Friåkningsbräda, mjuk eller hård?

På beskrivningen låter det som i princip samma idé som Magne Traction men eftersom det inte finns någon bild på ultimate grip så kan jag inte svara säkert.

Det låter dock som att ultimate grip är ett sätt att slipa stålkanterna medan Magne Traction är helt vågiga kanter, sidewalls och allt, och djupare vågor än de 0,3-0,5 mm som ultimate grip ska vara.

Kolla in www.lib-tech.com/subHype/goodWood2007/goodWood.htm så får du se. De gör även skidor med Magne Traction!

Senast ändrad:
emsies sa:
Tänkte gå tillbaka till längdfrågan. Några saker som ingen tagit upp - hur ofta har du tänkt vara på nåt annat ställe än hemmabacken? Jag menar, om det är nån vecka det rör sig om så kanske du inte har den tur med snön som man hoppas på? Och när ska du vara borta? Vinter? Eller är det risk att det är vårväder och lite tyngre snö? Såna saker kan ju påverka valet mellan 162 och 166 också...
Jag var i Stryn haeromaaret med min bror som aakte paa en liten 164:a. Det var sent paa sommaren, slask, murket. Min bror svor och skrek oever att han inte kunde aaka, han fattade inte var som var fel. Han skar ner och det tog tvaerstopp. Naer han satt och tjurade och troestaat matsaeck tvaangsmonterade jag oever hans bindningar paa min 187:a. Naagon timme senare aakte han braeda som han aldrig gjort foerut och ropade med leende upp till oeronen: "Varfoer har ingen talat opm att man ska ha en LAANG braeda!?"

freddag sa:
Naer han satt och tjurade och troestaat matsaeck tvaangsmonterade jag oever hans bindningar paa min 187:a. Naagon timme senare aakte han braeda som han aldrig gjort foerut och ropade med leende upp till oeronen: "Varfoer har ingen talat opm att man ska ha en LAANG braeda!?"
Jag glömmer aldrig snowboard SM i Lindvallen -93. Det var varmt och Gustavbacken var väldigt pucklig och ojämn. Alla snowboardåkare sladdade omkring och jibbade på pucklarna. Plötsligt kom en åkare med en gigantisk bäda och bara plöjde sig fram med stoooora svängar i hög fart. Det var Henrik Wadsten med en Lib-Tech Doughboy under fötterna. Det gjorde stort intryck på mig ochminnet kommer alltid tillbaka till mig på våren när många upplever det som väldigt svåråkt. Med en större bräda under fötterna surfar man över och igenom slasket på ett helt annat sätt än med en liten bräda.

Senast ändrad:
För att återgå till vad det skrevs om Malolo så ska den köras 2-4 cm kortare än vad man egentligen har, iaf enligt Burtons katalog.

Nu vet jag att jag är lite off-topic men blir det inte rätt mycket svårare att raila med en bräda över 160 cm? Jag tänkte då mest på allroundegegenskaperna. Kör själv på en Burton Air 161 som är kanonskön överallt utom offpist där den gärna dyker trots väl tilltagen bakmontering...

Senast ändrad:
Hallvar sa:
Nu vet jag att jag är lite off-topic men blir det inte rätt mycket svårare att raila med en bräda över 160 cm? Jag tänkte då mest på allroundegegenskaperna. Kör själv på en Burton Air 161 som är kanonskön överallt utom offpist där den gärna dyker trots väl tilltagen bakmontering...
Jag kör på 164 som allroundbräda, inga som helst problem att raila med!

funkar perfa i puder också för den delen, dyker ngt men det gör inget man är ju så lycklig ändå!! ;-)

(är 185...)

Innan denna säsongen ( i början av den ) så proppsade jag stenhårt på riktigt hårda brädor...Får nog ändra mig lite här..För hårda blir för raka i lössnön då dem inte böjer igenom något. Även om du drar på med längden blir en FÖR hård tyngstyrd i lössnön. I pisten däremot kan jag iaf köra bäst på en metallplanka om det skulle vara så. Desto hårdare ju bättre.
Men om jag gör en jämförelse så tycker iaf jag att CustomX är för mjuk, nitro suprateam för hård, ride prophet lite för hård. En medelstyv bräda är helt klart att föredra i offpisten. Tillräckligt styv för att ösa på med och tillräckligt mjuk för att böja igenom i pudret.
Någon som vet vilken bräda man ska satsa på i detta mellan segment...? Rad Air, lib tech?

Rad Air Tankers är styva, går alldeles dock utmärkt att "böja igenom" pudret med om du lägger kraft bakom. Men vill du skona benmusklerna är kanske en swallowtail- (ex Rossignol Big Gun) eller mjukare pintailbräda (än Tanker) att föredra. Dupraz kanske. Du kan ju ta kontakt med Doughboy här på freeride för info om Lib tech och om de är mjukare än Rad Air.

Tillbaka
Topp