Freerides Officiella Matte och Fysik Tråd.

SimplyP

Ny medlem
Som jag hört så ville folk att Noljas skulle starta en matte och fysik tråd här, men nu gör jag det, jag tänkte att här kan alla som gör sin matteläxa framför freeride fråga vad 54+46 är. Eller.. . um, har inte haft fysik i 8an än, och allt i 7an var friktion och rörelse, menmen! Skriv gärna! Noljas skulle kanske vilja göra en "Veckans Kluring" här? ^^ Pez ut!

f'(x)=-10e^(-2x) sen är det bara att sätta in x=4 så har du förändringshastigheten i ett nafs... dåligt med tillgång till miniräknare bara:P

ää va faan, ja har veckans kluring 1+1+1+1+1+1+1+1+1+1+1+1+1+1-32465456456+34905837569835674*x=2349580734609787673946498

hyllengren sa:
f'(x)=-10e^(-2x) sen är det bara att sätta in x=4 så har du förändringshastigheten i ett nafs... dåligt med tillgång till miniräknare bara:P
Jo vet hur man göra ville bara skriva ett matematikproblem.. Förstår inte riktigt vad som är meningen med tråden men men.. ajja skitsamma..

hyllengren sa:
Jaha? Om man läser fragan ordentligt fragar han efter derivatan av 4...

peetteerr sa:
Vad är
derivatan av 4
om f(x)= 5 x e^-2x ?
sears sa:
ää va faan, ja har veckans kluring 1+1+1+1+1+1+1+1+1+1+1+1+1+1-32465456456+34905837569835674*x=2349580734609787673946498
673120

(Matlab är bra att ha :D

>> func = @(x) 1+1+1+1+1+1+1+1+1+1+1+1+1+1-32465456456+34905837569835674*x-23495807346097876739464
func =
@(x)1+1+1+1+1+1+1+1+1+1+1+1+1+1-32465456456+34905837569835674*x-23495807346097876739464
>> fzero(func,10000)
ans =
6.7312e+05

)

Jag har ett antal högskolepoäng i både komplex matematik samt en del i fysik, så jag torde kunna svara på alla frågor ni glin kan tänkas förbrylla era hjärnor med

AbsolutIggy sa:
hyllengren sa:
Jaha? Om man läser fragan ordentligt fragar han efter derivatan av 4...
ja kunde sätta mitt liv på att de stod för 4... jaja, då ändrar jag väl mig till 0 då

Senast ändrad:
eller så kan man fråga hur många grader vinklad en kick ska va om man vill hoppa 20 m å kör i 50 km i timmen..

edit: å man väger 40 kg

Senast ändrad:
jag håller på med läxen nu och har stannat på ett tal i typ en kvart har ställt upp och allt men fattar bara inte vad är 1+2?

fuck va deppigt med en mattetråd på den enda sidan man kunde tänka på någe annat:D

natur är jobbigt

Senast ändrad:
peetteerr sa:
Vad är derivatan av 4 om f(x)= 5 x e^-2x ?

Vad vi håller på med i Matte C i andra ring just nu.
Derivatan av 4 är noll, eftersom 4 är en konstant. Funktionen du nämner har ingenting med saken att göra. Var det en kuggfråga eller var det f'(4) du frågade efter?

hyllengren sa:
Mja om man vill ha derivatan av f måste man väl använda produktregeln här dvs

f'(x) = 5(1 - 2x)e^(-2x) eller ska x:et mellan 5 och e var ett multiplikationstecken isf kommer det bli väldigt konstig notation.

JagGillarSkidor sa:
eller så kan man fråga hur många grader vinklad en kick ska va om man vill hoppa 20 m å kör i 50 km i timmen..

Hur mycket man väger spelar ingen som helst roll. Hur mycket för stora kläder du har på dig skulle vara mer intressant även om skillnaden i luftmotstånd inte skulle göra mycket mer än nån dm totalt.

Om man antar att uthoppet ligger i höjd med landningen går det inte att hoppa 20m. utan luftmotstånd är maxlängden 19,64m förutsatt att du inte trycker ifrån i uthoppet. Om du däremot ser till att landa 36cm nedanför uthoppet blir det exakt 20m om kicken är 45 grader och du åker i 50km/h.

cruxet sa:
hyllengren sa:
Mja om man vill ha derivatan av f måste man väl använda produktregeln här dvs

f'(x) = 5(1 - 2x)e^(-2x) eller ska x:et mellan 5 och e var ett multiplikationstecken isf kommer det bli väldigt konstig notation.
Ja det ska nog vara ett multiplikationstecken.

Den här då: Beräkna f'(5) för funktionen f(x) = 2e^5 + 5^2x + 45.

Edit: Drog bara till med något och såg att jag fick ett ganska stort svar^^

Senast ändrad:
lommasurfarn sa:
JagGillarSkidor sa:

Hur mycket man väger spelar ingen som helst roll. Hur mycket för stora kläder du har på dig skulle vara mer intressant även om skillnaden i luftmotstånd inte skulle göra mycket mer än nån dm totalt.

Om man antar att uthoppet ligger i höjd med landningen går det inte att hoppa 20m. utan luftmotstånd är maxlängden 19,64m förutsatt att du inte trycker ifrån i uthoppet. Om du däremot ser till att landa 36cm nedanför uthoppet blir det exakt 20m om kicken är 45 grader och du åker i 50km/h.
Precis för massan används inte i den formeln

JagGillarSkidor sa:

det ät bättre att fråga sig hur långt man flyger när man har bestämd hastighet och vinkel på kicken

Kan passa på med lite Fysik också. Lite om Energi här då:
Jag skjuter en låda som väger 80 kg med konstant hastighet över ett 14 meter långt golv med 250 N.

a) Beräkna Friktionskofficienten µ.
b)Hur stort arbete utför jag?
c) Om jag har en effekt på 166 Watt hur lång tid tog det då för mig att skjuta lådan?

OBS: Drog bara ihop ngt så siffrorna kanske är lite orealistiska och inte speciellt svårt för dom som är insatta heller.

Senast ändrad:
Av: JWester | 2006-06-26 20:12 Citera

Har följande huvudbry idag, och med min ringa skolgång (avhopp i 2an på gymnasiet) kan jag faktiskt inte lösa detta, även fast jag vet i runda slängar hur man räknar;

Hur stor hastighet i km/h behöver en kropp på 80 kg färdas i för att flyga 40 m långt, och 15 m högt, och hur brant i grader behöver avhoppet vara? Anta att avhoppet och landningszonen ligger på samma nivå, dvs ingen höjdskillnad mellan början och slut på flygfärden.

Luftmotstånd, åkarens "pop" etc behöver ej tas med i beräkningen.

Vore helt underbart om någon kände för att fundera ut detta,

mvh

JW
______

matematik&fysik^^

CrashX sa:
Kan passa på med lite Fysik också. Lite om Energi här då:
Jag skjuter en låda som väger 80 kg med konstant hastighet över ett 14 meter långt golv med 250 N.

a) Beräkna Friktionskofficienten µ.
b)Hur stort arbete utför jag?
c) Om jag har en effekt på 166 Watt hur lång tid tog det då för mig att skjuta lådan?

OBS: Drog bara ihop ngt så siffrorna kanske är lite orealistiska och inte speciellt svårt för dom som är insatta heller.
a)
F-Fµ=0
µ=250

b)
W=F*s = 250*14= 3500 J = 3,5 kJ

c)
166 J/s

3500/166 =21,084... s = 21s

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp