Freeride/all-mountainskidor. Nybörjare, vikt/längd

DirtyPigeon

Medlem
Tja.

Efter många år borta från skidåkningen har jag insett att jag är en jubelidiot som inte har åkt på 10 år.
Iaf, köpte ett par Rossignol Zenith Z72 (https://www.freeride.se/prylar/skidor/2011/rossignol/zenith-z72.html) och gav mig ut i backen (hemsedal/norefjell), whips, jag var inte så kass som jag trodde jag skulle vara. Problemet var dock att när jag tog ut de i skogen, så visade sig min okunnighet och brist på teknik till sin rätta.

Men, jag har ett stenhuvud, skyllde allt på skidan (hehe) och gav mig fan på att jag ska klara även sådan terräng.
Nu vill jag komplettera min pistskida med en all mountain/freeride skida+bindning.

Därför frågar jag er proffs om tips på vad som kan lämpa sig gott för mig?
Jag är 186 lång och väger ca 90-92 kg, har hyfsad/god balans pga idrottande och är snabblärd (vill jag tro).

Hjälp en broder.

Välkommen!
Om du söker runt lite bland trådarna på forumet så kommer du hitta en mängd trådar som avhandlar allroundskidor. Läs runt lite där och se om du hittar några svar. Om inte så fundera lite på vilken sorts skida du är ute efter, egenskaper etc och bumpa en gammal tråd som passar in på dig eller denna.

Tack, jag har kickat runt lite.
De skidor som verkar nämnas mest är Mantran och Holowitz (ursäkta stavningen)

Här är mer info om mig:

- Nuvarande skidor: Rossi.. Zenith Z72 (underbara på pisten, hade svårt med de i skogen)
- Vikt: 92kg
- Längd: 186cm
- Åkstil: Försöker åka så agressivt som möjligt (efter min kunskap och teknik)
- Erfarenhet: Tog upp skidåkningen iår efter mer än 10 års vila, har varit i backen ca 10dagar och räknar med minst lika många till under säsongen. Jag är nybörjare sett till antal år på skidor men tar mig ner i alla pistade förhållanden, och även när snön/terrängen ojämnare med hyfsad teknik, och jobbar stenhårt nu för att få en fin slice i backen med mina carving.

Anledningen till att jag tog upp tråden var min besvikelse över skidans (Zenithen) respons i skogsterräng (40-50 cm relativt hård snö). Den fastnade och skar sig ner in i snön frekvent. Är det pga bristande teknik eller kan jag skylle på skidan där?

Gällande skidval verkar både Mantran och Holowitzen intressanta, frågan är hur bra av åkare man måste vara för att hantera de?

Extreme Bullet också? Erfarenhet utanför pisten med den?

DirtyPigeon sa:
Tack, jag har kickat runt lite.
De skidor som verkar nämnas mest är Mantran och Holowitz (ursäkta stavningen)

Här är mer info om mig:

- Nuvarande skidor: Rossi.. Zenith Z72 (underbara på pisten, hade svårt med de i skogen)
- Vikt: 92kg
- Längd: 186cm
- Åkstil: Försöker åka så agressivt som möjligt (efter min kunskap och teknik)
- Erfarenhet: Tog upp skidåkningen iår efter mer än 10 års vila, har varit i backen ca 10dagar och räknar med minst lika många till under säsongen. Jag är nybörjare sett till antal år på skidor men tar mig ner i alla pistade förhållanden, och även när snön/terrängen ojämnare med hyfsad teknik, och jobbar stenhårt nu för att få en fin slice i backen med mina carving.

Anledningen till att jag tog upp tråden var min besvikelse över skidans (Zenithen) respons i skogsterräng (40-50 cm relativt hård snö). Den fastnade och skar sig ner in i snön frekvent. Är det pga bristande teknik eller kan jag skylle på skidan där?

Gällande skidval verkar både Mantran och Holowitzen intressanta, frågan är hur bra av åkare man måste vara för att hantera de?

Extreme Bullet också? Erfarenhet utanför pisten med den?
Jag antar att du menar Howitzer? Mantran är idag en ganska gammal konstruktion och dessutom ganska smal i förhållande till vad som är fullt åkbart även i pist idag. Howitzern är en grym skida men du ska vara medveten om att det är en skida som kräver att du är en aktiv åkare. Om du slöar omkring på Howitzern kan det bli lite småjobbigt men om du trycker till och är aktiv funkar den utmärkt.

Vad menar du med "relativt hård snö"? Pratar vi packad snö som är ojämn eller pratar vi tyngre lössno? Självklart kommer en smal midja på ett par pistskidor rent allmänt bli mer nervösa och vilja "spåra" mer än en bredare.

För äldre skolade skidåkare brukar Katanan vara en mycket populär skapelse. Den bygger på samma grundkonstruktion som Mantra men är lite bredare.

Iom att du redan har ett par bra pistskidor så tycker jag inte att du behöver hålla dig under 100mm i midjan. Sen hänger det en hel del på hur du vill åka och vart. Är det skogen som gäller eller även offpist på kalfjäll och dylikt? Vart kommer åkningen ske? Föredrar du att köra fort och hårt eller gillar du att leka runt lite mer?

Pillard:

Det var tyngre lössnö.
Och ja, jag syftade Howitzern, satt på jobbet och han inte kolla upp det riktiga namnet på skidan :)
Jag bor i Oslo, så för mig är det framför allt Norefjell som kommer att gälla denna säsong, även om jag nu till helgen ska till Trysil och senare i feb till Hemsedal.

Mitt första försök på "tuffare" pist var en svart guppig backe i Hemsedal. Första åket (första gången efter 10 år) var brutalt. Men efter att ha varit i Hemsedal förra helgen och åkt samma pist igen tyckte jag att skidan och även jag började bete mig riktigt bra. Jag var mycket aggressivare i de partier jag klarade av och vågade släppa loss.

Åter till skidsnacket.

Utter:
Som sagt, är fortfarande färsk på skidorna och kan terrängen runt Oslo rätt dåligt. Men av det lilla jag har erfarit verkar det vara lättare att hitta fina skogspartier här i trakterna än offpist på kalfjäll. Så jag antar att svaret är därefter, skogspartier och lite mer lek.

Därför letar jag efter en lättåkt all-mountain skida.
Vad har ni för erfarenhet av Extremes skidor?

Hittade en Extreme Å-bahn (150/98/144) med Pivot 18 bindning för 3500 nok och en
Extreme Rodeo (verkar heta Big-O nu) (135-104-120) med Rossi Free bindning för 2800 nok.
Båda åkta i en säsong bara och båda är 187cm långa.
Lägger även till en Völkl Gotama 183 cm (133 / 105 / 124 mm) 2000 NOK utan bindning.

Tack för svaren grabbar

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp