Freeridebräda - vettiga tips?

ADrunkPirate

Ny medlem
Är nu i köptagen för ny bräda men ju mer jag tittar runt detso mer förvirrad blir jag. Har åkt bräda i 14 år och är killen som kör fort i pisten och älskar att åka puder. En ren puderbräda är inget alternativ då kantgreppet och stabiliteten i pist får stryka för mkt på foten då. Är 185 cm och väger in på 80 pannor.

Är då givetvis ute efter en freeride-bräda och dessa kryllar det ju inte av tyvärr.
Är inte helt främmande för en freeride+freestylebräda om det är inte finns ngt annat. Burton har ju många freeride/all-roundbrädor, typ Malolon, Scherlock m.m. men de verkar vara aningen mjuka, flex 5. Har tänkt mig ngt runt flex 7. Där finns ju Burton T6 och T7 men tycker att det börjar kosta lite för mycket då (har tänkt mig ca 5000-6000 kr). Finns det andra alternativ?

LibTech trs har ju rocker mellan bindningarna? Hur påverkar detta stabiliteten och kantgreppet i höga farter?

Har ni några vettiga tips på freeride-bräda räddar ni min vinter!

Kolla in:
Lib Tech Travis Rice C2
K2 Slayblade
Smokin k22
Ride highlife
Jones flagship

Alla i princip vad du letar efter!

Hej igen

Det gick lite fort i inlägget ovan. Jag gillar min bräda för den är hård, flex 7-8. Det är vanligt spann mellan bindningarna och rocker utanför. I pisten känns den kort och hård men i djupsnö flyter den.
Det finns ingen skillnad mellan 2010 och 2011 årsbräda utöver färg och motiv. Jag väger knappt 90 och köpte en 161 cm förra året. Nu ville jag ha en till och hittade en 164 cm på rea som jag skulle kunna ha när det är ännu mer puder.
Brädan går loss på 400 euro men om du hittar förra årets bräda så kan du göra ett kap! Den här är din för 180 pund.
Här är adressen, skynda innan någon annan tar den.

http://www.snowtraxstore.co.uk/atomic-banger-snowboard-2010

Nitro Pantera
Gàr som ett jävla skott bàde i och utanför pist.
Nakdelen är att den bara svänger àt ett hàll... rätt fram.
Skall man orka driva pà den ordentlig màste man kruta pà och köra aggressivt.

Kul bräda om man gillar att köra fort överallt.
Inget för jibbers

Jag har en Jones Flagship.
Har bara provåkt den i pist än så länge men jag är helt såld. Skäret är superstabilt samtidigt som den är lätt att lägga på kant. Den hanterar både stora och små svängar. Som minst tror jag jag var nere på 2dm svängar när jag testade. Brädan har ju även magnetraction som hjälper på isen i pisten, den märktes på isfläckarna men annars tänkte jag inte på det. Att den har rocker gör inte saken sämre heller, jag var lite orolig att den skulle kännas fladdrig pga det men det var inget jag noterade vid åkningen.

Har tidigare åkt en säsong på en Burton T6 men jag väljer Jones Flagship över en T6/T7 vilken dag som helst.

Bataleon Undisputed. Grymm i pudret och skönare bräda att kötta på knivskarpa snabba carvingsvängar med i pisten har jag inte testat.

Har tjackat en Smokin KT-22 166W DTX till den här säsongen. Bara provåkt i pist än så länge. Den är riktigt stabil i höga farter och har magnetraction vilket ger ännu bättre grepp. Har förra årets modell som har vad Smokin kallar för Dirt rocker, (platt mellan bindningarna och rocker mellan bindning - nose/tail). Årets modell kallar de Clash rocker och har rocker mellan bindningarna.

Den ska tydligen vara riktigt grym i puder vilket ska testas flitigt i februari då jag drar ner till Serre Chevalier i ett par veckor :)

Annars skulle jag kika på Never Summers Raptor eller Premiere F1, ska vara riktigt fina brädor i både pist och offpist....

Senast ändrad:
Tackar för alla tips. När jag nu kikat på vad ni skrivit lutar det åt Lib-Tech T.Rice C2, verkar grym. Tyvärr så har jag inte hittat den varken på hollywood, junkyard, blue-tomato etc. Ngn som vet var man kan tänkas kika?

Jeremy Jones The Flagship är också intressant, ngn som vet återförsäljare för den?

Thx!

fittsi sa:
Tackar för alla tips. När jag nu kikat på vad ni skrivit lutar det åt Lib-Tech T.Rice C2, verkar grym. Tyvärr så har jag inte hittat den varken på hollywood, junkyard, blue-tomato etc. Ngn som vet var man kan tänkas kika?

Jeremy Jones The Flagship är också intressant, ngn som vet återförsäljare för den?

Thx!
Jag tror att www.boardlife.se har den. Alltså Travis Rice!

Senast ändrad:
Hej Fittsi!

Mycket brädor på tal nu men jag är nog inne på det du själv nämnde. Lib Tech TRS eller C2'an.

Jag har testat bl a. 2011'as TRS'en och åkt på en uppsjö olika brädor. Du behöver verkligen inte vara orolig för höga farter pga. rocker. Jag föredrar hög fart(!) i både pist och utanför pist och aldrig har jag känt så snygga skär och kontrollerat "icke-sladdande" åkande som med min relativt mjuka (Flex 6) 156'as Skatebanana. Brädor utan bananform (finns väl gullwing också?) och magne traction kan slänga sig i väggen. Brödknivskanterna och formen gör verkligen underverk och skapar självförtroende. Jag brukar bli förvånad över hur det mesta bara ordnar upp sig rent reflexmässigt :-)

Mvh
Peter

fittsi sa:

Thx!
Jag sitter sjalv och letar efter samma brada, och numera finns den pa junkyard ;)
Ar dock lite kluven mellan T.Rice co Dark series... De har bra kritik bada tva, och da
dark bradan ar snappet dyrare raknar jag med att fa vad man betalar for?
Har liknande kriterier men aker val aningen mer park an pist.

Senast ändrad:
Doughboy sa:
Jag har åkt både Dark och T.Rice. Båda är grymma men Dark är lite bättre tycker jag.
Vad ar det som skiljer dem at?
Nu har du lyckats fa mig att overge burton's custom FV. Nu skulle jag vilja att du forklarar varfor du tycker Dark ar den battre? Och vad som passar de olika bradorna. Som sagt tidigare 50-60% park o jib , 50-40% ovrig akning. Och Jag orkar inte borja kika runt pa andra brador igen sa det star i princip mellan dessa tva ^^

Svårt att säga vad som skiljer dem åt. Jag åkte dem med ett drygt års mellanrum så det är inte så lätt att jämföra. Jag vet bara att jag var mer stokad på Dark än jag var på Tricen. Jag tror egentlgen att de är väldigt lika i känsla. Kanske är Dark lite styvare och aggressivare och i så fall var det nog det som tilltalade mig.

Doughboy sa:
Svårt att säga vad som skiljer dem åt. Jag åkte dem med ett drygt års mellanrum så det är inte så lätt att jämföra. Jag vet bara att jag var mer stokad på Dark än jag var på Tricen. Jag tror egentlgen att de är väldigt lika i känsla. Kanske är Dark lite styvare och aggressivare och i så fall var det nog det som tilltalade mig.
Mjo, kan tanka mig att det mycket ocksa handlar om personlig uppfattning. Men jag har bestamt mig for att prova pa T.rice'n. Det kommer bli en stor skilnat mot min gamla brada som det ar anda ^^ En kortare och hardara... Ska bli kul att kanna pa :D

Låter preics som vad jag sökte förra året. Valde mellan T.Rice och Phoenix-series. Blev till slut en Jamie Lynn 160. Sjukt nöjd. Är speed junkie och har absolut inga problem med stabilitet eller skär. Tror inte du blir missnöjd med någon av dem.

Rossignol One: allmountain bräda som går som ett skott i pisten och flyter bra ovanpå löst underlag. Även kul för hopp och kanske park om man vill det.

Priset är galet bra. Ca 3500 ny.

Hade vissa tankar på att sälja min för att testa något nytt. Men det känns inte aktuellt just nu. En väldigt kul bräda.

4800 sa:
Rossignol One: allmountain bräda som går som ett skott i pisten och flyter bra ovanpå löst underlag. Även kul för hopp och kanske park om man vill det.

Priset är galet bra. Ca 3500 ny.

Hade vissa tankar på att sälja min för att testa något nytt. Men det känns inte aktuellt just nu. En väldigt kul bräda.
Blir mer och mer intresserad av denna ju mer jag läser om den. Verkar vara en riktigt bra kompis om man mest befinner sig i pisten och på lössnö. Lite trist grafik om man som jag gärna köper en bräda med något år på nacken, men 2012:an däremot är riktigt snygg.

Finns det några andra brädor man bör jämföra denna med innan ett köp?

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp