Freeride World Tour Verbier - Ställning just nu?

fy fan!! Grymma grannar!! Svenskene spøa skitet i Verbier ju ! Grattis til snubbarna der nere!!

freerideworldtour.com

Crap... Dock ruggigt bra resultat från alla svenskar. Bara svenskar med inslag av fransmän i toppen! Rätt att Kaj vann enligt mig.

Någon som kanske kan FWT system med poäng bättre än mig som kan svara på: Vad ger en delad tredje plats i poäng?

Ingen aning vad en tredje plats ger men de tre bästa resultat räknas så därför vinner Candide över Henke och Kaj.

Enligt uppgift tyckte publiken att det skulle vara helsvenskt på pall.

Förstaplats ger 2000p, andraplats 1600, tredje 1300, fjärde 1100 femte 1000 om jag inte missminner. Candide hade alltså behövt vara femma för att dela med Kaj, eller sämre för att Kaj skulle ha vunnit.

Nu är jag med i räkningen, bästa resultat i tre! Om det skulle till att räknas poäng för samtliga tävlingar hade vi ju haft en helt annan lista. Tycker kanske inte det är det mest logiska systemet, men vem är jag att gnälla. FWT gör ett jobb som är gott och då är dumt att gnälla för då kanske dom slänger in handuken.

Måste se Kaj och Aureliens åk, men va fan gjorde domarna?? Reines åk kan vara det bästa jag sett på Bec.

Såg Reines åk nu för tredje gången. Håller med dig fullständigt... Så sjukt mycket roligare linjeval, visst inga monstruösa dropp à la Hollywood men nog fan väger farten och all grym kontroll upp för det, alla gånger i veckan... Hade varit intressant att se fallhöjdsmätare på Reine och se vad han snittar...

Inte så stor skillnad på Reines första dropp, sista dropp och Hollywood, 2-3 meter kanske.
Tror att det sas att fallhöjden ligger runt 700-750m och hans åk tar ungefär 1:20.

Reine köttar ju på nåt överjävulusiskt, inget snack om det. Men utan att vara en total messerschmidt så misstänker jag att Henke och Candide fick jäkligt bra betalt på linjevalet mitt på facet där det är som mest exponerat och svårare routefinding, det plus att dom fick in rätt många dropp på vägen.

Hans första är så pass stort? Extra mycket cred isf. då han till skillnad från de andra (typ Henke) kommer med fart rakt på, och inte stannar upp och letar upp den planerade take-offen. Skönt att snitta nästan 10fhm/sekund.

Jepp Tobbe, garanterat linjevalet som gjorde det. Dock så kör ju inte FWT med de kriterierna nu utan bara ett "overall impression".

Tycker dom får lite väl bra betalt där i mitten, iaf i år när mycket att det exponerade faktiskt är översnöat.

Jo Carled, vad jag hört så är det första där iaf 10+ och Hollywood är nog max 15 (bara gissningar och vad jag hört).

Jag har polare som åker ner idag och ska förhoppningsvis försöka kryssa av Hollywood från att-göra-listan, jag kan be honom försöka mäta litegrann...

Hatten ska av för Reine, det var en ren fröjda att se. Tack för den uppvisningen. Sen när det gäller Candide och Henke är det inget snack om vem som ska ha den tredje platsen. Räkna svängar och kontroll på Henke och ta sedan Candide. Samma linje men åkt på hel olika sätt. Svensk glasögonen sitter på näsan men jag kan inte riktigt förstå det hela. Bedömningssport är ibland en väldigt jobbig historia.

IFSA-systemet har ju sina brister det med såklart men overall impression känns ju jäkligt flummigt. Verkar som att billy goating överlag ger bra betalt på många tävlingar, tycker t.ex. att Ducroz fått väldigt stor utdelning ibland med åk som inte stått ut speciellt mycket, typ Verbier förra året. Men å andra sidan är det svårt att få friåkning till en 100% rättvis sport. Förstår iaf om Reine är besviken på sin placering, det har han rätt att vara med det åket.

Jepp exakt. Är också starkt tveksam till IFSA-systemet, lägga i ryggen, köra skitlångsamt bara för att ta ett stort dropp etc kan ge oerhört bra poäng. Precis som du sa så har herr Ducroz fått bra utdelning för åkning jag kanske skulle kalla "meh".

Ducroz åk i lördags var ett skämt! Satte sig i landning och lappkast. Ändå bra utdelning enligt domarna. Namnet bytder så klart massa fortfarande och landet man kommer från.

Hasse_Lindborg sa:
Ducroz åk i lördags var ett skämt! Satte sig i landning och lappkast. Ändå bra utdelning enligt domarna. Namnet bytder så klart massa fortfarande och landet man kommer från.
Dagens konspirationsteori: arrangörerna är sådär halvstokade över att ett gäng moderatkommunister från Nordpolen belamrar dom fem första platserna på varje tävling. Den stora marknaden och intresset för den här typen av event finns i Frankrike, upp med grodätarna på pallen till varje pris, backchecks eller inte. Kanske inte är så extremt uttalat men ibland undrar man ju hur det låter och tänks.

Pratade just med Reine, han var lite besviken på placeringen men tog det hela oförskämt bra. Förmodligen för att han hade fått så sjukt mycket beröm för sitt åk idag. Många i publiken som hade sagt att det var det bästa dom någonsin hade sett på tävling.

Reine ser det kanske ur ett större och längre perspektiv. Ett annat linjeval hade kanske rankats högre av de bakåtsträvande domarna, men ett Reine-åk genererar mer stoke bland åkare, publik och förhoppningsvis stora skidbolag. Lose-win situation om man kan kalla det så...

Vad bra det är med forum. Hittade ju genom detta Reines åk. Och vilket åk! Borde ha fått högre poäng.

Tillbaka
Topp