Examensarbete - Enkät om beslutsfattande i lavinterrräng

Hej till dig som rör dig i lavinterräng!

Jag är i full gång med att skriva mitt examensarbete i psykologi och skulle behöva lite hjälp från er här på Freeride.

Mitt arbete handlar om beslutsfattande i lavinterräng där jag undersöker hur olika faktorer och dynamiker påverkar hur vi tar beslut på berget och varför det ibland kan gå snett. För att få en bättre förståelse av detta behöver jag samla in data från personer med erfarenhet av att röra sig i lavinterräng och jag tänkte att jag möjligen kan hitta några av er här.

Det vore därför verkligen guld värt om du har tid och lust att ta några minuter för att svara på en kort enkät.
Det går snabbt och dina svar är helt anonyma.Du hittar mer information på länken nedan.

Länk till enkäten: https://docs.google.com/forms/d/e/1...2W50j6d_b3cp_NMM0SbDe2lqA/viewform?usp=dialog

Stort tack på förhand!
☺
(du får gärna dela vidare enkäten om du känner någon som kan vara intresserad av att delta!)

Startade undersökningen men tyvärr är vissa av frågorna ställda så att de ej går att besvara på ett sätt som kommer ge dig tillförlitliga svar. Fick därför avbryta.

1. Om jag vistas i lavinterräng varje dag men endast under 2 veckor per vinter, vad svarar man då om alternativen är aldrig, några gånger per säsong, några gånger i månaden eller varje vecka.

2. Alla har olika definitioner av vad en lavin är. Sluff vid brant åkning, flaklaviner, slasklaviner osv. Väldigt skillnad på dessa och det som jag inte anser är en lavin kan andra anse är en.

3. Vad är definitionen av en formell utbildning i lavinsäkerhet. Det ges exempel på en utbildning men det är väldigt stor spridning mellan de olika gällande innehåll och omfattning.

Sen är jag lite nyfiken på vad skälet är till frågan om det identifierade könet. Är det skillnader i risktagande mellan ex. en biologisk kvinna som identifierar sig som kvinna och en som identifierar sig som man? Om man inte är intresserad av de biologiska faktorerna bör väl könsfrågan vara irrelevant? Är alltså inte ute efter en argumentation här, genuint nyfiken.

Hej!

Tack för att du tog dig tid att påbörja undersökningen och för din feedback! Jag uppskattar att du delar dina tankar kring frågorna och förstår att du har frågetecken. Jag tänker att jag svarar öppet här i tråden för transparens, om du eller någon annan har fler frågor får ni gärna skicka ett pm eller kontakta mig på mejladressen som är angiven i enkäten :)

1. Jag förstår din fundering. Syftet med frågan är att få en uppfattning om den övergripande frekvensen, alltså om det sker regelbundet under säsongen eller mer sporadiskt samt att identifiera de som aldrig vistas i lavinterräng. Det är tex skillnad på att "lära känna" ett snöpack från november till maj på en veckovis basis kontra att intensivt befinna sig i lavinterräng 2 veckor i december.

2. Laviner definieras som en rörande massa av snö. Sluff är rent tekniskt sett en “lavin” men termen "sluff" används just för att särskilja det från större laviner som ofta innebär mer risk. Det utesluter såklart inte att sluff kan innebära en risk, exempelvis genom att dra med en åkare utför en klippa eller liknande. Men små sluff laviner är sällan det man menar när man talar om laviner. Dock håller jag med om att det kunde definierats bättre. Din fråga här är delvis anledning till att det finns möjlighet att kontakta mig eller min handledare för förtydligande.

3. Med formell lavinutbildning avses kurser som ex SVELAV:s grundutbildning, AST 1 eller motsvarande kurser och vidareutbildning från dessa. Alltså formella utbildningar där deltagaren får ett dokumenterat bevis på genomförd kurs. Det inkluderar inte lavinkvällar eller liknande.

4. I forskning är det vanligt att inkludera kön om det anses ha betydelse för analysen. Denna studie undersöker inte skillnader utifrån könsidentitet kontra biologiskt kön, det skulle isåfall vara en separat forskningsfråga i sig.

Svarat, lycka till med uppsatsen. Personligen skulle jag tipsa om att skriva den här typen av enkätfrågor med mindre "dubbla negationer", nu är det väldigt mycket frågor som innehåller ett "...sällan..." så man får tänka till hur/vad man svarar på. Kanske är menat så, men det blir lite krångligt att läsa och svara på.

Tillbaka
Topp