Freestyle hopp VS Bigjump

Hjulbult

Aktiv medlem
Efter att ha tittat på damernas OS final i freestylehopp (Hotdog?) väcktes en gammal fundering till liv. Tricken dom sätter i denna diciplin är ju ohyggligt mycket grymmare än allt som utförs vid en bigjump tävling av mera sentida snitt. De tävlande är förvisso mera akrobater/gymnaster än skidåkare. Men funderingen väcks ändå hos mig. Hur kan det här med Bigjump ha slagit så stort när det redan fanns en diciplin som egentligen utklassar detta med hästlängder. Har det att göra med att Bigjump började för brädåkare och dom inte kunde hoppa i freestylehoppen. Så adopterades denna diciplin av newschool skidåkarna något senare??? Förvisso har åkarna stavar i Bigjump och säkert åker dessa tävlande skidor bättre än freestylehopparna, men båda kategorierna gör ju inte mycket annat än å hoppa bara att i freestyle gör man otroligt mycket mer avancerade trick. Och ett freestylehopp är väl egentligen inget annat än ett bigjump med tvär kick?

Nån som är mera insatt som kan berätta lite mer om skilnaderna för en som inte är så insatt egentligen. Skulle exempelvis Jon Olsson med lite träning kunna bli en hygglig freestyle hoppare, eller satsar han bara på slopestyle, halfpipe där det krävs att man faktiskt kan åka skidaor också?

/JN

Tyvärr har jag inget bra svar på dina frågor, hoppas ngn annan har det, för det är definitivt ngt intressant att prata om! Men jag håller med om att det är gay. Det är kineser som är bäst på det, och de håller för fan på att ramla då det skall skata fram till den uppblåsta kanten, det tycker jag är illa... Så länge de inte kan landa sina full-full-full i pudret så är dom lägre än Glocalnet i min värld. punk.

Jag tittade också lite nu i veckan, de är riktigt bra på att snurra om man säger så.
Tror någon att Jon olsson skulle klara av det som ja damerna gör. Tvivlar på det fan.

Tycker freestyle ser allmänt gay ut jag med .
Dom kan ju knappt stå på skidorna .
Nog för att dom är rätt duktiga i luften, asså snurr å så.

Men dethär med bigjump, Jibbers gör ju Off - Axis trick eller vad det nu heter, har jag för mig .
Så det har väll nått med det att göra att det inte blir trippel backflip 1440 eller nått sånnt .

blä. skulle jag tycka..
i parken tycker jag snurrar upp till 1260 kan få existera. inte dubbla backs det blir för mycket. men inverterade enkla volter o lincoln cork o sånt:)

Jag tycker freesyle hopp är en jääävligt konstig sport, det är elit gymnatser som sätter på sig skidor och gör massa skruvar, dem kan ju fan inteåka skidor. Freestyle hopp är ungeför som sim hopp, man behöver inte kunna simma så jättebra men man ska kunna göra massa grejer i luften. Och de som kör freestyle hopp är gaay. Det ser snyggare ut om en newschool gör det på ett bigair eller i halfpipe. Dem kan i iaf köra skidor.

Jag tycker huvudsakligen att freestyle hopp inte är en riktig skidgren och att dem som kör det är gay och det ser fult ut när dom utför "tricken".

Det är klart att dom gör mycket mer avancerade trick eftersom diciplinen går ut på det, men dom har ju ingen som helst stil när dom hoppar...

vanlig jibbing i freestylehopp? Jag tror att det skulle kunna gå galet bra.

Det är så sant att de är mer akrobater än skidåkare. Grejjen är att för 30 år sedan så var detta stort och folk gjorde trippla volter och dubbleflips som folk drar 720 idag.
Freestyle är mera som simhopp du blir dömd efter ditt hopp och man säger vilket hopp man ska dra innan man åker ner. Att dra en trippel vålt med 3 snurrar krävs flera års träning i simhus och på studsmatta. Det finns freerideåkare som Jon Olsson och de andra som skulle kunna dra på mycket mer o vågat.

Folk säger att freestyle åkare inte kan åka skidor, det vet väll inte någon av er ? min farsa är gammal freestyleåkare och drog dubbla bakåtvolter och han är 46 och åker bättre skidor än de flesta.

Det går till exempel inte att graba på en trippel bakåtvolt med 3 varv för du får inte alls samma rotation alla som har hoppat studsmatta vet att man snurrar snabbare om man är helt rak och håller in händerna.

Det hjälps ändå inte. Jag tycker Bigjump tillställningar känns väldigt sunkiga när man vet att det finns folk som kan göra så mycket mer avancerade grejor i ett hopp på ett par skidor. Så må det få vara hur GAY det vill. Det är alltså bara en fråga om vilken attityd och image en åkare har? Känns lite som Anna Kournikova i tennis må jag säga, inte bäst men snyggast och tjänar därmed mest pengar utan att nånsin ha vunnit en ATP titel, nu har hon väl förvisso lagt av tror jag.

Det Jon och grabbarna gör i slopestyle tycker jag däremot är grymt coolt. Denna tävlingsform känns som en bra kombination av att kunna åka skidor kombinerat med trick/jib. Slopestyle skulle kanske kunna vara en gren för OS i framtiden. Även om jag personligen har ett inbyggt motstånd mot alla grenar som går ut på att bedömma en insats. Slopestyle tycker jag ändå känns fräschare än halfpipe som ju redan finns på OS-programmet

/JN

gay schmay, borjar luta lite at hets mot folkgrupp har snart... lagg ner.

Johanna, nar man runt 97-98 var och kollade big jump-tavlingar for skidakare var det alltid med en och annan freestylehoppare som drog massiva multipelskruvvolter à la freestylehoppen i OS, men samtidigt var det med ett och annat kid som hakat pa den har Nya Skolan och till slut blev det ju generationsskifte och det ar de dar kidsen och deras sma efterfoljare vi ser ute i parkerna idag.

Definiera gay?
Ja, man kan ju börja med hur dom står precis innan dom ska åka ner mot hoppet. Dom liksom hukar sej och sträcker ut händerna som Stålmannen ungefär, eller som ett flygplan. Sedan när dom kommer in mot kicken sträcker dom på ryggen och blir rak som en spik samtidigt som dom sträcker upp ena armen som en irriterad konstapel ungefär. Ser grymt gay ut. När dom sedan landar i perfekt position kan dom inte ens klara av att landa normalt utan varenda en faller ihop och slår i ryggen.
Deras skidor måste dom ju ha lånat från dom sju dvärgarna för dom är ju inte längre än 130.
Variationen på tricken är ju inte speciellt stor heller.

Jag tycker att det är helt konstigt, de kan ju inte åka skidor, för mig är freestyle en ganska meningslös sport.
De åker ner för en backe till ett hopp, gör tre backflips och sen landar de eller så kraschar dom.

men god! det har ar ju en "helt" annan sport vi snackar an den freeride-eller-whatever dar vi kan klassificera in big jump. fatta? vi skulle lika garna kunna borja jamfora 5000 meter skridsko med big jump: ar det inte lite konstigt att de har sa himlans tajta dressar med huva pa, och vilka konstiga prylar de har pa fotterna... sa ar det ju inte alls nar man pysslar med att hoppa sig i big jump.

Svar till Mackan89.

Jon skulle kanske inte klara av det där, men skulle dom kunna göra dom tricken som jon kör med steez då? Det är ju 2 helt olika saker.

Tycker också att dom borde vara grymt bra jibbers..
Visserligen är det igentlige olika tekniker men ändå..

aa jag tror nog det är jädrit mycket lättare för en freestyle-hoppare att bli grym jibber än va det är för t.ex. Jon Olsson att bli en bra freestyle-hoppare.

Hur kan ni avgöra om freestyleåkarna kan åka skidor eller inte? det går ju inte att avgöra när dom bara åker ner till hoppen. eller ska man lägga en slalombana innan som dom kan få visa att dom kan åka skidor i?
Jag har sett åtskilliga jibbers vara dåliga på att åka skidor och då menar jag vara bättre än att åka rakt ner i 100 knyck utan att göra en enda sväng och vara allmänt farliga för andra eller hasa/sladda ner för backarna. Självklart inte alla men en del.
Sen att freestyleåkarna inte landar helt perfekt beror kanske på att dom hoppar 10-15 m högt, gör enligt mitt tycke spektakulära hopp och har korta skidor.
Sen vad som ser mest estetiskt ut är ju från person från person. jag säger inte att jag inte gillar jibbing men det är så mycket konstiga påhopp som man inte kan avgöra av det man sett på tv.
Sen, uttrycket gay är ju väldigt märkligt i sammanhanget.Eller?

Gay??? Är trippla bakåt med skruv 15 meter upp i luften mer gay än åka skidor med rosa jacka med pälskrage?

tomac_C: Jon Olsson har faktiskt slutat att åka i rosa har ja hört, om de va han du syftade på.

tycker man ska lägga ner diskussionen.. man är gay för man håller på med en sport,, jo tjena

Det är ju INGEN känsla eller stil i freestyle hopp. Dom tar fart drar på utav helvete med helt raka kroppar med varken stavar eller grab. Ne det funkar inte för mig iaf.

Dessutom ser alla åkares hopp likadana ut förutom landningen där allt avgörs.

Kollade åldern på dem som använder det extremt tuffa uttrycket "gay". Verkar vara lite fjortis-varning. Tja, i bland är det tur att man är gubbe.....

sist jag såg en snubbe ladda en trippel backflip i cham så var gay inte ordet som dök upp i min skalle. Visst,
det var inte i en freestyl-kick, men ändå. De flesta här på forumet skulle knappast vågat ladda ngt i den
kicken o borde därmed inte uttala sig om att de som kör verkar gay eller inte...

Som Stenmark sa: kör själv då för fan....

Tillbaka
Topp