Freeride slope

Freeride slope
Anders: nu är du inne på "raceåkning". Jag tror design och märke INTE ska var de typiska racegrejerna. Gissar att det borde vara ett skidmärke som normalt sysslar med freeride för att få rätta känslan och designen men en uppbyggnad som klara pist och hårt underlag. Skidan måste andas freeride, kanske bindningen ska vara freeride också. Det är viktigt med känslan ...

Fler kommentarer ... vad är "freeride slope"? Hjälp till!

Freeride slope
80-95 midja med krallig sandwichkonstruktion, rocker el "early rise" tip och en effektiv åkyta som biter i när du vill med hyfsad kort radie samtidigt som den flyter på i offpisten.

Kanske man skulle bocka en Fischerskida från Heatserien och se åt vilket håll det barkar åt.

Nä jag bara spånar men känns som att det kan vara ganska nära...

Känns som ett påfund av K2. De har ju varit långt framme sista åren med freerideskidorna.

Som sagt, bara spånar..

Freeride slope
Intressant, nu börjar vi komma någon vart :-)

Rocker verkar vara en faktor som ska vara med ... stämmer det?
Om skidan ska vara lämplig för pist (ibland hård sprutsnö) så funderar jag på hur måtten (skärningen) ska vara? I en pist körs långa svängar, kortsväng, pucklar, sockersnö, spårigt mm. En pist är flack, brant eller varierad. Tänk på att man ska kunna åka både fort och långsamt. Det här innebär att man måste kunna köra på skär men också kunna sladda (styra) skidorna i vissa av svängarna. Hur pistanpassar vi det? Hur smal midja är lämpligt att den här skidan ska ha för att passa detta men ändå andas freeride?

"Freeride slope" ... spännande ny term ... vi spånar vidare!

Freeride slope
Frågan är kanske inte hur bred midjan ska vara utan hur breda midjorna ska vara:) Kanske man man ska utnyttja "dual radie" som har visat sig funka bra. Visst vill man ha bra isgrepp när det det är brant men samtidigt ha en följsam skida som inte plöjer sig fast i sorben el uppkörd lösnö. Kanske man kan blanda en sandwichkonstruktion under foten som är vridstyv och ha en capkonstruktion vid rockerdelen som även är "skovelformad" för att uppnå maximal bärighet i pudret. Man kanske även ska tail rocker men den bär ju vara betydligt hårdare än tipen för att fortfarande ge stöd när man ska köra de där "alaskasvängarna" ner mot stendalen eller skiers right om kvalarenan på Nordals. Har en gammal AK Maiden som är helt slut och väldigt mjuk och inte särskillt bred med dagens mått men som har fantastiskt bärighet just pga av spagettikänslan. Men helt värdelös i annan miljö.

Mycket kanske men bara att spåna på.

Freeride slope
Härligt Johan! Märker dock att du gärna är i närheten av off pist ... nu pratar vi pist :-) Det är det som är det svåra. "Freeride slope" säger att det ska vara freeride på nåt sätt men i pisten ... en utmaning. Sandwich låter ju intressant ... är det freeride eller är det race (Jag tänker imagemässigt)?

Det har nämnts att en stukad raceskida skulle göra susen ... kan det ligga något i det? Jag menar skulle rockern i sådana fall skapa en skida som blir mer följsam i sorbet och uppkörd snö samt även lättare tar sig in i sväng?

Freeride slope
tip rocker, spann under foten, platt tail...?
vidare, nåt à la den där nya salomon-skidan med jättebrätte fram och typ 85-midja?

Freeride slope
Tiprocker med spann och platt tail ... låter som en spännande pistskida. Finns den idag? Skulle den sälja? Finns det en marknad för den? Lägg på lite juste design (dvs inte en klssisk racedesign) och en bindning som luktar freeride ... har vi ett bra koncept där måntro?

Freeride slope
Ja, rabbit du kan ha rätt! Så är det nästan alltid och ju längre man varit med desto svårare är det att se nyheterna. Allt känns som en repris :-) Tyvärr tenderar ju vi gamlingar kanske att vara lite tråkiga på det viset för vi riskerar ju att inte släppa fram nya grejer ...

Jag har roat mig med att titta på flera skidmärkens kategoriseringar av de olika skidorna de har i sitt sortiment och de vrider och vänder på rubriksättningen för att försöka hitta namn på olika typer av skidor. Det kan ju tyckas lite onödigt och pillrigt men jag måste säga att det känns mycket roligare med alla de olika skidtyper det finns i dag än det som fanns på 80-talet. Då kunde man välja mellan storslalomskida och slalomskida ... hur sexigt är det på en skala?

Så även om vi kör lite Kejsarens nya kläder ibland tycker jag det är oerhört mycket roligare i dag att prova och köpa nya skidor och jag tycker det är festligt att det kommer fram nya beteckningar på skidtyper.

Rabbit: Hur mycket betyder designen på dina skidor? Tänker du på den när du köper skidor?

Senast ändrad:
Freeride slope
Johan, intressant artikel! Den skidan ska testas när den kommer :-) Kan bli mycket spännande. Jag håller ögonen öppna!

Känns som Salomon gärna vill att den ska fungera i offpist. Jag undrar om det är så pass inne att säga att en skida ska funka i offpist att man inte vågar nöja sig med att den ska funka i pist, kan det vara så? Är trenden den att skidorna måste funka både i offpist och i pist? Är det töntigt med skidor som har utgångsläge i pisten? Det är det som är det spännande med "Freeride slope" för där är utgångsläget i pisten men fortfarande med en freeridestämpel/känsla ... eller är det inte tänkbart? Är det inte freeride om man är i pisten? Är freeride bara utanför pisten?

Freeride slope
Visst, BBR är säkert grym, men ett par Wailer 112 RP Pure kickar skiten ur dem! Men sportfacks reporter var väl inte på ISPO förra året då DPS lanserade dem...

Freeride slope är enligt mig en gubb-offpistskida som anpassats för just coola äldre herrar som tror att de åker offpist, men som faktiskt mest åker pist. De vill ha en bred, cool freerideskida med rocker, men egentligen behöver de en stabil styv skida för deras snabba piståkning med tendenser till lite släpp i svängarna. En uppbreddad, styv, uppbyggnadsmässigt dyr skida med "pist-rocker" för bra terrängdugligheten i allt från pucklar till slask. För riktigt puder blir den dock för styv!

Senast ändrad:
Freeride slope
Carled: Ja, så kan det vara ... skulle väl passa mig då :-) (enda detaljmissen är att jag VET att jag inte åker mycket offpist)

Jag kanske har rätt i mitt undran då att i dag måste en skida kunna passa i offpist för att vara cool, eller? Kan en skida få vara bara en skida lämpad för pisten men ändå vara cool ... ? Kan en skida som bara vill vara i pisten tillhöra freeridesegmentet?

Freeride slope
En skida designad för att tillhöra "freeride slopesegmentet" borde ha egenskaper för att funka för all piståkning. Från hård sprutsnö till slaskpucklar och vårsnö. Skidan ska funka i korta och längre svängar. Tänker mig att radien ligger på runt 18m men skidan ska vara snäll nog för att man ska kunna ta ner svängradien och sladda ur sväng när omständigheterna kräver. Att bränna stora svängar på skär i Gästrappet på kvällsskidåkningen i 90 blås ska dom också palla för. Man borde helt bortprioritera egenskaper för offpist och lössnö. Är det läge för offpist så har man andra redskap att tillgå. Detta är ingen onequiverskida. Designen ska inte påminna om wc-racemodellerna utan mera om företagets park eller offpistlagg.
Bra exempel tycker jag att Armada Triumph och Extrem Bullet(gamla sw-modellen) är.

Freeride slope
Dustbin: Intressant, läser din text noga :-) Hur får man en skida med dessa kvalitéer att förbli freeride? Är du med, det är lätt att den raskt sorterar under rubriken carving hos de stora fabrikaten och då blir det ytterligare en pistskida i mängden. Du är inne på design ... räcker det ... eller ska det till annat också för att den ska förbli cool?

Freeride slope
Tror att om det är ett av dom stora "racemärkena" som tillverkar den så handlar det nog mest om samma skida fast med helt annan design. Men främst tror jag att det kan finnas utrymme för freeridemärken att tillverka en pistskida som då placeras in i "freeride slopesegmentet".
Tänker lite på Head, Atomic och Salomon som tillverkade "skicrosskidor" som såldes som friåkningsskidor med lite mera attityd.

Freeride slope
hmmmm, det är dessa tankar jag varit inne på också. Handlar det inte mycket om image och mental inställning? De märken som du räknar upp kanske har svårare att hitta in i "freeride slopesegmentet" eftersom de i grund och botten inte förknippas med freeride? Blir det kanske inte riktigt trovärdigt om tex Atomic skulle måla om en pistskida och kalla den för freeride slopeskida? Är det svårt att förknippa åkning i pist med freeride? För freeridebegreppet oss lätt till åkning utanför pisten?

Freeride slope
Yepp Ola! Där tror jag du har helt rätt. Vad gäller freeridebegreppet så har nog det fått tillverkarna att fokusera för brett. Att vilja bygga skidor som funkar för så många olika förhållanden att dom inte är bra på nåt. T.ex. Mantran som för mig är en gubbskida som man tror ska vara bra offpist men som i realiteten är en bra pistskida som halvfunkar när det är löst.

Freeride slope
En "Freeride Slopeskida" bör alltså med det resonemanget bestämma att den vill var i pisten och våga marknadsföra sig som en sådan. Jag undrar vilka fler attribut den behöver för att den ska kännas freeride? Rocker, design, märke, bindning, pris ... ????

Freeride slope
Lite rocker. Skön design/grafik(orejsig). Freeridebindning(sth driver, peak, jester/griffon, fks). Tillverkad av freeridemärke. Prissatt som bättre jibblagg. Målgrupp friåkare som tar en pistdag eller piståkare som är mera imponerade av Tanner Hall än Anja.

Freeride slope
Definitivt! Åker oftast på Extrem Bullet med fks185 och tycker att dom funkar grymt bra i pisten i dom flesta förhållanden. Dom känns attitydmässigt ogubbiga. Vid mera snö har jag bredare skidor med rocker(coreupt btd). Mentalt attraheras jag inte ett dugg av många av dom stora wctillverkarna.

Freeride slope
I dag är image, inställning, kultur och andra mjuka värden mycket intressanta vid både tillverkning och försäljning av skidor. Det räcker inte med att ha en "bra" skida, den måste attrahera köparen på andra plan också. Det här gör att fler märken och skidtyper kan hitta marknadsandelar för sina produkter om de hittar segment att positionera sig inom.

Tillbaka
Topp