freeride bindningar

freeride bindningar
Beror på hur du åker och vad du väger, är det nödvändigt med DIN16 på bindningen eller ej? Valet är annars i princip mellan Dynafit eller Marker Duke/Baron.

Det skiljer väldigt mycket när du knatar. Ska du bara ta liften upp och knata en liten bit är nog Marker bättre, speciellt på en så styv skida och om det blir mycket pist och höga hopp. Ska du knata ofta och hela vägen så är Dynafit överlägset men då måste du ha Dynafitkompatibla pjäxor. Dynafit går bara till DIN12.

freeride bindningar
hmm vettefan vad DIN12 är ens. Jag knatar väl en halvtimme åt gången kanske en timme nån eller ngra gånger per dagen så tycker inte vikten blir så viktig bara bindningen är bra.

freeride bindningar
ShredTed sa:
hmm vettefan vad DIN12 är ens.
Det är hårdheten på fjädern, eller egentligen hela bindningen. Ju högre siffra ju bättre sitter bidningen fast. En gång i tiden sa man att vägde mad 70 kg så skulle man ställa in bindningen på DIN 7, 80 kg DIN 8 osv. Naturligtvis beror inställningen inte bara på vikten, men du fattar principen... Är det en DIN 12-bindning så går det att den ställa på max DIN 12.

En Duke går att ställa på max DIN 16 och det räcker till för "alla". Bindningen i sig är dock inte lika stabil som en alpinbindning, men inte långt ifrån. Den är mycket bra om man vill gå med hudar som du beskriver att du går.

Senast ändrad:
freeride bindningar
kommer inte köra med hudar. Är väl rätt standard med vikten din12 isf. kommer ju inte köra med de på 20 liksom.. kanske 110 som mest. väger bara 70 men ibland får de verkligen inte slppa. men mer än de vill jag inte för har hellre kvar benen.. så så spec ska väl inte det vara? Bara de är grymma utför är jag nöjd! uppför kan jag leva med om de är sämre.. ;)

freeride bindningar
freeride bindningar
då måste man ha massa andra bindningar o gear o skit. blir hellre lite svettig o går rakt uppför! skråa o skatea o klättra lite, pallar inte tura på den leveln utan vill ha najs prestanda nerför. OKej men marker verkar ju nice. verkar vara ngt "additional hiking mode" på den. ngn som vet vad det är? Baron är lite mer touring anpassad. Behöver väl inte vara sämre nerför för det men känns som att får man mer gång får du mindre "åkning" Men som sagt duke verkar sweet. ser så jäkla små ut där framme bara haha!

freeride bindningar
Duke och baron är samma grej med två olika DIN bara. Har du tänkt att köpa någon av dem är hudar ett måste, om du inte föredrar fästvalla dvs.

freeride bindningar
wtf dom bindningarna var ju snuskigt jävla dyra! 2,4k o då är det billigare än de vita som kostar 3,9k. får sånt här ens förekomma det är ju snuskigt :( Finns dessa i äldre modeller? vart kan man hitta sådant?

freeride bindningar
Tyvärr har marker monopol på "freeridebindningar" för tillfället. Betala och se glad ut eller hitta ett par begagnade. 3,9k låter saftig, vart hittade du det priset?

freeride bindningar
Bara jag som inte fattar någonting av den här tråden? ShredTed skall väl inte rekomenderas Duke/Baron när han inte vill använda hudar?
Köp en DIN14 bindning från valfritt märke, skulle passa på Marker i det fallet, var verkligen inte nöjd med mina Comp Free 14...

freeride bindningar
Blide sa:
Bara jag som inte fattar någonting av den här tråden? ShredTed skall väl inte rekomenderas Duke/Baron när han inte vill använda hudar?
Köp en DIN14 bindning från valfritt märke, skulle passa på Marker i det fallet, var verkligen inte nöjd med mina Comp Free 14...
Han ville ju tura?

freeride bindningar
ShredTed: Ska du inte ha några stighudar ska du absolut inte köpa Baron/duke.

Är du stor och stark och kör på rätt bra - Salomon STH16. finns för dryga 2 lök på skistore.se, eller i din närmaste skidbutik. (Inte sportbutik, skidbutik!)

Väger du under en ca 70kg, gå på något snällare. En DIN14 bindning som STH14 Driver, LOOK PX14 eller liknande.

Dessa rekommendationer gör jag på ganska grova gissningar, behöver egentligen din vikt och sullängd för att kunna avgöra det...

freeride bindningar
ShredTed sa:
då måste man ha massa andra bindningar o gear o skit. blir hellre lite svettig o går rakt uppför! skråa o skatea o klättra lite, pallar inte tura på den leveln utan vill ha najs prestanda nerför. OKej men marker verkar ju nice. verkar vara ngt "additional hiking mode" på den. ngn som vet vad det är?
Tycker han har skrivit ganska tydligt att det är för meckigt att hålla på med hudar och vill bara gå med skidorna på ryggan för att få lite ospårat?
Verkade ha smugit sig in en liten missuppfattning ang. "additional hiking mode" vilket kanske gör att han tror att det måste till Dukes för att hajka?
Alltså känns det rätt onödigt för honom att köpa dem (för att inte snacka om dynafit rekomendationen högre upp..), utan borde nog köpa en annan bindning.
Eller är jag helt ute och cyklar?

freeride bindningar
som sagt vill inte gå med hudar. pjäxorna är 301. jag väger 70 och kör om jag får säga det utan att verka random mycket hårt. Får dra runt i lite butiker och snacka. hade tänkt beställa hem från conrad så vore soft om man kunde hitta det man ville där menmen!

freeride bindningar
men beställer du från conrad har dom väl det du vill ha o billigt om du ändå köper skida, att köpa endast en bindning i sverige kostar ju skitmkt

freeride bindningar
Du ska inte ha marker duke eller marker baron eller dynafit för den delen då du inte ska tura. dessa går att lösgöra hälen så att man kan använda skidan att gå uppför tillsammans med en stighud. detta är den beskrivna "additional hiking mode".

då du inte vill ha hudar finns det således ingen anledning att välja dessa bindningar då de både är högre än en vanlig bindning och dessutom väger en jäkla massa extra, plus att du tappar lite av stabiliteten hos en vanlig alpinbindning.

Som nojlas sagt så är sth 16 ett bra val, men jag skulle även titta lite på look/rossi/dynastar p 14. Detta eftersom look gör bindningar till dynastar och du borde kanske kunna behålla en extra hundralapp (jag vet inte hur pass liberala conrad är med sina paketpriser).

Dessutom ska du titta på att köpa bindning och skida i paket och inte var för sig. Detta blir betydligt billigare spec. hos conrad. Du kan om du inte vill montera hos conrad (montering hos conrad rekomenderas ej i fall folket på freeride får tycka till) välja att inte få bindningen monterad och således montera i valfri skidshop i sverige istället.

hoppas att detta gjorde saker och ting lite klarare för dig, det verkar som om du blivit förvirrad av alla svar.

freeride bindningar
Håller med bjannes rekommendation. Dock så blev det missvisande om Dynafit. De är avsevärt lättare och dessutom lika låga, oftast lägre än vilken alpinbindning somhelst.

freeride bindningar
Faktum är att de på många skidmodeller hos Conrad är billigare att köpa skidan med bindning än utan! Så även om man inte behöver en bindning beställer man med (men omonterad). Verkligen extremt märkligt ...

/MM

freeride bindningar
Mountain_Man sa:
Faktum är att de på många skidmodeller hos Conrad är billigare att köpa skidan med bindning än utan! Så även om man inte behöver en bindning beställer man med (men omonterad). Verkligen extremt märkligt ...

/MM
Konstigt, kanske. Ovanligt, nej verkligen inte.
Kolla alpingaraget, där kan ett par skidor kosta 9500:- utan bindning och 8000:- med bindning.

freeride bindningar

@Utter
Jo ... en gång försökte jag köpa ett par skidor utan bindning på Stadium ... efter att ha resonerat med den intespeciellttillmötesgående expediten i fem minuter kom vi fram till att jag kanske, men bara kanske, skulle kunna få skidan omonterad med bindningen lös ...

;-) / MM

freeride bindningar
nä deras paket på fina bindningar o skidor blir väl inte så stor skillnad. Är i shweiz nu så får dock lite billigare från conrad. Tänkte dra ut i butiker o se vad de tipsar om. vilken av look ska man ha om man kör 100 i midjan..? xxl o vanliga har 100 som max /min mått. både look o ross verkar bra. ross är lite billigare dock. dynafit, har de någon fin freeride modell, intenet laggar ur o hittar ingen om jag tittar snabbt på conrad.

Tillbaka
Topp