Freerides Köpguide

Freerides Köpguide
Dök upp lite frågor om artikeln, tänkte besvara dem här:

Ang frammontering/mittmontering och pistegenskaper:
Med frammontering avser jag montering framför den rekommenderade linjen. Frammontering är långt ifrån mittmontering.
Mittmontering anser jag är när bindningen är exakt mitt på skidan, vilket är en ganska extrem montering (om det inte är en symmetrisk skida).
Hur egenskaperna förändras är ju individuellt för varje skida, men generellt sett är mittmontering inget som gynnar pistegenskaperna.

Ös på med fler kommentarer här i tråden. Jag ska försöka kika in regelbundet och svara på alla frågor om artikeln - sen finns det en hel hög med sköna duudes på freeride som vet ett och annat om det här och gärna delar med sig av sina erfarenheter.

Freerides Köpguide
Micke_Bergfors sa:
Bra artikel! Men vad menar han egentligen med att \"skidans motståndskraft mot att vrida sig\"?
När du belastar en skida utsätts den för en rad krafter, en del av dem vill vrida din skida - precis som du vrider vattnet ur en skurtrasa. Om skidan tillåts vrida sig, så förändras dels skidans radie, men framförallt kommer kantens vinkel mot snön variera. Resultatet är att skidan upplevs okontrollerbar och tappar grepp.
Med en högre vridstyvhet kan vi åka hårdare, och skidan beter sig fortfarande lugnt och fint.

Därför vill man ofta ha skidans flex lite lagom mjukt - så skidan blir lekfull och lätthanterlig. Samtidigt ska vridstyvheten vara så hög som möjligt så skidan presterar bra.

Här är en bild där torsionen mäts på två par skidor. Båda paren sitter fast i ställningen, och har en lika stor vikt fäst i nosen på en liten hävarm. Vinkeln som uppstår avslöjar vridstyvheten. Alltså, ju mindre skidan vrider sig, ju bättre vridstyvhet har den.

4316917394_504c3185a7_o.jpg

Freerides Köpguide
MaciekK sa:
Hur påverkar olika monteringspunkter skidans egenskaper
Svar: väldigt olika!

En skida beter sig oftast bäst på den linje den är avsedd att monteras på. Ibland finns flera monteringspunkter, t.ex en för allroundegenskaper och en för jibb. Då är det bara att välja efter vad du åker mest.

Är det en jibbskida vi pratar om, vill man ofta stå lite närmare mitten, och ibland helt mitt på skidan (mittmontering). Dessa skidor har ofta en monteringslinje just här, så det är bara att montera på linjen och tuta och köra.

Pistskidor är svåra att mixtra med då de ofta har skenor som bindningen går i, och i flera fall är bindningen självcentrerande, så här har vi ibland inte ens ett val.

För feta freerideskidor kan man dock diskutera monteringspunkten.
Hur skidan reagerar är olika från skida till skida. Generellt sett ger frammontering en lättare initiering av svängen, och bakmontering stabiliserar skidan. Jag hävdar personligen att det även finns omvända effekter: frammontering tvingar ner nosen, får skidan att "penetrera" mer och lugnar ner skidan på det viset, medans bakmontering kan få skidan att resa nosen högre ur snön, och göra den lite mer svängglad.
Resultat: Bakmontering gör skidan stabilare, och samtidigt ostabilare. Frammontering lugnar ner skidan, men den gör den också mer svängglad.
Jag anser att man måste ha åkt på skidan först för att kunna säga hur olika monteringar påverkar just den skidtypen och modellen.

Hursomhelst, väldigt mycket (eller allt) beror på personlig åkstil.
Min rekommendation är att alltid låta bli att mixtra med monteringspunkter. De flesta skidor upplevs bäst, och är konstruerade för att åkas på den angivna monteringspunkten.
Om du har något särskilt problem med en egenskap hos dina skidor kan du montera om dem. (Ett alternativ är att innan man köper prova olika positioner med hyrskida och icke-centrerande demobindnigar. Om man nu finner den möjligheten.)

Om någon har racebakgrund och ett annat synsätt på vad jag säger får ni gärna kommentera mitt påstående.

Freerides Köpguide
På pistskidor gör en montering längre fram att framändan av skidan vill styra in mycket kraftigare samtidigt som det kan bli så att bakändan tvingas ut i sladd (beroende på teknik). Många upplever en frammonterad pistskida enklare att hantera men ändå något mer nervös. En bakmonterad skida däremot håller gärna skäret i bakändan men kan bete sig lite som ett godståg, dvs svårsvängda och att det känns som att skidan åker med dig istället för vice versa. En bakmonterad pistskida kräver en god teknik där man hänger på plösarna och håller sig borta från bakåtvikten.

Freerides Köpguide
Själv ser jag fram emot deras avsnitt om skidkläder, tänker då särskilt på skidkläder för den som enbart tänker spendera snödagarna i lekparken.
Undrar just hur deras guide till detta klädmode kommer att se ut...
Någon som törs gissa hur man exempelvis väljer rätt storlek på byxor? :D

Freerides Köpguide
tompan14 sa:
Själv ser jag fram emot deras avsnitt om skidkläder, tänker då särskilt på skidkläder för den som enbart tänker spendera snödagarna i lekparken.
Undrar just hur deras guide till detta klädmode kommer att se ut...
Någon som törs gissa hur man exempelvis väljer rätt storlek på byxor? :D
Fixas enkelt med 100kg regeln.. tänk att du väger 100kg mer än vad du gör..vilken storlek skulle passa dig då? tänk då att de ska sitta baggy och voila!

Freerides Köpguide
Underbar guide, jag har letat efter något liknande otaliga timmar på internet. Kommande köpguider, kommer du ta upp något om bindningar i alla dess former, materiel, DIN, osv osv. Det är nämligen något jag själv aldrig förstått mig på och vad jag har förstått så är en bra bindning också en vital del av skidan(?).

Mvh
P

Freerides Köpguide
Peraaa sa:
Underbar guide, jag har letat efter något liknande otaliga timmar på internet. Kommande köpguider, kommer du ta upp något om bindningar i alla dess former, materiel, DIN, osv osv. Det är nämligen något jag själv aldrig förstått mig på och vad jag har förstått så är en bra bindning också en vital del av skidan(?).

Mvh
P
Ja bindningen är ju det enda (förutom gravitationen) som håller dig kvar på dina stickor. har för mig att det finns rätt mkt matnyttigt skrivet om just bindningar i den här tråden.

Freerides Köpguide
Peraaa sa:

Mvh
P
Läs mer om DIN här

Kommer troligtvis en uppdatering med bilder osv innan snön faller

Freerides Köpguide
Någon bindningsdel blir det inte i artikelform som det ser ut nu. (Jarles klistrade forumtråd säger det mesta ^^)
Men släng gärna upp frågan här! (Om du inte hittar det i forumet)

Freerides Köpguide
Nojlas sa:
Någon bindningsdel blir det inte i artikelform som det ser ut nu. (Jarles klistrade forumtråd säger det mesta ^^)
Men släng gärna upp frågan här! (Om du inte hittar det i forumet)
Skicka ett par av varje tänkbar bindning till mig (gärna fler av hög-dinarna) så kan jag skriva en med bild & film, jag kan tom behålla bindningarna efteråt :P

Freerides Köpguide
Jarle skrev:
Läs mer om DIN här

Kommer troligtvis en uppdatering med bilder osv innan snön faller
PNyberg skrev:
Ja bindningen är ju det enda (förutom gravitationen) som håller dig kvar på dina stickor. har för mig att det finns rätt mkt matnyttigt skrivet om just bindningar i den här tråden.
Jag har kollat in båda trådarna, de är bra. Men jag skulle behöva mycket mer grundläggande info. hittar det ingenstans men har lagt upp en tråd om det kom gärna in och svara, hade hjälpt mig oerhört!
Bindningar, hjälp!

Freerides Köpguide

Sådär, då var pjäxdelen uppe.
Carlded bad mig skriva lite om Mondostorlekar, så here we go:

Mondo är ett storlekssystem som de flesta tillverkare använder sig av, men inte riktigt alla. Generellt sett så är det avståndet innuti innerskon man mäter i cm. Mondo 28,5 innebär alltså att det ska finnas 28,5cm från häl till tå innuti pjäxan. I verkligheten så är det inte alltid det stämmer exakt... Därför kan man manuellt ta en mätsticka och kolla själv.

Värt att veta är att alla pjäxskal görs i halvstorlekar. T.ex 24,5 25,5 26,5 27,5 28,5 etc etc
Innerskon görs däremot i varje halvstorlek. 24,0 24,5 25,0 25,5 26,0 26,5
De flesta butiker väljer att inte ta in "XX,0" storlekarna eftersom dessa oftast töjer ut sig till samma storlek som "XX,5" storleken ovanför - eftersom båda pjäxorna har lika stora skal. Bland vissa pjäxmodeller så tillverkas inte ens "XX,0" storleken.

Skilj även på pjäxstorlek och sullängd. På hälens insida (eller yttersida) står ofta sullängden i mm. Sullängden är pjäxans yttersulas längd, och den behöver man ha koll på när man monterar eller ställer in sina bindningar.
Exempel: Mina pjäxor är i storlek 28,5 och jag har en sullängd på 326mm.

Storleksmässigt så vill man ha så liten pjäxa som möjligt. Har man t.ex 24,1 resp 24,3 cm långa fötter - då är Mondo 24,5 det du bör prova först. Som sagt är det inte säkert att denna pjäxa är exakt så lång, den kan vara både mer och mindre. Att tårna tar i när man hoppar i pjäxan är dock normalt - spänn pjäxan lite lätt och ställ dig i "skidåkarposition" innan du känner efter.

All feedback och kommentarer på artiklarna mottages tacksamt.

Freerides Köpguide
Vad tycker ni om att handla begangnade pjäxor då?

Själv har man alltid kört på begangnade pjäxor men i år är det kanske dags att införskaffa ett par nya. Har tyckt det funkat okej men man kanske inte får en här optimala känslan och formen för fötterna. Anledningen till att jag kört med begangnat är naturligtvis att jag växt. Nu har jag dock storlek 46 på mina fötter och hoppas ej växa något mer.
Tidigare har man handlat på en lokal "skidbod" som har haft ok priser och grejor. Men nu till min fråga. Pjäxor tycker jag är relativt dyrt och jag undrar vilken prisklass ett par pjäxor ligger i till en som mig som åker iväg en vecka till sälen samt kör ca: 15 ggr i lokalbackarna?

Kan priserna stiga pga av min stora skostorlek och jag måste specialbeställa? Vad ligger priset på helt enkelt?

Senast ändrad:
Freerides Köpguide
Frostyz sa:
Vad tycker ni om att handla begangnade pjäxor då?

Själv har man alltid kört på begangnade pjäxor men i år är det kanske dags att införskaffa ett par nya. Har tyckt det funkat okej men man kanske inte får en här optimala känslan och formen för fötterna. Anledningen till att jag kört med begangnat är naturligtvis att jag växt. Nu har jag dock storlek 46 på mina fötter och hoppas ej växa något mer.
Tidigare har man handlat på en lokal "skidbod" som har haft ok priser och grejor. Men nu till min fråga. Pjäxor tycker jag är relativt dyrt och jag undrar vilken prisklass ett par pjäxor ligger i till en som mig som åker iväg en vecka till sälen samt kör ca: 15 ggr i lokalbackarna?

Kan priserna stiga pga av min stora skostorlek och jag måste specialbeställa? Vad ligger priset på helt enkelt?
Beggade pjäxor funkar OK när man växer.
Är man fullvuxen är det lika bra att köpa riktigt rejäla pjäxor, och lägga lite pengar på det. Det är bättre att spara in på skidor, kläder, goggles etc. Har du kramp i fötterna hela skiddagen åker du bara hälften av tiden - och vad är det då för mening med att åka skidor? Ett par riktigt bra pjäxor har man tills man sliter ut dem. Åker man en vecka om året eller två kan de lätt hålla 10 år.

Pjäxor börjar få hyggliga stabila innerskor runt 3500kr tycker jag. från 3500-5000 ligger de flesta vettiga anser jag. Ska du ha formsprutat så får du hosta upp med 5000-9000kr för ett par. En formgjuten sula kostar ca 800kr. Med tanke på livslängden hos en bra pjäxa så ser jag ingen anledning att snåla, inte ens om man bara åker lite. Har man en begränsad skidbudget ska man definitivt satsa på pjäxorna, och spara in på annat.
Dock tycker jag man ska försöka hitta en skidbutik som enbart eller mestadels sysslar med alpint. Att köpa dyra pjäxor av en sportbutikssäljare som är expert på gångstavar och innebandyklubbor kan vara att kasta pengarna i sjön lite. De kan inte göra nån sula, och de säljer ofta på folk för stora storlekar (vilket resulterar i kalla pjäxor som man får kramp i)

Freerides Köpguide

Nu fortsätter Freerides Köpguide och den här gången ger Nojlas tips om vad man ska tänka på när man köper skidkläder.

Freerides Köpguide
Bra och uttömmande artikel. Mina synpunkter:
Saknade ullens förträffliga egenskaper under underställ, men det klargjordes dock under rubriken handskar. Något sent och lite felplacerat kan jag tycka. Problematiken med silverjoner togs inte upp alls, och skidstrumpan utelämnas helt. Den omnämns visserligen i pjäxguiden, men åtminstone en referens hade man kunnat kosta på sig.
Dunets fuktkänslighet saknades helt, en inte allt för oviktig detalj när man rör sig i snö.
Återimpregneringen missade även den i några punkter. Ett membranplagg behöver enbart återimpregneras om det har tappat märkbart i funktion, dvs märker man att tyget börjar genomvätas är det dags. Dessutom behöver de allra flesta plagg försiktigt värmas för att aktivera impregneringen, även efter en vanlig tvätt.
Jag saknar även helt diskussionen kring fickor, dragkedjor med mera.
Men i det stora hela, en bra artikel.

Tillbaka
Topp