Freeride stance

eknekn

Medlem
Freeride stance
Hej!

Jag undrar vad ni som kör på freeridebrädor kör för stance (bredd, setback, vinklar)?
Samt vad de finns för för- och nackdelar med bred/smal stance och olika vinklar?

Tacksam för svar!
David

Freeride stance
Jag kör som följer: bredd 50 cm, setback 5 cm (den som är på brädan), vinklar 45/33. Sen har jag en platta som vinklar bakfoten lite framåt.

Jag kör med mina vinklar för jag tycker det är lättare att åka fort och få rena skär (+ snyggare stil, kolla gamla Craig Kelly-videor får du se) med lite större vinklar. (Det finns väl en anledning till att raceåkare kör med kraftiga vinklar.)
Jag vrider hela kroppen lite framåt när jag åker. Knäna ska gå ihop i svängarna, det är omöjligt med för bred stance, därav mina 50 cm.

Bred stance och små vinklar/duckstance är enligt mig bara till för park/jibb.

Freeride stance
Här finns allt du behöver veta! Och kanske lite till! Läs och lär!
http://legacy.cs.uu.nl/daan/snow/stance.html

Labbade själv en massa förra vintern och hittade min stance! Efter 13år på bräda!!!
Vrid och flytta lite i taget, och bara en fot i taget så att du känner om det blir bättre eller sämre!
Dokumentera med datum, bilder och mått på inställningar så att du kan hitta tillbaka. Är även bra att ha om man lämnar bort brädan på vallning och någon monterar av bindningarna.

Gjorde ett word dokument som jag själv använde för att spara inställningarna.

Detta passade mig bäst! Och då är det fart och naturliga hopp i pisten, samt skärande sväng som gäller! Åka fake går men är lite trixigt då jag inte står mitt på brädan, men varför vill man det?

Tom mall! (Kan fixa den som en ren pdf, men har ingen stans att ladda upp den! Hjälp?)

Stort lycka till!

Freeride stance
Bra svar poca! Använd rapidshare eller megaupload?

Diino? pixbox kanske? vet ej...

Men den där mallen skulle vara nice!

Freeride stance
Stance är mycket en smakfråga. Pröva lite olika och kör som du tycker är bäst själv. Duck-stance är bra för park och kan dessutom motverka överdrivna motvrid (motvrid kan skapa sladd i svängarna). Annars är det väl vanligt att inte köra duck när man carvar.

Freeride stance
Anpassa din stance efter din teknik och inte tvärt om. Jag har åkt snowboard i 17 år och inget har förbättrat min carving så mycket som när jag för fem år sen kom till frankrike, blev skolad av UCPA och övertalad att en bred duck-stance med knäna isärtryckta är det bästa även för carving.
Sedan finns det ju givetvis anledningar till att världens bästa alpinåkare alltid kör med hardboots och en rejäl forward stance.

Jag tror dock att det finns en konstant som alla håller med om: vrider du en led (knän, höft eller rygg) så låser du den och förhindrar den från att böjas naturligt.
Förutom att detta är farligt så förhindrar det dig från att fjädra med i backens subtila ojämnheter och gör det svårt att hålla tryck på stålkanterna.
Med andra ord: har du en forward stance bör man vrida fram axlarna. Har man duck stance bör man ha axlarna relativt paralellt med brädan.

Hitta det som funkar för dig och lyssna inte på någon som säger att duck stance är dåligt för freeride. Jag kan inte tipsa om Craig Kelly-teknik, men för att få carving med duck stance att fungera finns det en del saker att hålla i huvudet: Tryck isär knäna (cowboy stance). Böj på båda benen mycket och håll vikten centrerad. Håll ryggen rak, det är benen som ska fjädra. Styr in i svänarna med armarna, framarmen pekar lätt åt vänster i en vänstersväng och vice versa (detta hjälper till att hålla axlarna paralella).

Sist men inte minst, montera alltid bindningarna mitt över midjan. Försök inte bakmontera en twintipbräda.

Jag kör så brett som knäna pallar, +15 -15 och mitt över midjan. Både på min pist/park-bräda (Burton Custom) och på min puderbräda (Burton Fish).

Freeride stance
Man är starkare ståendes i lätt duckstance därav att även en del skidåkare som åker på fetlagg kör på detta, spana in hendryx.. har att göra med enkel biomekanik.

För allround åkning dvs park/puder/halfpipe och allmän piståkning rekommenderar jag absolut Duck. Därav enbart pistsurf á hardboots så är självklart mer traditionell stance, likt craig kelly att föredra eftersom man lättare då kan få det allmänt kända "disktrase-vridet" för att låsa in nosen mot backen.

Freeride stance
Visst att man kan ha en bred stance och tycka att det är bekvämt kanske, men när man tenderar att se skitnödig ut så står man för brett!
Jibb och park lägger jag mig inte i, men om man vill greppa en hård pist så måste man ha tryck på brädan, och om man står med smalare stance så får man mer vikt koncentrerat.
Står man bredare så får man hälften av vikten fast på två punkter. Det kanske greppar, men det svänger inte lika mycket som centrerad vikt gör.
Bredden på stancen bör harmonera med bredden på axlarna, plus-minus lite vad man känner för.
Sedan om man vill stå centrerad på brädan eller lite längre bak är väl mer vilken åkstil man prioriterar.
Jag står gärna en bit bak och får därigenom fart ur svängarna, sån är jag!

Hur som hellst så är det ju bara att prova, och när man är nöjd så drar man åt skruvarna ordentligt och njuter!

Kanske lite till hjälp! https://www.youtube.com/results?search_query=stancefind&search_type=&aq=f

Senast ändrad:
Freeride stance
"om man vill greppa en hård pist så måste man ha tryck på brädan, och om man står med smalare stance så får man mer vikt koncentrerat."

Skulle vilja säga att detta också handlar om att synka stance och åkteknik. Jag gillar att låna brädor från kompisar och min carving blir alltid lidande av en smalare stance. En bredare stance gör att jag får mer kontroll på om vikten ligger på fram eller bakfoten. Då kan jag trycka in nosen i backen i början på svängen och sedan flytta över vikten bakåt för att få rejäl fart ut ur svängen. Låter ungefär som att jag försöker åstadkomma samma effekt som CustomX beskriver som att "vrida" in nosen i backen.

Jag försöker inte klanka ner på den klassiska alpinstancen, snarare vill jag få bort bilden av att duck-stance enbart är för jibbers. Jag började åka med tajt forward stance i början på nittiotalet och lärde mig hoppa bigjumps med den. Så körde jag i princip till dess att jag byggde en slalomskateboard med hjul som var omöjliga sladda med, oavsett hur tajt jag svängde. "ojävlar vilken känsla, tänk om man kunde få sånt här sug i kroppen på en snowboard" tänkte jag och började öva carvingteknik.
I slutändan var det just carvingen som fick mig att vilja stå bredare och peka utåt med båda fötterna. När jag sedan upptäckte att min parkåkning blev säkrare och roligare var det först och främst en bonus.

Freeride stance
Som jag uppfattat det så ska man inte vrida kroppen framåt vid duckstance utan man vrider bara huvudet. Får man inte dålig sikt åt hälsidan? (om man inte kan vrida huvudet som exorsisttjejen förstås).

Blir det inte obehagligt vid riktigt höga farter utan mycket svängar med duck? Speciellt om det är ojämnt underlag?

Freeride stance
ja det blir ju en död vinkel bakom ryggen där jag måste erkänna att jag inte har så mycket koll...Det obehagliga vänjer man sig vid. Carvar man tilsammans med en goofy-åkare vill man gärna ha denne på rätt sida...

Freeride stance
"Som jag uppfattat det så ska man inte vrida kroppen framåt vid duckstance utan man vrider bara huvudet. Får man inte dålig sikt åt hälsidan? (om man inte kan vrida huvudet som exorsisttjejen förstås)"

Jep jep. Och just det är den sämsta saken (och den enda dåliga saken också) vid duckstance. En mer traditionell stance kan vara bättre om man kör i någon mycket tätt skog, men duckstancen är ju mycket bekvämare för fötterna (knäna) också då.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp