Fritschi Diamir Freeride Plus Binding

matejkoo

Ny medlem
Finns det någon som har erfarenhet av denna freeride bindning? Jag vill veta om den är så mycket stabilare och bättre än de gamla hederliga Diamir bindningarna som det sägs.
Kan man ligga och bränna lite carvingsvängar i pisten och köra aggressivt på lite hårdare underlag utan problem?

Mattias

Har precis monterat på min nya The Duke bindngar på mina skidor dom skall testas i dag. Efter min korta provtur sist så är jag överväldigad. Tror det är den bästa randobindningen just nu så.

//H

Jag har ett par på mina Zag och är väldigt nöjd, med fyra dagars blandad åkning (pist/offpist) i Kittelfjäll tidigare i år. Jag har åkt på de tidigare, men då på andra skidor med lite snällare skärning så en direkt jämförelse är svår.

Har dem monterade på ett par Gotama och det fungerar fint. Jag har bara testat dem i ett isigt vemdalen över nyår och de var stabila och kontakten med pjäxan var helt ok!

Jämfört med The Duke så suger Diamir. Även jämfört med Naxo..

//H

Hasse, du som monterat Duke. Om man skulle borra ur en av sprintarna vid själva hävarmen, skulle man då kunna låta tådelen helt glida av främra plattan?

HitMe

Det skulle du säkert kunna göra. Inte kollat den grejen så noga men kan göra det i kväll. Men då måste du ju ha en till botten platta iaf ju ;)

//H

Ja, och det är iofs långt ifrån säkert att dessa finns löst. Jag hörde att Marker funderat på möjligheten att köra ett sådant "utbytessystem" med att det stupade huvudsakligen på amerikanska advokater. "Over there" är stämmer man ju shopparna som skuvat bindningen till höger och vänster, så det är superviktigt att dessa har dokumeterat att bindningen testats för att lösa ut korrekt (= supertidigt, antar jag). Ett bindnignen testats dukumenteras ihop med skidans serienummer. Om bindningen kan tas av och sättas på en annan skida och åkeren bryter benat har shopen inte längre något "bevis" på att de gjort inställningarna som de ska. Sjukt - javisst!

HitMe

Låter som Duke är bäst. Gôtt att jag fick tag i den. Monteras torsdag, testas lördag i Snowbird eller Alta. Kanske kommer en rapport därifrån i nästa vecka.
MVH
Anders

Visst är Duke säkert en superbra bindning men det är nuet som gäller och inte nästa säsong eftersom den inte verkar växa på träden här i Whistler direkt. Låter som jag inte borde bli besviken med min Diamir plus på mina mantra trots allt. Jag prioriterar ju ändå lössnön före allt annat, men det är klart att det är härligt att kunna ta några fina svängar i pisten i mellan åt också. Ni som har den har ni ställt den högre än en vanlig bindning?

Som sagt. Tycker personligen att både Naxo och Diamir är totalt värdelösa som bindningar. Litar inte på någon av dom. Känns som dom kan "ramla" av precis när dom helst.

//H

Hasse> Har du testat vridstyvheten på Duke? Diamir flexar ju rejält om man sätter i en pjäxa och bänder lite. Någon skillnad där?

Flexar lite men inte som Diamiren. Har bara åkt 1 dag på den. Ska upp nu och åka på den igen så ;)

//H

Är alla dessa bindningar, Diamir, Naxo och The Duke kompatibla med vanliga pjäxor eller krävs randonne?

(Sorry för denna "rookie-fråga" i sammanhanget)

/ Mackster

Tillbaka
Topp