Freeride/jib skida

• Trådstartare Trådstartare Misterister
  • Start datum Start datum
M

Misterister

Guest
Freeride/jib skida
Hej där!

Hade väldigt svårt att välja namn på tråden och känner att det kanske inte blev den bästa direkt.

Till ämnet. Jag har alltid åkt park förut men har även lite förflutet inom alpin träning så jag kan absolut åka. När jag insett att jag inte vill satsa på att köra park längre har ett intresse för att börja köra puder växt fram. Jag vill således ta med de trick jag sedan tidigare kan och ta med dessa ut i offpisten. Jag har alltid varit som mest fascinerad av folk som gör trick till switchlandning i puder och vill gärna lära mig liknande, därför är en mittmonterad skida högt prioriterad.

Fungerar de symmetriska offpist skidorna bäst i så fall eftersom de är gjorda för att vara mittmonterade, Tänker bland annat på Völkl Chopsticks samt Surface New life http://surfaceskis.com/gear/powder/ab newlife/index.html
eller kan Armada JJ vara något att kolla på? Har dock läst om dessa och Tanner Hall mountar sina -3 från mitten, och han kör ju tricks i BC:n så det funkar bevisligen. Mest lockar dock att mittmontera skidorna somsagt, kan ju även vara roligt att ta ett åk genom parken trots att jag har flertal skidor för det ändamålet.

Längd: 187
Vikt:95
Åkstil: Avancerad

Tipsa om allt ni kan komma på, har sökt lite i forumet men inte hittat så vet ni någon tråd länka gärna.

Tack på förhand!
Ister

Freeride/jib skida
Tankarna om mittmonterat är lite rätt men ändå väldigt fel. Skidorna behöver absolut inte vara det för att gå bra baklänge i tredimensionell snö. Kolla på Eric Pollard, han är förmodligen den av alla åkare som åker mest switch, han kör sina på -3 har jag för mig (kan vara lite mer framåt, definitivt inte mitt iaf.). Själv körde jag på -5 i vintras på ett par Moment Night Train och det fungerade bra att landa baklänges med. Skulle jag planera att åka mycket mer switch hade jag nog dock flyttat fram någon cm (och då också gått på en längre längd, förutsatt att det skulle vara samma skida jag åkte på).

Tyvärr blir nog de flesta BC-jibbersen där ute åt det mjukare hållet med tanke på din vikt, de flesta baklängesåkarna där ute är ju lättviktare i 60-kilosklassen. Däremot finns det styvare sådana och Völkl Chopsticks är en av dem, Moment Night Train är också styv för att vara en BC-jibber (iaf förra årets, Hasse kan säkert berätta hur det är med årets). Jag kollade också på Surface New Life när jag var i köpartagen men hittade aldrig några att klämma på så där har jag faktiskt ingen aning. Atomic Bent Chetler kommer i 192 cm i år och skulle kunna vara något men jag tror det är väldigt få som faktiskt vet så mycket om den skidan.

Gillar du däremot väldigt mjuka skidor finns det gott om dem :)

Freeride/jib skida
Värt att kolla på är också Factions Royale, som en Hellbent fast mycket hårdare. Problemet med den är att den endast görs i 183 såvitt jag vet. Dvs som Hellbent 179 ungefär.

Freeride/jib skida
Tack för två bra svar!

Eric pollards skidor kanske vore något att kolla in isåfall? Och tack för monteringstipsen. Är dock lite skeptisk till att alla väger 60 dock, är man inte bara gjord av ben isåfall? Måste ju finnas muskler;)

Är fortfarande lite sugen på surface men känns som att det blir svårt att hitta folk som åkt dem, samt klämma på dom. Moments skidor verkar intressanta, har bara väldigt svårt att förstå vilken modell som är mest ultimat för mitt ändamål. Så det inte blir en ren offpist skida som inte går att montera fram en bit osv.

Freeride/jib skida
EP Pro är sinnessjukt mjuka bara så du vet, överkokta nudlar! :)
Moment har ju Night Train och Bibby Pro till ditt användningsområde vad jag förstått det som.
Jag har för mig att Erik Strand körde (kör?) för Surface?

Freeride/jib skida
Misterister sa:
Tack för två bra svar!

Eric pollards skidor kanske vore något att kolla in isåfall? Och tack för monteringstipsen. Är dock lite skeptisk till att alla väger 60 dock, är man inte bara gjord av ben isåfall? Måste ju finnas muskler;)

Är fortfarande lite sugen på surface men känns som att det blir svårt att hitta folk som åkt dem, samt klämma på dom. Moments skidor verkar intressanta, har bara väldigt svårt att förstå vilken modell som är mest ultimat för mitt ändamål. Så det inte blir en ren offpist skida som inte går att montera fram en bit osv.
Som Utter sa blir nog EP pro för mjuk och Royale (BC-jibber med chargeflex, hade vart kul att testa) kan vara en kandidat om du nu inte föredrar nudlar.

Night Train 09/10 gjorde jag en recension på förra året, dock i 181, men den har ändrats lite till i år. Hur stor skillnaden mellan årets och fjolårets är kan nog Hasse svara på.

Haha, nej alla väger nog inte 60 men långa, biffiga jibbers dräller det ju inte riktigt av heller. Själv pendlar jag mellan 65-70 och är 170 lång. Har mao en del minus både på vikt och längd i förhållande till dig.

Freeride/jib skida
http://www.scott-sports.com/us_en/product/9842/48803/216550

jag har välldigt liknade bakrund som dig. parkåkar som kört raceing innan. ett inntresse för puder har växt fram lite inom mig med även fast jag mest kör rails, för jag gillar att variera min åkning och åka allt. jag har en skida som har fungerat väldigt bra för mig i det fallet att ta med sig trick ut i naturen. jag har inte kört bs kickers allt för många gånger men då jag har gjort det har jag kört på den här skidan. och det har fungerat välldigt bra. hade aldrig gjort sw landingar i bcn innan men när jag tast för första gången i slaskig bc i fonna med en cork 9 så fungera det bra. testade några gånger till efter det och jag hade inga problem. jag vet att mina bc effarenheter inte är dom bästa då jag kommer från göteborg osv. men jag har faktist kört nm i riksgränsen, och filmat bc kicker i fonna. och kört lite offpist i sälenområdet då det har snöat. haha, men då har dom fungerat bra i alla fall.

denna skida ahr jag även när jag kör stora park hopp. för att den är välldigt stabil och lätt att landa med. ända nackdelan jag ser att den inte är optimal på rails för mig för att dne är cirka 5 cm längre än mig.

jag vill itne tvinga på dig att köpa någon skida som inte passar, men jag har en att sälja. kanska kan vara något för dig.

det handla alltså om en föra årets scott punisher 182. en välidgt mjuk skida i nose och tail, viilken gör den lek full och jibbeg, den är hård under foten så den ändå blir stabil. har väldigt kort svänga radie så dne är väldigt förlåtande, om du landar lite sketchy. längdne gör dne ända så pass lung och stabil. dom är breda i nosen, och gnaska normal i övrigt, vilket gör att dom bär bra och flyter skönt trots att dom är mittmonterade. som du ser är detta ingen skida för nybörjare, dne är kanska svår åkt och tar ett tag att lära känna köra in sig på, men när du väl gjort det komemr du att älska den.

min skida som jag har att sälja, är nästan nysick, endast lite in railade för jag sulle köra en slopestyle tälving med lite större hopp. det är en fräsh lock 14 på. (mittmonterad) ända andledning att jag säjer dom är att det är förra årets grafik på, och det får jag inte köra på. men fundera på saken och hör av dig om du är sugen.

maila mig på: maximilliam.smith@gmail.com

Freeride/jib skida
Maximilliam sa:
http://www.scott-sports.com/us_en/product/9842/48803/216550

jag har välldigt liknade bakrund som dig. parkåkar som kört raceing innan. ett inntresse för puder har växt fram lite inom mig med även fast jag mest kör rails, för jag gillar att variera min åkning och åka allt. jag har en skida som har fungerat väldigt bra för mig i det fallet att ta med sig trick ut i naturen. jag har inte kört bs kickers allt för många gånger men då jag har gjort det har jag kört på den här skidan. och det har fungerat välldigt bra. hade aldrig gjort sw landingar i bcn innan men när jag tast för första gången i slaskig bc i fonna med en cork 9 så fungera det bra. testade några gånger till efter det och jag hade inga problem. jag vet att mina bc effarenheter inte är dom bästa då jag kommer från göteborg osv. men jag har faktist kört nm i riksgränsen, och filmat bc kicker i fonna. och kört lite offpist i sälenområdet då det har snöat. haha, men då har dom fungerat bra i alla fall.

denna skida ahr jag även när jag kör stora park hopp. för att den är välldigt stabil och lätt att landa med. ända nackdelan jag ser att den inte är optimal på rails för mig för att dne är cirka 5 cm längre än mig.

jag vill itne tvinga på dig att köpa någon skida som inte passar, men jag har en att sälja. kanska kan vara något för dig.

det handla alltså om en föra årets scott punisher 182. en välidgt mjuk skida i nose och tail, viilken gör den lek full och jibbeg, den är hård under foten så den ändå blir stabil. har väldigt kort svänga radie så dne är väldigt förlåtande, om du landar lite sketchy. längdne gör dne ända så pass lung och stabil. dom är breda i nosen, och gnaska normal i övrigt, vilket gör att dom bär bra och flyter skönt trots att dom är mittmonterade. som du ser är detta ingen skida för nybörjare, dne är kanska svår åkt och tar ett tag att lära känna köra in sig på, men när du väl gjort det komemr du att älska den.

min skida som jag har att sälja, är nästan nysick, endast lite in railade för jag sulle köra en slopestyle tälving med lite större hopp. det är en fräsh lock 14 på. (mittmonterad) ända andledning att jag säjer dom är att det är förra årets grafik på, och det får jag inte köra på. men fundera på saken och hör av dig om du är sugen.

maila mig på: maximilliam.smith@gmail.com
den är ju iofs 3 cm (!) smalare än den näst smalaste skidan som diskuterats här, så jag vet inte riktigt varför den skulle vara aktuell...???

edit: jag passar på att kasta in nordica radict som ett hett tips!

Senast ändrad:
Freeride/jib skida
Maximilian: Förstår att du vill dra ditt strå till stacken och kanske rent av få sålt dina skidor till på köpet men om du ska rekommendera något från Scott så tror jag att Mega Dozer är på sin plats. Mega Dozern bor de vara med i denna matchen.

Jag passar på att dra mitt strå också och dänger in NoCopy True i listan på tänkbara alternativ.

Freeride/jib skida
Har själv redan ägt ett par punisher, den modellen som maximilliam säljer. Alldeles för smal, men rolig i parken. Men som sagt, absolut inte den skida jag söker. Tack ändå.

Freeride/jib skida
Jarle sa:
Som Utter sa blir nog EP pro för mjuk och Royale (BC-jibber med chargeflex, hade vart kul att testa) kan vara en kandidat om du nu inte föredrar nudlar.

Night Train 09/10 gjorde jag en recension på förra året, dock i 181, men den har ändrats lite till i år. Hur stor skillnaden mellan årets och fjolårets är kan nog Hasse svara på.

Haha, nej alla väger nog inte 60 men långa, biffiga jibbers dräller det ju inte riktigt av heller. Själv pendlar jag mellan 65-70 och är 170 lång. Har mao en del minus både på vikt och längd i förhållande till dig.
Du har ju gett skidan fruktansvärt bra kritik tycker jag, ska kolla lite mer på de och bibby. Är det hasse som tar in dessa i Sverige? skulle fått han hit till tråden och informera lite ;) Hur monteras dessa då?

Vad tror ni om Salomon Czar? Sett att Sammy (återigen en tiny skidåkare) köra med dessa i bcn. Coreupt Richard Permin? Någon som har koll?

Freeride/jib skida
Ja, det är en bra skida, årets bibby ser och känns faktiskt helt fantastisk, är årets NT likadan så skulle det kunna vara ett av de bästa byggena jag skådat faktiskt. Men det är ju för mig och min åkning...

Yes, Hasse har hand om Moment i Norden, Hasse_lindborg heter han på FR, däng iväg ett PM till honom vettja!

Sammy och resten av Salomongänget åker numera på en skida med fullrocker och ~125 i midja, trodde den skulle komma till i år men icke. Czaren är också en väldigt bra skida men inte det jag hade letat efter då jag gillar att landa baklänges lite sporadiskt här och där, speciellt inte om snön är djup. Den är ju rätt smal också. Förträfflig skida om man åker framlänges :)

Freeride/jib skida
Tänkte bara berätta hur det gick, att jag fick ett jätte bra pris på årets armada jj med tyrolia peak 16 monterade -3 från mitten och således slog till. Aningen kort kanske med bara 185 cm men för det priset jag fick dessa skidor för var det bara att slå till. Eftersom det är min första bc jibb skida så kan man ju alltid prova. Är de för mjuka så är de, då får jag ju bara se till att byta ut.

Vad kan nyvärdet vara på skidor+ bindning? Skidorna ligger väl på runt 6 utan bindning. Tyrolia peak 16x har jag inte hittat prisuppgifter på.
3500 fick jag ge i alla fall för årets modell på både skida och bindning. Kändes riktigt värt!

Nu behövs bara en offpistguide som tar betalti öl på afterskiin ;)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp