Friåkningspjäxor till långa och smala fötter med extremt låga vrister

krilleee

Ny medlem
Hej! Är självklart medveten om att jag ska prova ut pjäxor innan jag köper något men tänkte att jag kanske kan få hjälp på traven att veta vad jag ska leta efter. Jag har ganska långa fötter ( cirka 29-29,5 cm), väldigt smala ( 10 cm eller strax under där de är som bredast. Dessa två saker är dock inte vad som gör det jobbigt att hitta pjäxor utan det är mina låga vrister. Jag har provat med extra korksulor under innerskon, både hela och halva utan något lyckat resultat. Har åkt snowboard ett par säsonger men tänkte ta mig tillbaka till skidåkningen, pjäxorna jag åkte med innan var ett par Lange Banshee freeride. Dessa var helt okej och var det bästa som jag kunde hitta när jag skulle köpa pjäxor sist men tänkte att det måste kunna bli bättre än så.

Alltså, har ni några tips på framförallt vilka märken jag ska titta på och kanske specifika modeller.

Hade varit otrolig tacksam vid lite konkreta tips!

//Kristofer

Nu kan det här verka partiskt men det är en gammal sanning att Lange har bra pjäxor för detta.
Jag har också lång smal fot med låga vrister.

För att lösa det med vristen så ser jag två sett, inneskorna på de olika lange är just olika.
RS pjäxorna som är 97 i läst. De går lite tajtare över vristen men hur mycket vågar jag inte svara på.
Det förmodligen bästa alternativet är att spruta inneskor, dyrt och smärtsamt men blir riktigt bra.

Jag kör själv med RS 130 (den smala)
Sprutat innesko där vi lade en stum sula under skon för mina platta fötter, efter en vecka gjorde det fortfarande sjukt ont så jag tog ut upphöjnings sulan, då blev de så grymt sköna men satt fortfarande riktigt bra.

RS finns i 110 om du vill ha det ungefär som Bansheen
XT pjäxan finns även den som low volume.

Var rädd att svaret skulle bli sprutade innerskor...:) Eftersom jag endast åker nån vecka om året nuförtiden så är det satans dyrt att fixa ett par sprutade, speciellt när det kostar som en månads studiemedel. Haha.

Hur funkar det att tura om man sprutar innerskon? Tänker mig speciellt om man har ett par pjäxor med ett "gå läge", blir innerskon så pass formad att den inte kan skifta mellan åk och gå läget eller är det lugnt?

Jag har nog en liknande fot som dig. Jag har Lange RX 130 LV, vanliga innerskon, formgjutna sulor. Dom sitter verkligen bra på min fot. Har smala vader, långa smala fötter, relativt plattfot.

Ut till någon välsorterat butik och prova allt dom har, det finns alltid lösningar på pjäxproblem, men ibland tar det lite extra tid och pill att hitta dom bara.

Min fot är 285mm lång och 95mm bred, även jag är väldigt låg över vristen och har smala vader. Kör nu på ett par Full Tilt First Chair i 28.0 https://www.freeride.se/prylar/pjaxor/2012/full-tilt/first-chair.html kör med formjuten conformable sula och extra padding runt hälsenan för bättre hälgrepp, bakade utan tåhätta. Kört med detta i två år nu och har funkat perfekt! Första säsongen med dom hade jag väl runt 90skiddagar utan några fot/ben/pjäx problem. Är som att sätta ner foten i gips, dock så ligger alla spännen på max nu efter nån säsong så får väl börja korta ner vajrarna snart. Även provat dalbello il moro och får nog säga att de passade bättre out of the box, kändes som att det var lättare att spänna dom tight också, speciellt över vristen, fick dock tag i ett par first chair för 3000kr så fick bli dom ändå.

Hur som med lite boot fitting så kan nog ett par Full Tilt funka, annars tycker jag dalbello verkar funka väldigt bra till lågvolyms fötter så kolla in dessa. Jag kollade dock bara på 3dels pjäxor när jag letade så finns säkert tvådelade pjäxor som också skulle funka.

Dalbello krypton pro sitter jäkligt bra på mig som har liknade problem med smal fot osv! Testa dem vetja

Tillbaka
Topp