Friåkarbindningar

Appelsved

Ny medlem
Friåkarbindningar
Tjaabba!
Är inte nöjd med de bindningarna jag har på mina Völkl Mantra så jag undrar om någon har några sjysst att rekommendera och eventuellt vet någon nätshop med bra utbud?

Tack på förhand!

Friåkarbindningar
Eftersom du varken skriver vilka bindningar du har och vilken egenskap hos dessa bindningar du inte är nöjd med så är det aningens svårt att ge ett väl avvägt råd om vad du skulle kunna byta till.

Att döma av kvaliteten på del flesta inläggen här på Freeride verkar visådär 50% av medlemmarna på freeride tycka att svar i stil med "Marker regerar. min Ti EPS 12 är grymt fet" är lämpligt eftertänksamma. Om jag skulle gå på i den andan så skulle mitt svar bli:

"Mina Mantra 184 funkar kanon med Salomon 916. Kör dem på 11-12 och har inga problem med tjuvsläpp. Väger 68 kilo"

Men som sagt, vill du ha lite mer genomtänkta råd får du kanske bjuda till lite med avseende på frågeställningens precision.

HitMe

Friåkarbindningar
En fråga, hur lätt är det att få tag på ett par salomon s916ti bindningar egentligen?
är väl en sådan bindning som inte finns att köpa i butiker, åtminstone inte dom stora butik kedjorna?

Har iofs redan ett par sådana och jag tycker det är en grym bindning, känns att det är en lite rejälare bindning.. inga tjuvsläpp, mkt metall och lite plast.. går att skruva bra hårt om man behöver men är den rätt inställd i höjdled å grejjer så behöver man inte..

Friåkarbindningar
Precis, Henrik. En poäng med en något biffigare bindning som S916 är att man inte behöver skruva den så hårt. Detta är rent generellt en sak som gäller bindningar med hårdare fjädrar: en 5-12:a på 11 är INTE samma sak som en 9-16 på 11 (även förutsatt att bindningen i övrigt är likvärdig).

När det gäller att få tag på S916 så är jag rätt säker på att lite mer välsorterade handlare kan få tag på dem. Enda nackdelen med denna bindning är att den är tung.

HitMe

Friåkarbindningar
dom kan säkert få tag på den, har dock för mig att den var svår att få tag på.. men om man ber snällt och har lite kontakter så går det alltid å lösa..
Köpte mina av en ex. sponsrad åkare så jag vet inte, behövde aldrig fråga försäljare.. lär dock göra det till nästa par om dom kan skramla fram ett par..

Tror jag har mina 916 skruvade till typ 9-10 bara.. väger runt 70 pannor.. har inte löst ut än så länge, har inte behövt och dom har inte tjuvsläppt.. Så med rätt inställning i höjd/längd behöver man inte skruva i botten..

Mina tyrolia mad flex 10 bindningar jag har på mina mojo´s däremot har jag skruvat bra hårt, dom går nämnligen inte att ställa in i höjdled.. får lite tjuvsläpp å grejjer på dom.. inte alls nöjd men ja, åker inte så mkt på dom skidorna mer..

Men får du appelsved tag på ett par s916 tycker jag absolut du ska slå till, oavsett pris.. dom är värda varenda krona.. väger som hitme sa lite mer än vanligt, men vad gör det.. man har väl benmuskler, hellre ett par bra bindningar som väger mer än ett par lätta som e skrot..

Friåkarbindningar
Ok, jag ska speciera mig lite mer.
Nu har jag salomon 608 bindningar om jag inte minns helt fel. Problemet är att de släpper hela tiden och ändå har jag dem dragna så gott som till max, de är helt enkelt för veka för mig.
Jag väger väl dryga 80kg med kläder och prylar på mig.
916 verkar alltså vara något ni varmt rekommenderar? Hur ligger de i pris ungefär?

MVH

Friåkarbindningar
Om du lyckas hitta ett par 916 i tyskland (kolla på ski-bilek.de) så brukar dom ligga på ca. 2.000:- (inkl. frakt). I Sverige får du ge runt 3.000:-. Se till att inte köpa modellen som heter "ZZ". Den har en inbyggd raceplatta som du inte vill ha på ett par Mantra.

Personligen är jag vrålförtjust i racebindningarna från Look/Ross. P15/FKS155 är en fantastiskt bra bindning som dessutom har ett mer sansat spann på fjädern, DIN 6-15. Då hamnar du i mitten av skalan, där bindningen fungerar som bäst. Finns även som P18/FKS185 med DIN 8-18.

Enda kruxet med Look/Ross är att skistoppern bara passar upp till drygt 80 mm midja. Med bredlagg blir det till att böja, men det fixar en bra butik utan problem. En P15 kostar knappt 2.000:- och P18 runt 2.500:- (i butik).

Friåkarbindningar
Salomon C608 på ett par Mantra??? Det var något av den mest udda kombination jag har hört talas om. Har du skruvat dit den själv eller är det en butik som har stått för den bedriften? 608 är en juniorbindning och har väl en dinskala till 7,5 eller nåt liknande. Jag hade inte ens vågat mig på ett teståk med den kombinationen trots att jag väger nästan 10kg mindre än dig. Har du fått en sådan bindning i paket med ett par Mantra är det läge att reklamera paketet och kräva att få byta till en vettig bindning. Att byta från 608 till 916 innebär ett enormt långt steg och även om du väljer en enklare bindning i stil med 912 eller 914 får du en rejäl höjning i prestanda.

Friåkarbindningar
Appelsved! säg att du skämtar! ...eller så har de skämtat med dig, Inte ens C608ans morsa tycker att den är bra.

Maila fyllskallarna som monterade skidorna och fråga hur dom tänkte. http://www.anonyme-alkoholiker.de/

Eftersom det kan bli trångt mellan borrhålen när du byter bindning föreslår jag att du byter till en Salomon S9XX(allt med slutsiffra 12 eller högre är bra), förutsatt att hålen är "fräscha" kan du återanvända nästan alla och bara göra två nya hål för tådelen.

Friåkarbindningar
Snälla kan du inte ta en bild på dina mantra med den bindningen på? Har faktiskt svårt att tro att en butik kan vara så djävulska att dom monterar en sån pervers kombo!

Friåkarbindningar
Dustbin Dan> Bra idé. Det hade varit kul att lägga in en sådan bild på Tetons techtalk-forum under Quiver Picture-tråden och tydligt deklarera att man är nöjd med bindningen. Ironi på högsta nivå :)

Det är ju rätt vanligt att butiker väljer lägsta accepterbara bindningsklass för att pressa ner priset på paketen, men det här är ju inte ens i närheten av något som ens är åkbart. Vetifan om det verkligen kan vara någon av dom där anonyma tyska alkisarna som Gelendesprung hänvisar till. Det här tror jag snarare rör sig om en försäljare som helt öppet står och halsar hemkört direkt ur dunken:)

Iofs lär det inte vara lika farligt som att sätta dit ett par S710 tex, eftersom C608 i många fall lär släppa INNAN man når den fart som innebär att tjuvsläpp blir riskfyllt... Skämt åt sido har du ju en jädra tur att det i stort sett är samma hålbild på 9xx så att du kan använda dom gamla hålen. Men du ska helt klart ringa till affären och härja som bara fasen om det nu verkligen stämmer att det sitter ett par sådana bindningar på. Det är ju en helt livsfarlig kombination.

http://www.angertal.com/
info@angertal.com

Friåkarbindningar
Om man pratade flytande tyska skulla man kunna ringa Salomon och försöka beställa "wide brakes" till C608-bindningen.. -"bitte senden sie zum Intersport Angertal".

Friåkarbindningar
Yorå, sånt kan hända ...

Var härom veckan inne och rastade mig i den lokala Stadiumbutiken. Där stod ett par Ross B3 av tidigare årgång för 4495:- (ord. pris 8995:- !!!). Jag undrade lite försynt vilken bindning som ingick och fick svaret Ross Axium 300, en plastig historia som toppar på DIN 11!

Jag undrade då om det inte borde ingå en Ross Axial-bindning och fick svaret att sådana inte längre finns ... (det gör dom, men de ser lite annorlunda ut i år !!!). Jag antydde då att bindningen var för klen för mig och undrade om det gick att få köpa skidan utan bindning eller med en annan bindning. Det gick inte! Då tröttnade undertecknad ...

I många fall tycks det som Stadium väljer "underdimensionerade" bindningar till sina skidpaket för att tjäna några extra kronor! Se upp!

That´s all folks! / MM

Friåkarbindningar
Att bindningarna är kassa vet jag redan.. det har redan konstaterats mig av själv.
Det jag var ute efter var tips på BRA bindningar.

Friåkarbindningar
Ja, MM och Sockerfarsan, när man möts av den sortens argumentation i det hårda jobbet som skidbutiksbiträdeskontrollant så famlar man genast efter tjänstevapnet och tankar om nödslakt flimrar snabbt förbi.

HitMe

Friåkarbindningar
Eftersom du frågar utgår jag från att du inte är extremt avancerad.

Väger du under 85kg är de bästa bindningarna du kan hitta Salomon S914 Lab eller Rossignol FKS155.
Över 85kg väljer du istället S916 och FKS185.

Köp någon av dessa fyra och du får garanterat ett strulfritt förhållande med dina bindningar. Eftersom du har Salomonhål i skidan är det 914 Lab eller S916 som är aktuellt. Notera att 914 Lab är klart bättre än alla andra 914, eftersom den har en bottenplatta med samma grundkonstruktion som 916, dvs med skruvjustering för längden, metallförstärkt infästning för bakre skruvarna och en femte mittskruv.

Jag tror att det finns två varianter av 914 Lab. En med en freeflexliknande platta kallad ZZ-Interface och en utan där bindningen är ren. Den sistnämnda är att föredra på ett par Mantra. En del säger att 914 Lab enbart finns med ZZ-Interface, men jag är nästan säker på att jag har sett ett par utan.

Även 912 och 914 kommer med största sannolikhet att räcka till, men är som sagt snäppet sämre än ovan nämnda modeller.

Ett billigt, men helt ok alternativ (går säkert att köpa bara bindningen för ett par hundra mindre): http://www.blocket.se/vi/7664166.htm?ca=14_s
Det är troligtvis ett par 914.

Många är nöjda med både Tyrolia, Marker, Vist och Atomic också förutsatt att det är bindningar ur rätt segment. Men det finns också många som är missnöjda med dessa märken. Däribland jag personligen som aldrig skulle välja ett par Marker eller Tyrolia om jag inte var tvungen pga integrerat system eller liknande. Salomon och Look/Ross i den övre delen av sortimentet har i mitt tycke den högsta "nöjd-frekvensen" av alla märken. Det är väldigt sällan man hör något dåligt om dom och bindningar med DIN 14 eller över från dessa tillverkare är därför säkra val, speciellt nu när 914Lab har dykt upp.

Tillbaka
Topp