Freerideskida, vad ska jag ha?

NinaH77

Ny medlem
Ska köpa nya skidor och vill ha en OP-inriktad skida med midja på över 85. Jag gillar att köra puckligt och tajt och vill därför inte ha en skida som är för tung att dra runt. Någon som har ett tips till en tjej med ganska starka ben och aggresiv åkstil. Just nu har jag Dynastar Legend Exclusive men tycker att den är för lätt.
Nina

ah, head monster 82 har fått mycket props för att vara den ultimata freeride skida. Har dock aldrig provat den själv.

Völkl Karma eller Aura , jag har själv haft karman som lite allt i allo skida i vinter. perfekt för dagar då man inte riktigt vet vad man vill köra då den funkar riktigt bra till det mesta.
Kan kanske vara lite styva för puklar och tight åkning men för mig har den dock funkat kanon

Senast ändrad:
har också prövat Monster 82:an. Tycker verkligen inte man får något för varken bredden eller "smalheten".

Skidan är på tok för smal för att vara OP-inriktat och inte så jättekul i pisten. Mina Rossignol Scratch FS carvar och går mycket bättre i höga farter än 82:an och dom är 84 mm i midjan och jibbinriktade.

Jag skulle rekomendera Nordica Enforce eller Völkl Aura/Mantra (det är samma skida). Dom är 98 mm resp. 94 mm i midjan men fortfarande med mycket sväng. Dom funkar alltså bra i pisten om det inte är allt för korta svängar som gäller.

Är du inte villig att gå upp så mycket i bredd, vilket du verkligen borde vara, så tycker jag att Head Mojo 90 är ett grymt alternativ. MEN som sagt var inte rädd för bredden!

//H

Senast ändrad:
hellbergarn sa:
har också prövat Monster 82:an. Tycker verkligen inte man får något för varken bredden eller "smalheten".

Skidan är på tok för smal för att vara OP-inriktat och inte så jättekul i pisten. Mina Rossignol Scratch FS carvar och går mycket bättre i höga farter än 82:an och dom är 84 mm i midjan och jibbinriktade.

Jag skulle rekomendera Nordica Enforce eller Völkl Aura/Mantra (det är samma skida). Dom är 98 mm resp. 94 mm i midjan men fortfarande med mycket sväng. Dom funkar alltså bra i pisten om det inte är allt för korta svängar som gäller.

Är du inte villig att gå upp så mycket i bredd, vilket du verkligen borde vara, så tycker jag att Head Mojo 90 är ett grymt alternativ. MEN som sagt var inte rädd för bredden!

//H
Här är det enda vettiga svaret du har fått än så länge. Som sagt var så ska du inte vara rädd för bredd på midjan!

Ok tusen tack för massor av bra svar. Är absolut inte rädd för bredden, det är bara i kombination med att den är för styv som mina stackars ben inte orkar dra runt den snabbt nog i skogen. Vad gäller pistegenskaper så ska den givetvis funka men det är inte prio ett, jag har andra skidor att ligga och bränna pist med. Är det någon som har fått smygtesta dynastars legend mystic/ mythic 07/08?

OP-skida till stark och aggressiv tjej.
ÖVER 85MM midja???
Är du verkligen säker på att du ska ha en så vansinnigt stor skida?
Tror du inte det kan bli lite väl mycket åt dig?
Nej, ärligt talat, allt under ca 100mm är pistskidor. Ska du ha skidan som din enda skida, ok. gå på en ca 90-95mm i midjan, men eftersom du redan har något att åka med i pisten finns det ingen som helst anledning att gå under 100mm.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp