passa på å träna franskan ja med. så italien blir det nog inte i alla fall. men tack för tipset ändå!

Om ni letar bra fest i fransktalande delen av Schweiz är nog Verbier rätt överlägset allt annat, iallafall om ni vill partaja med andra svenskar. Lite andra alternativ som ändå kan vara värda att kolla på är Villars, Crans Montana, Zermatt och Saas Fee. Men är det fest och park ni vill ha, åk till Verbier.

Jag skulle lätt rekommendera avoriaz eller champery det har allt. Jag bodde förra året i Champery som ligger i det stora systemet Portes de Soleil som är anslutet till en massa bra skidorter där bland annat Avoriaz. Champery har allt grym åkning bra park, sköna människor (dock inte en enda svensk , vilket jag tyckte var grymt kul med lite annat folk ) men det beror ju på vad man är ute efter. Men hur som helst jobbade jag i skidskolan och lönen där borta är rätt fet faktiskt. Men sen är det ju rätt ´dyrt med allt annat dock.
Men är ni ute efter massa fest så är det ju verbier ni ska åka till , men då får ni ju räkna med massa dryga stockholmare också som är ute efter att festa. Och dom är ju inte jätte populära av lokal folket där nere men men .

Lycka till och ha en trevlig säsong !

Charlotta

Tack charlotta för tips, det låter precis som vad vi är ute efter. Jag får ta och kolla upp lite mer om området. Kanske hör av mig till dig igen senare med nån fråga eller så om de e lugn..

Saas fee och Zermatt är till största delen tysktalande men visst finns det en och annan fransos men det är inte ställena man åker till för franskan.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp