Anpassa din stance efter din teknik och inte tvärt om. Jag har åkt snowboard i 17 år och inget har förbättrat min carving så mycket som när jag för fem år sen kom till frankrike, blev skolad av UCPA och övertalad att en bred duck-stance med knäna isärtryckta är det bästa även för carving.
Sedan finns det ju givetvis anledningar till att världens bästa alpinåkare alltid kör med hardboots och en rejäl forward stance.
Jag tror dock att det finns en konstant som alla håller med om: vrider du en led (knän, höft eller rygg) så låser du den och förhindrar den från att böjas naturligt.
Förutom att detta är farligt så förhindrar det dig från att fjädra med i backens subtila ojämnheter och gör det svårt att hålla tryck på stålkanterna.
Med andra ord: har du en forward stance bör man vrida fram axlarna. Har man duck stance bör man ha axlarna relativt paralellt med brädan.
Hitta det som funkar för dig och lyssna inte på någon som säger att duck stance är dåligt för freeride. Jag kan inte tipsa om Craig Kelly-teknik, men för att få carving med duck stance att fungera finns det en del saker att hålla i huvudet: Tryck isär knäna (cowboy stance). Böj på båda benen mycket och håll vikten centrerad. Håll ryggen rak, det är benen som ska fjädra. Styr in i svänarna med armarna, framarmen pekar lätt åt vänster i en vänstersväng och vice versa (detta hjälper till att hålla axlarna paralella).
Sist men inte minst, montera alltid bindningarna mitt över midjan. Försök inte bakmontera en twintipbräda.
Jag kör så brett som knäna pallar, +15 -15 och mitt över midjan. Både på min pist/park-bräda (Burton Custom) och på min puderbräda (Burton Fish).