Freeboard

Freeboard
joo freeboard finns att köpa från sverige
men NEJ det är inte snowboardkänsla på sommaren, det kanske är närmast man kommer under det ljusa halvåret.. Speciellt i början känns den rent av hopplös, men när ni fått er nå skills blir den troligtvis mycket roligare..

Freeboard
joo freeboard finns att köpa från sverige
men NEJ det är inte snowboardkänsla på sommaren, det kanske är närmast man kommer under det ljusa halvåret.. Speciellt i början känns den rent av hopplös, men när ni fått er nå skills blir den troligtvis mycket roligare..

Freeboard
JO! det är snowboardkänsla! Inte exakt samma känsla, men det är det närmsta man kommer som du sa, men det är ändå snowboardkänsla.

Jag har åkt freebord i över ett år nu och jag älskar det! Det blir sin egen grej efter ett tag (istället för att vara ett substitut) och man blir lätt beroende.

Jag lärde mig åka på en dag. efter 2 åk i en kort backe kunde jag göra både fs och bs slides. 2 dagen 360s och hopp.
Det är individuellt hur man utvecklas, precis som i snowboard!

Man vågar ta vilka backar som helst iom att man kan bromsa, och det ger en enorm frihet!

Freeboard
jag köpte min freebord för att kunna träna min snowboard åkning på sommaren. Det
man får ut mer än bara balans och motorik är: rotationer åt alla hållen bs fs cab switch. eftersom man har mölighet att åka i diagonalled med freeborden får man kännsla får alla det olika boardslides vaianter som går, speciellt för switch skillzen är det ultimat. sen går man över för att träna olika saker upp och av,, pretzel mm. möjlig heterna är oändliga, träna shiftyshifty snurrar, grabs, handslides och sen när snön kommer sätter man allt på första försöket.

Alltså eftersom man rör kroppen precis som på snowboard övar man omedvetet lillhjärnan(balans certrat) så att dessa rörelser blir naturliga. Detta har jag märkt tydligt av nu när snowboard säsongen börjat, jag har redan lärt mig dubbelt så många trick som jag gjorde under hela förra säsongen. Så för guds skull förkasta inte freeborden, det går inte att få ett bättre kompliment till snowboarden!

Freeboard
Men det bör ju gå att bygga en freeboard av mountainboard truckar, då slår man ju 2 flugor i en smäl, bara byta däck och bräda så får man en freeboard ju ???

Freeboard
"bara att byta däck och bräda" hehe, det är inte så "bara". Om du har läst mitt tidigare inlägg om hållbarhet när man sätter dit en castor så förstår du.

om du vill åka freebord - köp en freebord
om du vill åka mountainboard - köp en moutainboard

risken med att kombinera de båda är att du kan få en halvdan grej som inte funkar...
dom är designade för att fungera på sitt sätt.

Freeboard
Det där med bara tar jag tillbaka, anväder det allt för ofta ^^

Det jag menade var, men mycket mätning och måttning så bör man möjligtvis få något som liknar en freeboard att fungera, skaffa en "hjul-spinner" montera ett freebord hjul där. Med noga mätning av mittenhjul och yttre hjul så tror jag starkt på att jag skulle kunna få något med liknande effekt. Vill pröva båda men..... Jag är inte gjord av pengar, har inte så stor möjlighet till jobb med så mycket lön, och studiebidraget ska räcka till mycket "/

Sedan föräldrar: Du ska väll inte lägga så mycket pengar på en sån sak..

Freeboard
jag tar iprincip tillbaks allt jag sagt:S freebord har inte mycket att komma med när det beträffar streetboard. Får jag välja mellan att ta vilket handrail jag vill eller kunna glida ner för backar (visserligen sjukt smutt) så är jag ändå åt det mer extrema hållet. Jag vill kunna träna flips på sommaren, jag vill kunna komma upp i 30km/h flat! utan att sätta ner fötterna, jag vill kunna ta det där satans s-railet bredvid skolan utan att behöva hämta snö vid ishallen. JAG VILL ÅKA STREETBOARD!

www.streetboards.se

Freeboard
Kolla in denna youtube filmen. BURTON TEAM åkaren Chris Rotax, testar Freebord och bombar en backe i San Fransisco.. Fast jag har sett bättre åkare i Sverige
eller hur Roofy ..

Ni får säga vad ni vill, men om man vill ha puder/snowboard känsla resterande 9 månader om året då finns det inte mycket att välja på. så enkelt är det .. Inga liftkort, inget tjat om skjuts till liftsystemet eller panik för att det är brist på snö.. Ta brädan under armen och gå ut och ha APKUL !

Bless
Johan

Freeboard
tackar att du tycker så Johan!
Jag har ju ingen förlamad hand som Rotax har i den videon iaf :P

vill man hålla kvar snowboardkänslan hela året så är freebord svaret!

Freebord är ju än så länge en liten sport i sverige, och man avancerar fort när man lärt sig grunderna.
När man kommer och drar förbi skejtarna (liggandes på bredden) så ser dom ganska förvånade ut... hehe.

Alla kan lära sig att åka! och det tar inte lång tid!

Jag kommer anordna vissa helger där man kan komma och testa freebord, jag kommer även dela ut tips och råd helt gratis! ("gratis är gott")
och "prova på tillfällena" kommer vara helt kostnadsfria.

alltså: kom dit - testa - älska - köp en
och om du tillhör den lilla-lilla-lilla gruppen som absolut inte har balanssinne + rädd för uppmärksamhet, så har du ju inte förlorat något på att testa...

Jag älskade ju freeborden så fort jag ställt mig på den (och då hade jag köpt den innan) och jag har aldrig ångrat mig!
Livet skulle vara tomt utan freebord! på vintern har man abstinens och man är rastlös och grinig för att man inte får åka <---- den enda nackdelen! men då kan man ju åka snowboard istället!

rekommenderar freebord gott till alla! (vill ni veta vad ni missar - checka videorna på sajten. Vill ni vara med i freebord gemenskapen - regga er på forumet.)

Freeboard
Jag personligen gillar S2 eftersom man kan få lite mer personliga inställningar.

man kan ta sig rätt långt, som en longboard ungefär kan man väl säga. Men det beror ju på vilken slags longboard man jämför med (hjul, kullager) och så vilka grejer man har i freeborden.

min longboard går ju lättare än freeborden, men eftersom hjulen är större på longboarden så får jag ju också mindre friktion.
Jag använder min freebord att ta mig runt på, och den är roligare att åka på eftersom man kan hoppa, lägga in 360:s, glida in i switch, göra presses och manuals. allt medans man åker.

en longboard bara åker man ju på. ev, lägga in ett danssteg om man har en tillräckligt lång bräda.

Freeboard
Roofy.. Alla säger ah men det är personligt vilka bindningar man vill ha & en vanesak.. Men en kompis säljer en bräda till mig ganska billigt
(med s1 bindningar) jag vill ju inte ha den om det är kasst med s1 typ.. vi bor inte i samma städer så jag kan inte prova den:/

Freeboard
Nej! den är absolut inte kass med S1!
Många av dom amerikanska Team åkarna har S1! det är helt klart en vanesak, och jag har aldrig kört med S1 en längre stund för att kunna vänja mig tillräckligt för att uppskatta dom :P

Känns som jag promotar väldigt mycket för freebord forumet, men det är en bra källa till kunskap för freebord intresserade! Det är visserligen inte många inloggade samtidigt men det är många olika inloggade under dagen.
www.freebords.se och sen in på forum.

Freeboard
Ok jag upptäkte det här sent.......

Jag har en mountainboard som är skitkul att åka på/ som att åka i funparken med snowboarden. Det enda jag saknar med mountainboard är flow'et.

Vilket är isåfall best mountainboard/freebord/streetbord/waveboard?

Tillbaka
Topp