Freeride-skida som funkar i parken?

icemiilk

Ny medlem
Hej, ny medlem här som har spanat runt på forum/internet efter svar på min fråga.

Vad ska man tänka på och vad skulle ni rekommendera för typ av skidor för offpisté/touring men som ändå skulle funka för en nybörjare i parken.
Bredd? Längd? Styvhet? Vilken rockerprofil? Förslag på skidor?

Jag vet att ingen skida har allt och att det den vinner i en egenskap förloras i en annan, är ute efter den gyllene medelvägen.

Jag är 183 cm lång och väger 83 kg. Svårt att uppskatta min egen nivå men än vältränad och gillar att åka fort och på skär. Håller mig nästan alltid i pisten men har börjat skåda/skidat förbi manchesterhorisonten. Det talas också om en eventuell skidresa med fokus på touring och offpiste.
Min största livskris är inte coronaviruset utan att jag inte började åka i parken när man var ung, orädd och odödlig.
Head Monster 88 -177 cm
Völk racetiger SL - 165 cm

simp1

Medlem
Kolla upp faction candide 3.0
Jag åker såna och är riktigt nöjd. Enda gången man begränsas av skidan är i flack pist där du måste hålla medel/låg fart, skidan har för lång svängradie för den typen av åkning.

Pillard

Aktiv medlem
Kolla upp faction candide 3.0
Jag åker såna och är riktigt nöjd. Enda gången man begränsas av skidan är i flack pist där du måste hålla medel/låg fart, skidan har för lång svängradie för den typen av åkning.
Nu hänger jag inte med. Det är väl just i flackare pist som lång radie funkar bra? Om man nu tänker köra skärande sväng förstås

simp1

Medlem
Nu hänger jag inte med. Det är väl just i flackare pist som lång radie funkar bra? Om man nu tänker köra skärande sväng förstås
Det är möjligt att jag har helt fel teknik. Självklart går det att åka i skärande sväng men man får inte den där kraften i svängen som gör att man kan lägga ner höften mot marken om du förstår vad jag menar. För att komma upp i den kraften med lång svängradie behövs hög fart. Med andra ord är skidan skittråkig i barnbacken, iallafall med min åkstil :)

Pillard

Aktiv medlem
Det är möjligt att jag har helt fel teknik. Självklart går det att åka i skärande sväng men man får inte den där kraften i svängen som gör att man kan lägga ner höften mot marken om du förstår vad jag menar. För att komma upp i den kraften med lång svängradie behövs hög fart. Med andra ord är skidan skittråkig i barnbacken, iallafall med min åkstil :)
Haha! Då förstår jag. Men varför ska du åka där? ;)

Marboh

Aktiv medlem
Hej, ny medlem här som har spanat runt på forum/internet efter svar på min fråga.

Vad ska man tänka på och vad skulle ni rekommendera för typ av skidor för offpisté/touring men som ändå skulle funka för en nybörjare i parken.
Bredd? Längd? Styvhet? Vilken rockerprofil? Förslag på skidor?

Jag vet att ingen skida har allt och att det den vinner i en egenskap förloras i en annan, är ute efter den gyllene medelvägen.

Jag är 183 cm lång och väger 83 kg. Svårt att uppskatta min egen nivå men än vältränad och gillar att åka fort och på skär. Håller mig nästan alltid i pisten men har börjat skåda/skidat förbi manchesterhorisonten. Det talas också om en eventuell skidresa med fokus på touring och offpiste.
Min största livskris är inte coronaviruset utan att jag inte började åka i parken när man var ung, orädd och odödlig.
Head Monster 88 -177 cm
Völk racetiger SL - 165 cm
line vision 108 kör jag på. Flyter fint & lekfull. Gör inte bort sig på skär i pist men ganska mkt rocker. Skidorna är lätta så funkar för att gå på.
park har jag svårt att svara på. Gubbgibbar sällan och med ytterst tveksamt resultat.

icemiilk

Ny medlem
Det låter som Fishers Ranger 102 kan var ett alternativ. GRYM skida på skär för sin bredd och relativt låg swing weight trots att den är riktigt fartstabil. Har twin tip men inte så kraftig och är traditionellt monterad så den är ju mer off pist/pist chargig än Park svängig. Gillar fart och stora svängar så inget att åka å småputtra på egentligen men fantastiskt bra prestanda och väldigt allround. (Jag gillar den dock inte riktigt för min egen åkstil men den får fantastiska recensioner överallt....

Om du menar lika som Rangern tror jag inte det. Dock är nog Atris o Rangern inte så långt ifrån varandra tror jag. Med förbehåll att jag inte åkt Atris, bara läst...

lainenR

Medlem
Kul frågeställning! Min första tanke var också Black Crows Camox, möjligtvis Atris. Utöver Black crows så har Armada (ARV 96/106), Faction (CT 2.0/3.0) och Line rätt tydlig jibb inriktning på många sina skidor som inte är helt parkinriktade.

Gubbjibb kan betyda mycket, från mindre hopp med enkla trick till svarta hopp med en rad olika trick. Sen är ju frågan om rails ingår i gubbjibb (gör det inte hos mig 😊), i så fall skulle jag fundera på hur den övriga åkningen lider av sorgliga kanter.

Själv valde jag Atris med Baron, jag kör inga rails för att inte sabba kanterna, hoppar upp till rött hopp med någon snurr. Sen turar jag så lite som det bara går för att hitta orört, sällan över en timme.
Jag är ett stort fan av Atris, som många andra. Dock så är det lite för tunga för parken, särskilt med Baron. Leder till mer fart i hoppen, vilket utmanar mitt psyke väldigt mycket.
För mitt korta turande så funkar dom bra även om en Shift bindning står högt på önskelistan.

Jag tycker du ska fundera på vad som är viktigast och som inte ska kompromissas med och vad du kan avvara. För egen del så ville jag ha en skida som kan göra allt, från offpist, pist, gubbjibb och turande. I den prioriteringsordningen.

Andra alternativ kan vara Atomic Bentchetler 100, Völkl Revolt 95, Rossignol Blackops 98.

Senast ändrad:

icemiilk

Ny medlem
Jätteintressanta förslag allihop. Någon som kan uttala sig om K2 mindbender 108Ti? Den dyker upp på lite topplistor här och var, eventuellt något tung för en topptur? Förutsätt att man slänger på en techbindning vad skulle ni säga är för tungt för en touringskida, antar att varje gram räknas om man planerar att gå långt men realistisk sett så kommer jag inte (till en början) gå några extrema sträckor.

Pillard

Aktiv medlem
Jätteintressanta förslag allihop. Någon som kan uttala sig om K2 mindbender 108Ti? Den dyker upp på lite topplistor här och var, eventuellt något tung för en topptur? Förutsätt att man slänger på en techbindning vad skulle ni säga är för tungt för en touringskida, antar att varje gram räknas om man planerar att gå långt men realistisk sett så kommer jag inte (till en början) gå några extrema sträckor.
Håll dig mellan 1500 och 2000g Över det blir jävligt tungt och under det får du ge avkall på vanliga åkegenskaper

eHogstrom

Aktiv medlem
Atomic Bent chetler 100 med Shift (eller motsvarande).
Schysst vikt, tillräckligt styv för att stå på i pisten och tillräckligt lekfull för parken. Nackdelen är väl 100mm midjan om det skall köras bottenlöst puder men i ärlighetens namn hur ofta händer det?

Har själv aldrig testat Mindbendern men hört mycket gott om den, isf. 99mm versionen. Verkar vara en schysst allround skida som man kan stå på med i pisten. Akta dig för att köpa för breda skidor då du skriver att du håller dig "nästan alltid i pisten".

Senast ändrad:

jet

Aktiv medlem
Mindbender 108 är en supertrevlig allroundskida men inget för parken. Varken en särskilt centrerad rekommenderad monteringspunkt eller någon större twintip att tala om. Isåfall hade jag hellre rekommenderar Armada Arv 96/106 som nämnts tidigare.

miol11

Medlem
slänger in 2 alternativ på bra allround skidor som jag vet funkar över hela berget inkl park
Kolla upp Movement FLY 105 och Icelantic Nomad 105

icemiilk

Ny medlem
Atomic Bent chetler 100 med Shift (eller motsvarande).
Schysst vikt, tillräckligt styv för att stå på i pisten och tillräckligt lekfull för parken. Nackdelen är väl 100mm midjan om det skall köras bottenlöst puder men i ärlighetens namn hur ofta händer det?

Har själv aldrig testat Mindbendern men hört mycket gott om den, isf. 99mm versionen. Verkar vara en schysst allround skida som man kan stå på med i pisten. Akta dig för att köpa för breda skidor då du skriver att du håller dig "nästan alltid i pisten".
Jag tänker att om jag planerar att köra i pisten så kommer jag välja mina racetiger eller monster. Det jag klurar på är om jag ändå ska ha några +100 mm för att utöka bredden i mitt arsenal. Såklart nice om de går att ladda på och att funkar i lite isig offpist men känner att jag kan offra lite där för puder och lekfullhet.

Tottek

Aktiv medlem
Jag tänker att om jag planerar att köra i pisten så kommer jag välja mina racetiger eller monster. Det jag klurar på är om jag ändå ska ha några +100 mm för att utöka bredden i mitt arsenal. Såklart nice om de går att ladda på och att funkar i lite isig offpist men känner att jag kan offra lite där för puder och lekfullhet.
Armada arv om du prioriterar en lite stabilare men ändå lekfull skida eller line vision om du prioriterar en lekfull skida men som är lätt att gå med

Pizzaaugust

Ny medlem
Vill kasta in cmd the it stiff. Tillverkas av Åre skidfabrik som är kända för sitt is- och kantgrepp. Välbyggda skidor som är extremt roliga både i park och utanför pisten. Just nu rea dessutom.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp