Freeride i historia .

Offpist-Qvist

Ny medlem
Freeride i historia .
God eftermiddag alla åkare !
I skolan ska vi ha en 15 - 20 minuter lång redovisning om valfritt ämne. Själv valde jag just skidåkning, med inriktning på freeride-stilen. Ett problem uppstod direkt... Jag hittar ju inget om dess historia och kan inte komma på vad jag ska skriva!
Så fick jag då en snille-blixt idag. Jag kom på att jag kanske skulle kunda skapa en tråd på forumet, och förhoppningsvis få lite hjälp...
Jag behöver rätt mycket information, så ta även med sånt som kanske bara är "lite" relevant... Tack så mycket på förhand !

/Oskar .

Ps. Länkar går precis lika bra! Är väldigt sent ute , så jag skulle uppskatta snabba svar ! ;)
Ds.

Freeride i historia .
En vacker dag så kom Jake Burton på snowboarden. När de första snowboardåkarna kom till backarna så skapades freeriding.

Kort och gott!

:P

Freeride i historia .
Tack så mycket allihop.
Är det något mer ni tycker jag ska skriva om , som är viktigt ?
Nu har jag ju några pionjärer och så, men jag har inget direkt konkret om NÄR man började köra offpist och freeride, och när det blev ett allmänt uttryck för en annan sorts skidåkning...

alx93: Jag har testat Wikipedia, men det var ganska glest med information... Till och med den engelska delen ! :/

Schyst att ni hjälper till allihopa !

Freeride i historia .
om du vill ha me jibbing så är de bara att kika i nått av dom senare numren av åka skidor eller transition.. ett aslångt gryyymt bra repotage om hur det hela började och vad det utvecklasts till!
kommer tyvär inte ihåg vilken tidning de va.. men nån annan kanske vet?

Freeride i historia .
Om du vill gå riktigt djupt så kan du börja med Sondre Norheim som var skidsportens fader! Pumpade puder & droppade hustak på mitten av 1800-talet. Var även först med att shapa skidor med insväng och bygga bindningar som var stabila (allt är relativt) nog för att åka kontrollerat utför! Var också killen som kom på telemarksvängen!
Lycka till!

Freeride i historia .
He he... Og først NÅ så jeg svaret fra Alexander som var litt raskere enn meg... Men du fikk ihvertfall en lenke også da.

Freeride i historia .
jeppenator sa:
om du vill ha me jibbing så är de bara att kika i nått av dom senare numren av åka skidor eller transition.. ett aslångt gryyymt bra repotage om hur det hela började och vad det utvecklasts till!
åka skidor

Freeride i historia .
Mike Wilson började med dubbelflippar i denna sport. han döpte sitt trick till Wilson-flip.
Tanner Hall har vunnit flest X-GAMES guld. 7 st.
Tjejer är inte i närheten lika bra som killar i denna sport. sporten är "manligare" faktist.
bra tjejer är Grete, Stina Jacobson, Kristi Leskinen. mm.
största filmproduktionen är "A Poor Boys Produktion".
bra åkare är Jon Olsson, Jacob Wester, Tanner Hall, Simon Dumont, Andreas Hatveit, PK Hunder, Peter Olenick, Tanner Rainville, Rory Bushfield, JP Auclair, Pep Fujas, Boyd Easley, Oscar Scherlin, Hendrik Harlout. Sammy Carlson! det finns massa mer .

Lycka till med redovisningen!

Freeride i historia .
Salomon var först i startgroparna med en twin-tip, iallafall massproducerad sådan (vad jag vet). Den hette 1080 och blev mycket populär, lever kvar än idag fast självklart med mycket modifikationer då det mesta blivit bredare och bredare + annat.

Finns ju en känd gammal SVENSK profil också, han hoppade över någon järnväg i kiruna och körde på rätt hårt. Tror han heter något med mr.ski + siffror här på freeride. Vill du ha något gammalt så hör med han, killen är typ 70+ så har hängt med ett tag :)

jeppenator sa:
Nu har jag bara hunnit läsa en artikel i nya Åka Skidor än så länge, och den handlade om utvecklingen bland skibums och om det finns riktiga sådana kvar idag eller bara "freeriders". Antar att det finns någon till om jibbing för du tänker vell inte på den? :p

Senast redigerad av en moderator:
Freeride i historia .
Jag kan inte tacka alla personligen, så ni får nöja er med ett allmänt "tack" . TacK! :)

Och Wesslan : Ska köra stenhårt på redovisningen , tack ;) Ska visa en filmsnutt ur "Push" också ;) Gryyyym film !

Freeride i historia .
Kan man säga att Norheim "grundade" freeride åkningen eller ska man mer säga att han revolutionerade den ?
Varför valde jag detta svåra ämne ? :(

Freeride i historia .
Serre Chevalier, long time ago. Kriget var över och soldaterna uttråkade, dom tog på sig träplankorna som annars mest agerade längd och lämnade fästningen för en topptur upp mot berget. Detta blev mycket populärt, och efter några år byggde även dessa militärer en lift så dom slapp gå.

Nää, jag är inte säker på att det var så det började men har hört fler än en gång att det var något sådant och att det var pga av dessa militärer borta i franska alperna utförsåkningen föddes -eller iallafall blev populär just där!

Tillbaka
Topp