Sådär, då var pjäxdelen uppe.
Carlded bad mig skriva lite om Mondostorlekar, så here we go:
Mondo är ett storlekssystem som de flesta tillverkare använder sig av, men inte riktigt alla. Generellt sett så är det avståndet innuti innerskon man mäter i cm. Mondo 28,5 innebär alltså att det ska finnas 28,5cm från häl till tå innuti pjäxan. I verkligheten så är det inte alltid det stämmer exakt... Därför kan man manuellt ta en mätsticka och kolla själv.
Värt att veta är att alla pjäx
skal görs i halvstorlekar. T.ex 24,5 25,5 26,5 27,5 28,5 etc etc
Innerskon görs däremot i varje halvstorlek. 24,0 24,5 25,0 25,5 26,0 26,5
De flesta butiker väljer att inte ta in "XX,0" storlekarna eftersom dessa oftast töjer ut sig till samma storlek som "XX,5" storleken ovanför - eftersom båda pjäxorna har lika stora skal. Bland vissa pjäxmodeller så tillverkas inte ens "XX,0" storleken.
Skilj även på pjäxstorlek och sullängd. På hälens insida (eller yttersida) står ofta sullängden i mm. Sullängden är pjäxans yttersulas längd, och den behöver man ha koll på när man monterar eller ställer in sina bindningar.
Exempel: Mina pjäxor är i storlek 28,5 och jag har en sullängd på 326mm.
Storleksmässigt så vill man ha så liten pjäxa som möjligt. Har man t.ex 24,1 resp 24,3 cm långa fötter - då är Mondo 24,5 det du bör prova först. Som sagt är det inte säkert att denna pjäxa är exakt så lång, den kan vara både mer och mindre. Att tårna tar i när man hoppar i pjäxan är dock normalt - spänn pjäxan lite lätt och ställ dig i "skidåkarposition" innan du känner efter.
All feedback och kommentarer på artiklarna mottages tacksamt.