Friåkning Sverige!

Mangoboyy

Medlem
Friåkning Sverige!
Tjaa!
Behöver tips på vart i svearike jag ska åka för att få bästa turåkningen utan att behöva övernatta då jag inte har ett tält dugligt för vinterförhållanden.
Tanken denna vinter var att åka till alperna men det verkar ju vara tvärkört nu så får planera om och köra i Sverige! Syllarna verkar fint men övernattning verkar dessvärre vara ett måste! Alla tips uppskattas !

Friåkning Sverige!
Men du kan ju på fjällstationen. STF har fjällstationer i Storulvån, Sylarna och Helags där du bor i direkt anslutning till bra turåkning.

Friåkning Sverige!
Tjaa!
Behöver tips på vart i svearike jag ska åka för att få bästa turåkningen utan att behöva övernatta då jag inte har ett tält dugligt för vinterförhållanden.
Tanken denna vinter var att åka till alperna men det verkar ju vara tvärkört nu så får planera om och köra i Sverige! Syllarna verkar fint men övernattning verkar dessvärre vara ett måste! Alla tips uppskattas !

+1

jag har kollat en del på Abisko/Kebnekajse men det är så otroligt långt samt lite stökigt att ta sig till fjällstationen som jag förstår det?! Ser annars jäkligt bra ut. Aldrig varit där så gärna tips angående det me.

Friåkning Sverige!
+1

jag har kollat en del på Abisko/Kebnekajse men det är så otroligt långt samt lite stökigt att ta sig till fjällstationen som jag förstår det?! Ser annars jäkligt bra ut. Aldrig varit där så gärna tips angående det me.
Jämtlandsfjällen är ju mycket närmare, går tåg till Duved/Enafors och därifrån buss till Storulvåns fjällstation. Sylarna ligger i väglöst land med går vessla från Storulvån. Går även vessla till Helags fjällstation från Kläppen/Ljungdalen.
Snösäker har mycket bra info gällande områden och turbeskrivningar: www.snösäker.se
Calazo gav även ut en bok om toppturer i Sverige för några år sedan men den är svår att få tag på nu, finns dock en bok för Jämtland.

Friåkning Sverige!
Keb och abisko är nog säkrast att ta senare på våren då det är svinkallt och korta dagar! Kollade på Helags fjällstation men där verkar det inte gå att boka förens 26feb. Otroligt tacksam för responsen! Hur är det norr om Åre, finns det några vettiga fjäll där?
Kör vanlife och tänkte köra e45an norrut! Snösäker.se verkar ju vara en toppenbra sida! blir att nöta den :)

Senast ändrad:
Friåkning Sverige!
Keb och abisko är nog säkrast att ta senare på våren då det är svinkallt och korta dagar! Kollade på Helags fjällstation men där verkar det inte gå att boka förens 26feb. Otroligt tacksam för responsen! Hur är det norr om Åre, finns det några vettiga fjäll där?
Kör vanlife och tänkte köra e45an norrut! Snösäker.se verkar ju vara en toppenbra sida! blir att nöta den :)
Ja det finns väldigt många fina fjäll norr om Åre. Skäckerfjällen, härbärgsdalen, väktardalen, Borgafjäll och massa andra ställen. Jag tycker det kan vara bra att sikta på nåt ställe där det också finns fin skogsåkning pga fjällvädret.

Friåkning Sverige!
Ja tyvärr öppnar inte stationerna förrän i slutet av februari. Många av fjällen i nordvästra Jämtland har väl dock väldigt långa anmarscher och tror inte heller det finns några stugor att bo is så där är det tält som gäller.
I Almdalen finns det ett STF-boende, kanske kan vara något? Annars som redan nämnts finns ju Borgafjäll och i närheten även Kittelfjäll.

Friåkning Sverige!
+1

Så stökigt är det ju inte. Flyg/tåg till Kiruna. Sen buss till Nikka och hoppa på skotertransporten till fjällstationen. Sen går det säkert att lösa skotertransport ut till allehanda stugor i området också, om man vill komma iväg lite.

Friåkning Sverige!
Ja tyvärr öppnar inte stationerna förrän i slutet av februari. Många av fjällen i nordvästra Jämtland har väl dock väldigt långa anmarscher och tror inte heller det finns några stugor att bo is så där är det tält som gäller.
I Almdalen finns det ett STF-boende, kanske kan vara något? Annars som redan nämnts finns ju Borgafjäll och i närheten även Kittelfjäll.

Almdalen idag🤙

Bilagor

• A349A6D4-4D2A-4114-B210-84637BEF070C.jpeg
    A349A6D4-4D2A-4114-B210-84637BEF070C.jpeg
    789.8 KB · Besök: 297

Snödjup

Tillbaka
Topp