Fritschi Tecton ny utmanare till Kingpin, ser väl jäkligt bra ut?

• Trådstartare Trådstartare DrJ
  • Start datum Start datum

DrJ

Medlem
https://www.wildsnow.com/21378/fritschi-ski-touring-evo-tecton-vipec/#more-21378

550g/bindning plus 80g för skidbromsar.
Vad tror ni? Har funderat lite på nått biffigare än mina speed radicals så småningom, lite mer one-quiver bindning till ett par större skidor, kanske opinion 108. Har då tänkt Kingpin eller Beast men nu blir det inget inköp den här säsongen och då seglar ju Tecton upp! Vad tror ni? Ser ni några nackdelar, annat än att jag inte är så förtjust i att köpa grejer första säsongen dom kommit ut.

Osäkerheten för min del är hur den hanterar elasticiteten och hur vridstyv den är i häldelen. Där har inte Diamir varit speciellt vassa tidigare och de har mycket att bevisa. De senaste tjugo åren har de inte alls verkat förstå vikten av att ha vridstyvhet både fram och bak i ett system och deras häldelar är plastigare än det mesta tycker jag. Marker å andra sidan har visat gång på gång att de har numera har stenkoll på hur bindningar ska byggas. De har gjort helt rätt i att utnyttja bredare plattformar och eliminera svaga delkomponenter och har nu marknadens bästa vridstyvhet i respektive segment. Kingpin är en kanonbra bindning och Fritschi måste verkligen steppa upp från allt de har gjort tidigare för att matcha den och mer än så om de ska överträffa Marker. Men det kanske dom har gjort den här gången, men jag skulle avvakta tills den har fått lite mer testtid för riktiga åkare och inte bara initala fanboys.

Beast har jag inte testat även om jag faktiskt har en liggandes här hemma omonterad.

Senast ändrad:
Jepp man vill ju gärna att någon annan får testa första generationen :) Men man får väl se, borde ju komma upp en del under vintern förhoppningsvis. Blir som sagt inga nya bindningar den här säsongen.

MnO sa:
Osäkerheten för min del är hur den hanterar elasticiteten och hur vridstyv den är i häldelen. Där har inte Diamir varit speciellt vassa tidigare och de har mycket att bevisa. De senaste tjugo åren har de inte alls verkat förstå vikten av att ha vridstyvhet både fram och bak i ett system och deras häldelar är plastigare än det mesta tycker jag. Marker å andra sidan har visat gång på gång att de har numera har stenkoll på hur bindningar ska byggas. De har gjort helt rätt i att utnyttja bredare plattformar och eliminera svaga delkomponenter och har nu marknadens bästa vridstyvhet i respektive segment. Kingpin är en kanonbra bindning och Fritschi måste verkligen steppa upp från allt de har gjort tidigare för att matcha den och mer än så om de ska överträffa Marker. Men det kanske dom har gjort den här gången, men jag skulle avvakta tills den har fått lite mer testtid för riktiga åkare och inte bara initala fanboys.

Beast har jag inte testat även om jag faktiskt har en liggandes här hemma omonterad.
Har du provat Vipec? Har ca 50 dagar på dom. Funkar riktigt bra.

mathias_olovsson sa:
MnO sa:

Har du provat Vipec? Har ca 50 dagar på dom. Funkar riktigt bra.
Nej, inte testat den. Jag har faktiskt inte ens sett den i bruk ännu i kompisligan ens. Den är inte vanlig i mina kretsar.

Fyfan vad snyggt! Skulle aldrig köpa en förstaårsprodukt, men jävlar, det där kan vara det bästa som hänt tunga techbindningar sen skivat smör. Jag är övertygad om att fritschis system är det bästa för att komma runt tjuvlös på techbindningar, eftersom deras utlösningsmekanism är helt analog med en vanlig alpinbindning. Sen har jag själv inte haft möjligheten att testa vipec, så hur pass bra den fungerar vet jag inte. Men jädrar, det här är spännande.

MnO sa:
Nej, inte testat den. Jag har faktiskt inte ens sett den i bruk ännu i kompisligan ens. Den är inte vanlig i mina kretsar.
Den är inte direkt vanlig över huvud taget, förmodligen har det att göra med ryktet de har efter sina gamla rambindningar.

Elasticiteten i Vipecs 12s tådel gör att en otrolig trygghet infinner sig :) Kört en vinter med turande och åkande i både hårt och mjukt, inte ett tjuvsläpp. ( ta i trä )

Senast ändrad:
Den ser helt klart intressant ut, även så Pinding från Bayern.

Har nyligen bytt min topptursutrustning till Vipec 12 (Svarta) har då gått från Dynafit som jag har haft dom sista 7 åren. Innan hade jag Diamir Fritschi freeride. (Förstår Mno,s tveksamhet till Diamir om man har denna som referens).

Toppturande så är det ingen skillnad jmf med Dynafit har inga problem att få fast tådelen som man läst att många har haft. Sist jag åkte på dessa så var det en uppkörd isig/sockerpucklig försäsongspist i hög fart, här förmedlar bindningen en helt annan trygghet jmf. med Dynafit.

Skall bli intressant att se under säsongen hur den hanterar slitage och lite stryk.
Som det är nu är detta enda bindningen (kompatilbel med standard techpjäxor) som skyddar knä vid ev. vridvåld vid tådelen så detta ihop med en bättre häldel så låter det som vinnande koncept i teorin i alla fall.

Ja tådelen är väl beprövad vid det här laget, är väl fjärde eller femte året nu? Men häldelen är ju helt ny, det är väl där frågetecknen finns om dom lyckats lika bra som marker. Ser lovande ut som sagt! Vikten är imponerande tycker jag, om denna funkar bra ser jag ingen anledning att använda "tyngre" vanliga techbindningar.

Per_Bjorklund sa:

Har nyligen bytt min topptursutrustning till Vipec 12 (Svarta) har då gått från Dynafit som jag har haft dom sista 7 åren. Innan hade jag Diamir Fritschi freeride. (Förstår Mno,s tveksamhet till Diamir om man har denna som referens).

Toppturande så är det ingen skillnad jmf med Dynafit har inga problem att få fast tådelen som man läst att många har haft. Sist jag åkte på dessa så var det en uppkörd isig/sockerpucklig försäsongspist i hög fart, här förmedlar bindningen en helt annan trygghet jmf. med Dynafit.

Skall bli intressant att se under säsongen hur den hanterar slitage och lite stryk.
Som det är nu är detta enda bindningen (kompatilbel med standard techpjäxor) som skyddar knä vid ev. vridvåld vid tådelen så detta ihop med en bättre häldel så låter det som vinnande koncept i teorin i alla fall.
Vipec black har bättre "styrning" för tådelen & är lättare att kliva i (har haft den tidigare versionen också)

mathias_olovsson sa:
Per_Bjorklund sa:

Vipec black har bättre "styrning" för tådelen & är lättare att kliva i (har haft den tidigare versionen också)
Sen så är den nyare versionen som kom förra säsongen dessutom bättre vad gäller isbildning i tådelen. Finns det öht någon techbindning med samma ide vad gäller elasticiteten i tådelen ?

Per_Bjorklund sa:
Nej, alla bindningar med den vanliga designen på techtå ger fullt skydd vid vridande fall, dock med väldigt låg elasticitet. Bara spänna in tån i din gamla dynafit-tå och testa, går bra att både vrida ur runt tån och trycka ut åt sidan. Men ja, ur ett elasticitetsperapektiv är fritschis design överlägsen, helt klart. Hade jag känt ett behov att byta min biffigare techbindning hade fritschis modeller helt klart stått högst på listan.

Ser onekligen väldigt lovande ut. Ryktas det inte även om att Solly har något liknande på G?

Leder sa:
Ser onekligen väldigt lovande ut. Ryktas det inte även om att Solly har något liknande på G?
Har för mig att Solly skrotade den idén och gick mer mot Skimo-hållet istället iomed deras nya X-alp. Känns som att det behövs en ny ryktestråd för 17/18 snart!

@snej Ryktet går att atomic ska släppa sin variant på "techpjäxa som har flex som en alpinpjäxa" till nästa säsong, har du någon intel på det?

Får tyvärr inte droppa ngt innan mässorna, men så snart jag får berätta ngt så kan vi ta det därifrån.

Hasse_Lindborg sa:
snej sa:
Fan jag är ju aldrig på den sidan. Den kom ju upp på Blister idag på Facebook.. trodde man var snabb
:D

Var på ISPO och kände på Tecton. Den verkar riktigt bra och stabil med smart lösning i hälen. Dessutom ordentlig fjäder som borde ge en bra elasticitet.
Det som jag såg som möjligt problem är att det ser lite halvbra ut med snö/isbildning under hälen på pjäxan.
Hur som helst blir det ett par Tecton för min del nästa säsong, måste ju testa nåt nytt :)

Kört Viptec i en vecka till och från denna veckan i Norge. Snackat en del oxå med de som har Diamir i Norge. Är sjukt imponerad av Viptech så för mig blir det absolut ett par Tectron nästa år.

Märkte inga brister alls på Viptech så har svårt att se att det kommer vara det på Tectron.

Tecton på Rustler 11 188 cm kan vara en kombination som smakar fågel ?

/Leder

Tog emot leverans av ett par Tecton igår. Tänkte köra dem på Black Crows Nocta för att få en lätt puderorienterad setup och hoppas att jag inte kommer behöva ångra att jag inte höll mig till rambindningar.

arraksboll sa:
Tog emot leverans av ett par Tecton igår. Tänkte köra dem på Black Crows Nocta för att få en lätt puderorienterad setup och hoppas att jag inte kommer behöva ångra att jag inte höll mig till rambindningar.
Var fick du tag i dem? Jag har kollat lite med jämna mellanrum men inte lyckats hitta nån som säljer, iaf inte via google...

Pillard sa:
arraksboll sa:
Var fick du tag i dem? Jag har kollat lite med jämna mellanrum men inte lyckats hitta nån som säljer, iaf inte via google...
Tysken säljer

Precis, köpte från sport-conrad. Beställningen lade jag för över en månad sedan.

Någon som hört nått mer om Tecton? Behöver nya allroundlagg, sannolikt Opinion 108 och frågan är vilka bindningar. Blir Tecton om jag kör på tech eller marker tour 12 om jag kör vidare på rambindningar. Har en lätt toursetup så det här blir mer varjedagsskida med turmöjlighet.

Tillbaka
Topp