Friåkning i Val Thorens?

Gunne

Ny medlem
Friåkning i Val Thorens?
Jag ska till Val Thorens nu vecka 14. Jag har iof varit där förut, men det var ett tag sen så jag har glömt bort var all den bra åkningen är.

Var ska man åka? Både skidor och bräda är det som gäller...
Vilken lift ska man plocka klockan 7 för att få den bästa lössnön?

Friåkning i Val Thorens?
Hehe.... ledsen att säga det, men det finns ingen lössnö i Val T om det inte har snöat de senaste dygnet... och i så fall en jävla massa. Men det går att hitta en del kul åkning, hör lite med folket som är där. Mängder med folk som går ut på berget för att få en utflykt... och det är helt klart värt det. Hyr hudar eller snöskor (om ni inte har). Garanterat en fin upplevelse. Mvh Erik

Friåkning i Val Thorens?
tja, ta en bergsguide (james om han kan) och gå med strighudar upp till le pecklet eller va toppen nu hette, sen åker ni ner resten av dagen i en orörd och knäpptyst dal genom skare, genom puder, över glaciärsprickor mm. Jag åkte den turen med james och det var helt underbart. om du behöver hyra nån utrustning för till stigningen så kan jag rekomendera sportaffären som ligger snett ovanför bnken vid backen...(kommer inte ihog vad den heter, men de är bra och billiga, MKT kunniga). Bergsguiden James är en av typ 3 i hela valthorens med glaciärcertifikat o han e jävligt bra rent allmänt. Ha-de-bra! //fredrik

Friåkning i Val Thorens?
Jag var där i förra veckan, v 13, och kan intyga att det inte finns mycket till lössnö att få tag i. Däremot så hade vi klarblå himmel och sol hela veckan, vilket gjorde att snön längst ner i dalarna började smälta bort, men uppe på topparna var snön fortfarande kal, vilket inbjöd till flera sköna åk i solskenet.
Kan rekomendera några åk i den "fjärde dalen", Orell, för att ta sig dit måste man passera Cime de Caron vilken även den är värt några åk.

Tillbaka
Topp