Freestyle-åkare = bättre än jibbers

asså, freestyle snubbarna gör ju inte så tekniska trix precis, dom bara snurrar helt enkelt.
man kan ju inte säga att freestyle snubbarna är så hilma mkt bättre änn jibbern, jibbern kanske inte snurrar lika mkt eller fort fasst jibbern har mycket mer stil och kontroll...tyyyyp.
så tror jag.

För fan vad är detta för jävla tråd! Freestyle och jibbing är ju lite olikt som fotboll och innerbandy! likheten är att båda springer efter en boll!

Likeheten på Freestyle och jibbing är att båda åker på snö!

Att jämföra freestyle med jibbing är som att jämföra konståkning med hockey, de finns ju bara inte...

Så glid vidare isprinsessan !

Är det bara jag som reagerat på att jibbing utvecklas mer och mer mot freestyle?

Brantare kickar för mer lufttid, mer och fler volter med snurr, kidsen har slutat åka med stavar (som f.ö. är väldigt viktiga om man ska "åka" skidor) och om jag inte missminner mig var det en jibb"stjärna" som påpekade att jibbers snart skulle behöva tighta fartdräkter för att få tillräckligt med fart för hoppen (om än något ironiskt).

Nädu, där jag åker skidor finns inga pistmaskiner som kan göra stora isklumpar, inte heller finns det några stygga metallbråte som ligger utplacerat som skräp i backen likt landets torg en tidig söndagmorgon.

Utan minsta gnutta ironi eller sarkasm.

//Robert

Senast ändrad:
Noa_Julin sa:
jag tror fortfarande att dom skulle spöa skiten ur alla jibbers i bigair. Orka bråka om kicken den spelar nog inte så stor roll. Ge dom ett bigair-hopp så lovar jag att dom kan dra dubbel kangaroo.
Om man ska göra kangaroo måste man ju lägga till en mutegrab elr vad det nu är. Eller behöver man INTE det?

Madeofpure sa:
Noa_Julin sa:
jag tror fortfarande att dom skulle spöa skiten ur alla jibbers i bigair. Orka bråka om kicken den spelar nog inte så stor roll. Ge dom ett bigair-hopp så lovar jag att dom kan dra dubbel kangaroo.
Om man ska göra kangaroo måste man ju lägga till en mutegrab elr vad det nu är. Eller behöver man INTE det?
Varför skulle manbehöve lägga till en mute?

Så jävla fult med freestyle! JIBBERS har i alla fall STIL

haha freestyleåkarna e ju sjuktgalna me massa volter å sånt men de e ju inte snyggt. Ok jibbare kanse inte snurrar lika mkt lr voltarlika mkt men asså det är ju mkt mer stil. Ja tror inte att en freestyleåkare skulle kunna åka in i en park å köra tripple backflip men ja tror inte att många jibbare skulle våga köra i ett sånt där sjukt hopp som frestyleåkarna kör i.

enligt mig så är allt när man har skidor på fötterna att åka skidor, jibbing, freestyle, bc. Alla är ju endå helt olika, jibbarna e grymma på det dom gör, o freestyle åkarna på sitt!

Angående stil så är ju ett av bedömningskriterierna i FS precis samma sak som i alla andra dommardömda skidgrenar just precis stil =)

Om man drar en parallell till simning så kan man säga såhär.

Freestyle= simhoppning. Samma sorts dömning och poängsystem.

Jibbing= snyggast speedos vinner! ;D

jeppenator sa:
Hasse sa:
JO men att raila är ju inte att åka skidor eller hur?? Som sagt freestyleåkare landar ju fortfarande i en brant backe så vad är skillnande mot att åka i ett Big Jump?? Du behöver ju inte svänga allt för mycket i ett dreamsland heller eller hur???

//H
så sant.. men fan jag vet inte ens vad jag ska säga.. mina argument tog slut.. de ni har säkert rätt.. freestylarna är AS MYCKET coolare å bättre än jibbersen..

men de går fortfarande inte att jämföra..
har ett argument åt dej
det är ju de som är att jibba ! raila, hoppa å göra stilrena hopp
men freestyle, hur snyggt ser de ut, snura 3 backflips med typ 1440 SPIKRAKT!!!!
säg nån inom jibbingens värld som tycker att de är snyggare att göra 1080 spiken eller 1080 eller t.o.m switch + mutegrab eller nån annan clean grab

att jämföra freestyle åkare med jibbers är pinsamt.

men att säga typ "hur svårt är det att göra så i en kick som är 90 graders lutning" är fan ännu värre.

men vafna va inte så jävla negativa hela tiden. se de så här jibbare är mycket mer allsidiga, dom kan hoppa på hopp och göra trick som freestyle åkarana (dock inte lika bra), men dom kan också raila eller köra i en halfpip, göra roliga butters å handplands, åka på räcken eller droppa/ jibba saker inne i stan. dom flesta kan också köra puder och droppa klippor. alla dom här grejerna kan fan inte freestyle åkarna. en duktig jibbare(hatar de ordet) kan åka, ha roligt och få de å se bra ut i stortsett över allt det finns snö, ibland där det inte finns de till och med. de kan fan inte freerstyle åkarna.
jibbarna är med allsidaga, anpassande, kreativa och lekfulla. därför kommer jibbing och överleva.

att vi ens jämför oss mot en sport som sedan länge är utdöd, och nästan inte existerar längre tycker jag är pinsamt.

Att ens gämföra Newschool skidåkning med Oldschool känns dumt!!!

Det är som att gämföra Amerikansk fotboll mot våran europeiska. Amerikansk fotboll och europeisk går båda ut på att göra flest poäng men på helt olika villkor, spelplan och regler. Precis som med old och newschool skidåkningen där det går ut på att göra det bästa hoppet också på helt olika villkor, spelplaner och regler.

Jag tror värken Ronaldo, Beckham eller Zlatan hade klarat sej speciellt bra i amerikansk fotboll precis som Jon Olsson, Tanner Hall eller Tom wallisch inte heller skulle klara av att köra oldschool

Dom är ju bara dumma i huvet,
Dom kör i slickade kläder blades och flyger 7 meter rakt upp i luften!
vi som jibbar gör ialla fallar tricken cleana!
+ att jag lovar av hela mitt hjärta att de var en chines!

Ju fler ögon som kollar på newschool respektive oldschool desto fler olika åsikter får vi om vad som är stil och vad som inte är stil samt vad som är snyggt och inte snyggt.

Som de flesta sagt så är det dumt att gämföra dessa HELT olika grenar med varandra. I mina ögon så går det inte ens.

Jag personligen tycker båda är helt sjukt men som sagt på HELT olika sätt! Det är helt sinnessjukt att oldschool/freestyleåkarna vet hur mycket de ska ta i på både flipp och rotation sen att dom vet när dom ska sätta ner fötterna/landa. Newschoolåkarna/jibbarna har sån sjuk stil och kontroll på sina trick. Tar Charles Gagnier som exempel när han öser sw12 bläckfisk, jag menar hur sjukt är inte det? Kanske inte bästa exemplet men hoppas ni förstår.

Sen kan ni läsa oskarpedersens inlägg här ovan, JAG tycker han prickat ganska rätt (eller vad man ska säga)!

O and O

Jag önskar verkligen att jag va en skidakrobat, då skulle jag kunna uppträda på Hem och Skolas möten med tillhörande bullbak och syjunta. Mamma skulle gilla den atletiska passformen på mina latexkläder och den smäckra färgen på mina uvexbrillor.

Önskar verkligen!

oskarpedersen sa:
Att ens gämföra Newschool skidåkning med Oldschool känns dumt!!!

Det är som att gämföra Amerikansk fotboll mot våran europeiska. Amerikansk fotboll och europeisk går båda ut på att göra flest poäng men på helt olika villkor, spelplan och regler. Precis som med old och newschool skidåkningen där det går ut på att göra det bästa hoppet också på helt olika villkor, spelplaner och regler.

Jag tror värken Ronaldo, Beckham eller Zlatan hade klarat sej speciellt bra i amerikansk fotboll precis som Jon Olsson, Tanner Hall eller Tom wallisch inte heller skulle klara av att köra oldschool
Fast Jon skulle säkert fixa det, han har ju både raceat och antagligen spenderat en hel del tid på trampolin. Men en kines i tighta kläder kan säkert lära sig baka kringlor eller droppa klippor han med. Jag behöver knappast säga va som ser bäst ut av aerials och New school....

jibbing handlar till nästan 100 % om stil, man lägger ut flera tusen på sin utrustning. tror att alla jibbers hälre gör en sw 1080 men mute elr nått än att toksnurra spiken 1620.
Sen är det ju det här mer rails. Det har också mycket med stil att göra, jag menar... hur snyggt ser det ut om en freestyle åkare kommer med en tight overall och bakmonterade skidor, folk skulle nog skratta även om dom inte är ett dugg intresserade.

Sen tror jag aldrig att en freestyle åkare skulle kunna reda ut något som cork, biospin eller än grab i snurrern, i alla fall inte om dom snurrar mer än 900.

Setermaan sa:
Jag önskar verkligen att jag va en skidakrobat, då skulle jag kunna uppträda på Hem och Skolas möten med tillhörande bullbak och syjunta. Mamma skulle gilla den atletiska passformen på mina latexkläder och den smäckra färgen på mina uvexbrillor.

Önskar verkligen!
hahaha

nee men det känns sjukt onödigt att diskutera om freestyle åkare är bättre än jibbers när alla vet att pulka åkarna är bäst

vad är snyggast?

1. en trippelvolt me 4 snurrar i rakt upp i luften.
2. en fet sw cork 9 med reverse tail?
1= j*vligt läskigt och galet att titta på.
2= j*vligt skönt och snyggt och 100X cleeeaaanare att titta på.

dom är ju tok galna freestyle åkarna. man e dum om man säger att dom är sämre än jibarna på att hoppa. men de ser ju stört å fult ut. de är två olika sporter de går ju inte att jämföra sådär. jibbing är ju inte bara samma hopp varje jvla dag de är mer än så.
freestylen ser crazy ut. fast dom e nog bättre

GR8 sa:
asså, freestyle snubbarna gör ju inte så tekniska trix precis, dom bara snurrar helt enkelt.
man kan ju inte säga att freestyle snubbarna är så hilma mkt bättre änn jibbern, jibbern kanske inte snurrar lika mkt eller fort fasst jibbern har mycket mer stil och kontroll...tyyyyp.
så tror jag.
INTE TEKNISKA TRICK?! det är väll typ 10 ggr mer teknik än i jibbing

Stepup sa:
GR8 sa:
så tror jag.
INTE TEKNISKA TRICK?! det är väll typ 10 ggr mer teknik än i jibbing
Freestyleåkarna gör tekniskt svåra trick. Jibbers gör också tekniskt svåra trick, kanske inte lika tekniskt svåra, men på ett annat sätt.

jibbing är så otroligt mycket snyggare än freestyle. Det går som sagt inte å jämföra dessa två grenar..

få se nu om en freestyleåkare kan dra unnatural sw cork 10 octo med wallisch-steeze, dvs stompa sönder landningen.. clean rideaway osv osv osv.

få se nu om en jibber kan dra en 4xbackflip med nån snurr i varje volt typ. ne, mest troligt inte.

de går alltså inte att jämföra, freestyleåkning är en akrobatisk-sport.
jibbing är "man gör vad man vill"

deär så otroligt mycket roligare att kolla på jibbing än typ allt annat.. tex bigmountain, freestyleåkning, snowboard osv osv osv osv... tycker jag.

förövrigt tror jag inte att de är svin roligt å va på väg in i hoppet för att göra typ 4flips+5snurrar. typ.

är roligare å glida in switch å göra en smood sw cork 7 nose med fet stomp!?!?

tycker ja iaf=P

man blir ju galen av att läsa skiten .. sluta jämföra hela tiden .. det är som folk säger, det är som att jämföra äpple med päron. jämföra det med det ..bla bla bla bla......?

freestyle är så jävla mkt snyggare än jibb.
punkt sluuuuut.
har någon sett på tävlingsgymnastik så förstår ni vad jag menar.

freestyle är inte ens skidåkning medans jibbing är.

hur kan man säga att inte aerials är skidåkning..skidåkning är när man står på ett par skidor och åker på snö... Det är lika många "jibbers" som inte kan åka skidor ordentligt flera jibbers kommer ju knappt fram till kicken...kickarna på ett aerial hopp är byggda så att man ska klara ett antal volter i ett hopp och de korta skidorna och de tighta kläderna har de också för att få ut de bästa av ett hopp med flest antal volter och snurrar..de tar inte grabar för att då skulle de inte kunna göra samma hopp de gör det skulle inte gå att göra en trippelvolt med fyra skruvar om man slängde på en grab också.

newschool skidåkning är något man bygger efter stil med diverse grabar osv.

aerials är också stil fast en helt annan åkarna får avdrag om de inte håller sig raka i luften..

Till rubriken, TheOldSchool, på vilket sätt är freestyleåkare bättre än jibbers?

Orkar inte vänta på ditt svar så jag svarar åt dej.
"De kan göra fler volter och snurrar än en jibber någonsin kommer att kunna"

Ska ja starta en tråd där jag skriver rubriken; Jibbers - bättre än freesyleåkare

SÅ frågar du, på vilket sätt är jibbers bättre än freestyleåkare.
Jag svarar, "de kan hålla en grab genom en rotation"

DETTA BLIR LÖJLIGT! Har vi kommit någon vart över huvudtaget?

Kan vi inte avsluta den här diskussionen med att var och en kan sin grej och håller sig till det.

Edit: haha juste om vad som är snyggast/stiligast eller inte är också idiotiskt att dra upp. Jibbers
säger att jibb är snyggast och akrobater säger motsatsen. Det är en smakgrej. acceptera att
människor har olika åsikter och att inte just du ska ha rätt hela j*vla tiden

Senast ändrad:
Jag tror att det är väldigt många Freestyle åkare som åker skidor på fritiden och KAN svänga, det är nog inte bara åka nedför en backe till ett hopp. Men det kan ju bli Freestyle åkare som hoppar av freestylen och börjar jibba. Lära sig graba sen är dom sjukt mycke bättre än Wester, Jon och alla dom.

cocktail sa:
freestyle är så jävla mkt snyggare än jibb.
punkt sluuuuut.
har någon sett på tävlingsgymnastik så förstår ni vad jag menar.
Nej, tävlingsgymnastik kan va imponerande men det är ändå inte snyggare med en 3x salto hel bla bla bla- än en långsam cork 7a på trampolinen....

Förresten är det lite ironiskt att tråden heter som den gör då Jon Olsson själv kallar det han håller på med för Freestyle haha

Alltså.. Om någon av dedär freestyleåkarna tappar kontrollen uppe i luften och landar på huvudet/rygg så är de ju körda? Typ gal1 att de vågar..

Tillbaka
Topp