freeride skidor / midfats

Labiengo1080

Ny medlem
Är väl medveten om att de är en riktig fet och snårig djungel jag ger mig in i, men nu äre äntligen dags o slänga de gamla o handla nytt igen.

Jag har under de senaste åren haft den filosofin att jag måste ha två par skidor. Ett par att ha i pisten, och ett par att ha utanför pisten. Väldigt enkel filosofi, eller hur?

Nu äre så att pistskidorna är hivade åt fanders. De var ett par Salomon Crossmax 10or och vi har haft många bra dagar ihop… Nu letar jag efter ett par nya pistskidor, fast med lite andra egenskaper. Är lite trött på att vara uppe halv sju på morgonen varenda skiddag för att få 1-2 h manchester, där skidorna kommer till sin fulla rätt… Sen när klockan närmar sig 12 och backar börjar bli så smått uppkörda så viker dom ner sig något. Känner inte att jag vill bränna i full fart med ett par 165 centilång med 65mm under foten rätt igenom pucklar o så… De går inte, hur mkt jag än försöker 
Letar asså efter en lite bredare pistskida som klarar alla fören, som är både kvick och fartstabil. Jag ska varken hoppa, trixa, leka, droppa, raila, surfa eller göra nåt annat förutom bara åka, åka och åka…

Här är mina stats:
Längd:177
Vikt:77
Färdighet: Helt ok. Har jobbat några säsonger, gjort en hel del resor till alperna o så… Så jag har nog vad de mer avancerade skidorna kräver (hoppas ingen tycker att jag stack ut hakan för långt där).

Letar nu efter ett par aningen större skidor, men som mestadels är tänkta för pisten. Prioritet ligger på midja runt 77-85 give or take några mm.
Längd runt 174-182 typ.
Riktigt bra kantgrepp, och kvickhet från kant till kant. VIKTIGT!
Kvicka i kortsväng o samtidigt fartstabila i stora/medelstora svängar.

Dessa skidor har jag kollat på än så länge, men jag är öppen för alla förslag. Om ni ger förslag så var gärna utförliga. De är inte lätt att bilda sig en uppfattning om nån skriver att "Apache Recon är en bra skida i pisten. Den passar nog dig." Skriv gärna o berätta om egna erfarenheter och varför ni tror att skidan skulle passa mig.

Atomic Sweet Daddy.
Har hört mkt bra om den. Bra kvalitet och härlig i större svängar. Dock ingen vinnare när de kommer till kortsväng.

Monster I.M 82 SW
Vet att de olika monster skidorna alltid är bra i allmänhet från o ha läst tidningar och forum, men jag har ingen som helst kunskap själv om dem, hur de beter sig o så.

Dynastar Legend 8800
Har testat förra årets modell o de var grymma i höga farter, men lite bökiga i kortare svängar. Kändes mer som en racer. Fortfarande me i snacket dock. Har ju även en lillebror, Legend 8000. Har inte testat den, men är tacksam för synpunkter.

Völkl Unlimited AC4 Titanium
Har jag fattat de hela rätt så är den här skidan ny för säsongen. Har läst lite skidtidningar o olika forum här borta i Kanada och alla verkar hylla den o lyfta den till skyarna. Kanske är svårt o få feedback på nån helt ny skida, men om nån vet nåt så hör av er.

Nordica Hot Rod Top Fuel
Har ingen kunskap alls, förutom en rätt känd tidning här borta som skrev upp den massa. Verkar intressant.

Jaja, de är alla jag har funderat på för tillfället. Som sagt, ren jävla djungel. Skoj o höra vad folk tycker o tänker, så får vi se vad som händer sen. Tacksam för svar.

Mvh Labiengo

Senast ändrad:
skriver ett svar till mig själv här. Kompisen berättade precis att Unlimitedskidan fanns förra året me. Så nu bör de säkert finnas åsikter om den me :)

FAN... Glömde en skida me... Den gamla beprövade Rossignol B2an. Har länge varit sugen på den. Aldrig testat den eller så, men den är en het kandidat me... Såå, nu ska jag sluta förstöra min egna tråd.

Testa Stöckli Stormrider AT, har kört på den en hel del och det kan säkert vara ngt som passar. Sjukt bra kantgrepp och har grym stabilitet även i uppkört!
Körde på den i 4 dagar i varierande underlag, allt från is på morgonen till slask på eftermiddagarna och det fungerade hela vägen. I ren puckelpist var den inte så rolig men det är ju inte heller andra skidor som går bra i pisten.
Även Scott Schmidt varianten är en höjdare (även i pist) men kanske för bred för dina behov.

För övrigt, rekommenderar INTE B2'an, tycker inte att den räcker till i pisten om man pressar. Inte i off-pisten heller för den delen. Men här råder mkt delade meningar....

Senast ändrad:
Med tanke på att du skriver att du redan har ett par puderskidor och att du prioriterar kantgrepp och kvickhet från kant till kant så hade jag nog tittat på ett par GS-skidor eller liknande.

En skida som kan vara värd att kolla in är Völkl Supersport Superspeed. Bortsett från designen och det fåniga namnet är det en av de bästa pistskidor jag testat. Jag har i och för sig bara ett åk på dem som började i uppkört puder och slutade med isig slagig pist (sent sent på eftermiddagen, sista pisten som alla måste ta för att komma tillbaka till byn). Jag blev kär. Helt underbar skida med ett grymt isgrepp. Spårat puder är såklart inte optimalt men man tar sig ner någorlunda (varken bättre eller sämre än skidor i samma bredd).

AC4:an har jag också testat som hastigast och även den var trevlig även om jag tycker den offrar lite väl mycket pistegenskaper för att bli aningens mindre dålig i puder (för bra puderprestanda behövs bredare skidor än AC4:an). Men i och med att du redan har puderskidor tycker jag som sagt att du kan kika på ett par lite smalare skidor för att få ut mer av piståkandet. Här finns det många åsikter så smartast är att testa och se hur den passar dig.

B2:an tycker jag också du kan glömma. Ska du handla Ross, testa Zenith Z9 som riktar sig till ungefär samma användningsområde som Völkl-skidan jag nämnde ovan.

Senast ändrad:
jag åkt på völkl supersport superspeed ca 35 dagar förra året, i pisten så fungerar den hur bra som helst! stabil, går som ett ånglok. utanför så fungerar den helt okej. men den gör sej extremt bra i pisten. jag tyckte dock den var lite ensidig, just för att pisten var det enda forumet för den. men om du bara ska "åka, åka, åka" så lär den passa dej perfekt :)

Senast ändrad:
Kan tipsa om Stöckli Laser Cross Pro. Otroligt fartsabila och med kantgrepp som inga andra. Skidan har snarlik karaktär som Völkl Supersport men är enligt mig snäppet vassare.

Snödjup

Tillbaka
Topp