Freeboard - Snowboard all year long!

mmm vart innne å dregglat på den sidan oxå. men borde det inte bli stora flatspots på hjulen efter tunga svängar och inte minst de totala inbromsningarna?? någon som vet? och hur skiljer sig de dyra ifrån de billigare kvalitétsmässigt..hmmmm?

Undrar hur svårt det e.. Ser ju löjligt likt ut att åka bräda.. men det e det ju säkert inte..

sån kanske man ska köpa, long board är ju rätt drygt och vanlig skate är ju självmord i dom farterna!

åka runt och göra sladdsväng verkar ju inte så skoj.lär ju va mer fartstabilt med en longboard

men en skateboard är ju ändå det roligaste

ser rätt kul ut, precis som att åka snowboard men bara i pist vilket jag tycker är rätt trist i längden men den kan säkert funka för o dämpa lite snowboard abstinens under sommaren :)

Någon som vet var man kan köpa Freeboards i Sverige? Jag och en polare är grymt sugna på att köpa :)

Jag tror inte att dom går att köpa. Jag pratade lite med Freeboard förra året och de hade ingan svenska återförsäljare då.

Dom är coola, men dom som har testat dom säger:
1) Dom är löjligt svåra att åka på
2) Det känns inte som att åka snowboard

Köp en skön longboard istället.

Har sett några liknande grejer på Quiksilveraffären på gamla bro gatan i stockholm.. Men jag tror det mer är longboards, med bindning och terränghjul.. Vissa av dom har en broms som man håller i handen också, typ som dom där eldrivna longboardsen..

Tycker det ser sjukt läskigt ut för man har ju inget stöd i hälen, och sen är ju frågan vilken funktion den fyller om man bor i stockholm.. Finns inte direkt backar som i san francisco som man kan visa upp sig på :P

Det är moutainboard du har sett, och det är inte samma sak. Mountainboards kör man offroad, men de har iofs en typ av bindning som säkert liknar Freeboards bindningar lite grann.

En longboard rullar rätt bra även utan San Francisco-backar.

Ja en longboard ja för den sparkar man ju sig fram på, jag tänkte mer på freeboarden. Man glider ju inte runt vid sergelstorg med en freeboard som alla surfwannabees från saltis gör med en longboard..

jag har provat freebord och de va grymt kul. Ganska svårt i början men har man åkt en del Snowboard är det soft. Det roligaste är att man kan glida/sladda runt i svängarna!
Köp dig en freebord och du får kärlek!

Hej Alla !!!
Freebord köps lämpligast i Sverige hos http://www.freebords.se, svensk generalagent. De erbjuder bra service och snabba leveranser. Freebord är absolut apkul, snowboard känsla på asfalt, inga liftköer eller liftkortsavgifter.

Till skillnad från skate & long board erbjuder freebord ett unikt och patenterat trucksystem under brädan som medger ett rörelsemönster och åkkänsla mycket likt snowboard. Man står på brädan med fötterna i ett par ställbara hakar som man kan hoppa ur ifall det går överstyr.

Man har full kontroll på hastigheten, de yttre hjulen fungerar på samma sätt som stålkanterna på en snowboard, carva, glid & sladda runt i svängarna det är skönt.

Kolla in videofilmen som förklara exakt vad det hela handlar om på http://www.freebords.se\ride.html

Prova du också, det är riktigt kul, 110% attityd...

Senast ändrad:
Nu har jag sett några freeboard filmer, då kmr en fråga upp. Kan man åka på den som en longboard eller liknande å tills man hittar en schysst backe att åka i ?

Longboard är ju ändå skönare.. freeboard gör så man får känslan av att köra PIST på snowboard.. och pist är ju astråkigt..
Kör man på longboard får man ju antingen cruizekänslan om man bara glider i stan eller mer trick grejen om man kör på slidinghjul, handskar och ett skönt p-hus, där snackar vi känsla!
Att bara kunna göra sk "carvade" (=skrå-)svängar och kunna "glida över till switch" gör ju ingen glad ändå ju...

Jodå.. dom finns i sverige.. Årets brädor kom för någon vecka sen. var inne på att köpa en sån. Men det blev en longboard istället.
Nackdelen med freeboard är att du inte kan åka på plan mark. Du måste ha en nedförsbacke när du ska åka. Å på sommaren är inga liftar igång, så det är bara att knalla upp, åka ner, knalla upp, åka ner, knalla.. aah ni förstår. =P

BraedarN sa:
Jodå.. dom finns i sverige.. Årets brädor kom för någon vecka sen. var inne på att köpa en sån. Men det blev en longboard istället.
Nackdelen med freeboard är att du inte kan åka på plan mark. Du måste ha en nedförsbacke när du ska åka. Å på sommaren är inga liftar igång, så det är bara att knalla upp, åka ner, knalla upp, åka ner, knalla.. aah ni förstår. =P
Åker du freebord? trodde inte det...
Man behöver ingen backe (även om det är meningen) Jag använder min som en longboard, har dock satt på andra hjul och kullager än vad som följde med.
har skrivit i en annan tråd om hur freebords funkar.
Råder alla som undrar över något att gå in på www.freebords.se och kolla filmerna.
Det är inte helt snowboard... men det är tillräckligt likt för att få mig salig.

h-e-n-x sa:
mmm vart innne å dregglat på den sidan oxå. men borde det inte bli stora flatspots på hjulen efter tunga svängar och inte minst de totala inbromsningarna?? någon som vet? och hur skiljer sig de dyra ifrån de billigare kvalitétsmässigt..hmmmm?
För att undvika flatspots så bromsar man på sväng så att hjulen alltid snurrar. Dock så gjorde jag inte det med mina originalhjul så det är en grymt stor flatspot på ett hjul. Men originalhjulen är rätt mjuka och nöts fort. Det bästa freebordhjulen är nog slashers, det är speciellt gjorda för freebordåkning. De nöts inte lika fort och glider mycket bättre än originalhjulen.

jg skule säga skaffa typ en ex-board eller waveboard (ripstick) kärt barn många namn men hur som helt en ex-boar är ju en sån sjukt go känsla å man behöver verkligen itne ha nåra stora backer utan att det går at glida endå

jibber_wanabee sa:
jg skule säga skaffa typ en ex-board eller waveboard (ripstick) kärt barn många namn men hur som helt en ex-boar är ju en sån sjukt go känsla å man behöver verkligen itne ha nåra stora backer utan att det går at glida endå
NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ!

inte en sån, dom är plastiga och ostabila. och så ser man ut som man har spasmer när man tar fart.
du kan inte sakta ner med en ripstick, inte heller stanna. och du kör omkull om du har för hög fart.

ANG. hjul.
Jag har kört på mina i ett halvår nu och dom är inte ens nötta till hälften.

ha en riktig bräda istället, om man vil åka i sidled kan man ju bara powerslijda (tror man skriver powerslida men det ser lite konstig ut) :)

Har kört en waveboard på lokalen i åre äger hårt tog mej typ 5 min att lära mej... ska köpa en jag =)

Tillbaka
Topp