Frusna tår

jicko

Ny medlem
Frusna tår
Hej!
Är det någon som har ett bra tips på vad man kan göra åt frusna tår i slalompjäxor? Tårna är alltid kalla, finns det något att göra åt det eller är det bara att tänka på något annat?

Frusna tår
Min mamma kör med nån form av värmeslinga i sina pjäxor...
Vi som e lite kärvare tar nått stärkande i varje ben o biter ihop...

:p

Frusna tår
Testa att gjuta ett par sulor och släng i... Med gjutna sulor behöver du inte spänna åt så vansinnigt för att sitta åt eftersom foten passar perfekt i pjäxan. Då pressas inte foten ihop vilket medför att blodet går runt runt och tossingarna hålls varma.

Lätt värt 500lappen för det funkar kanon för mig... gäller bara att inte spänna för hårt...

Frusna tår
aah, smart, jag brukar spänna så inåt helvete kanke därförmina stortår alltid dör :P

finns det ngt för frusna fingrar också??

Frusna tår
Precis som sades i någon tråd nyligt som handlade om kalla fingrar och handskar.
När kroppen tvingas prioritera med uppvärmningen av kroppen så är det händer och fötter som drabbas först. Se därför till, att i möjligaste mån, underlätta för kroppen så den slipper prioritera. Mer kläder på övriga kroppen ger varmare händer och fötter.

Sen spelar självklart möjligheten till blodcirkulation roll, men slalom åkare verkar ju inte ha möjligheten som oss snowboardåkare att ha skor som både är stabila och där det går röra på tårna.

Avslutningsvis så kan jag tillägga att den gamla fina slogan "torr mätt och varm" även funkar i utförsåkningssammanhang. Se till att kläderna är torra och att din mage ej är tom så går det mycket lätare att hålla dig varm.

Frusna tår
Gjutna sulor är som sagt en klart bra investering. Det gör dels att blodcirkulationen blir bättre pga att tryckpunkter på fotsulan minskar och dels får man en bättre kraftöverföring ner i skidan.

Själv har jag två par gjutna Conformablesulor. Ett par vanliga och ett par med inbyggda värmeelement. Jag kör nästan jämnt med värmesulorna. Jag har den enklaste varianten av Thermics custom-värmesulor där batteripacket består av 4st lösa AA-batterier och elementet av en liten platta som man monterar på sin egen sula. Externa batterier är inte den smidigaste lösningen ur laddningssynpunkt, men jag hittade dom osannolikt billigt på en storrea i Österrike förra vintern och kunde inte motstå erbjudandet. Enheten har tre värmelägen och med 2100 mAh NiMH-batterier får man värme i ca 2,5 timme på läge 3. Då blir det märkbart varmt och fryser man lite om tårna försvinner det på tio minuter. På läge 2 handlar det mer om varmhållning. Då gäller det att slå på värmaren i tid innan man börjar frysa för mkt. Batteritiden där ligger på 5-7 timmar och det är sällan som batterierna tar slut under en dag om man har nyladdat. Läge 1 märks knappt, men fungerar nog som ett läge som man konstant kan ha påslaget om man ofta fryser om fötterna. Man slipper tänka på saken, men upplever ingen direkt värme från elementet.

På ovan nämnda rea fanns även Conformable-sulor för 10 Euro paret. Jag ångrar än idag att jag bara köpte ett par.

Frusna tår
kan varmt rekommendera hottronics värmesulor, gav bort ett par till pernilla i julklapp och nu behöver vi inte gå in och fika lika ofta pga iskalla tår....

Frusna tår
Måste kolla med er som kör med värmesula. Den jag har tittat på består av en liten värmeplatta som man fäster under innersulan och som det går en ganska platt sladd ifrån upp ur pjäxan och till batteriet (har för mig att det var en modell från Termic). Tanken är att man skall göra ett litet hål i inneskon och föra ut sladden genom hålet och sedan mellan innerskon och ytterskon upp till batteriet.

Hur fungerar det här när man tar ur och sätter i innerskon? Jag brukar alltid ta ur innerskon och torka den efter en dag så det blir ganska mycket i och ur när man åker några dagar. Kan man ha sladden i innerskon i stället? (låter inge skönt, men jag har ju inte provat).

Hur mycket känner man av plattan framme under tån. Inkräktar den på tåutrymmet eller kan man fila lite på sulan för att göra mer plats? Hur bökigt är det att ha batteriet fäst uppe på pjäxkanten? Utanför eller innanför byxorna?

Frusna tår
Nissen> Jag har som jag nämnde ovan själv monterat en värmeplatta på ett par gjutna sulor. Det är precis som du antyder inte helt problemfritt. Det är därför jag också har ett par orörda gjutna sulor att alternera med om något strular.

Den platta som jag har är såpass tjock att det inte är aktuellt att bara sätta den ovanpå ett par befintliga sulor. Man måste skära/fräsa ut ett lagom stort hål i sulan för att det ska bli en jämn yta. Problemet ligger inte i att sulan blir tjockare, iom att man kan försänka plattan, utan i det faktum att värmeplattan är platt och svår att forma. Har man inte formgjuten sula behöver man inte oroa sig för att passformen ska påverkas negativt. Då är ju sulan redan platt och värmeelementet passar in fint. Har man däremot en formgjuten sula med mycket form under tårna är det riktigt lurigt att passa in elementet och det går inte att göra det utan att man får en förändring i passform. Det är möjligt att det finns lite olika varianter på element. Det borde finnas modeller i mjukt material som går att forma efter en gjuten sula, men den jag har är som sagt helt platt och i sammanhanget oformbar. Lösningen för min del blev att platta till de sista fyra centimetrarna av gjutsulan med ett strykjärn. Man är ändå inte så beroende av helt korrekt form under tårna och det förekommer tom att butiker gör det här utan att fråga när man anpassar gjutsulor.

Vid monteringen skar jag bort material i motsvarande storlek och djup som värmeplattan och gjorde ett hål för att dra sladden under sulan. Naturligtvis får man en tydligare effekt om man står med tårna direkt på värmeplattan och jag ville därför inte sätta den på undersidan. Jag testade det först förresten, men upplevde då effekten som knappt märkbar, iaf på de två lägre effektlägena.

Efter det fixerade jag sladden med smältlim och tejp på undersidan av sulan och ledde bak den till hälen där jag gjorde ett hål i en söm på innerskon, ledde ut sladden och limmade ihop sömmen igen. Sladden skyddstejpades sedan hela vägen upp längs skaftet med silvertejp för att minska slitaget. Med den här monteringen kunde jag känna att sulan var lite plattare längst fram än tidigare, men det är inte så att det gör något under åkning. Det känns lite annorlunda, men inte sämre. Tjockleken är ingen skillnad mot innan.

Jag har nyligen bytt innerskor till ett par nya formsprutade Strolz. Jag har inte hunnit fixa till värmen än i dom och kör därför just nu med sladden inuti innerskon. Det är långt från bra, men det fungerar faktiskt över förväntan. Man känner sladden när man sätter i foten, men efter något åk tänker man inte på den längre. Jag har inte haft några problem med skav eller liknande, men jag upplever att det är en klar risk för att sladden kommer att bli sliten efter ett tag. Varje gång man sätter i foten måste man dra lite i den och mecka runt för att man ska få den på rätt ställe. I längden tror jag att den kommer att ta skada av det och jag ska så snart som möjligt modifera värmesystemet till en integrerad lösning som jag hade tidigare.

Jag tar som info ur mina innerskor en gång per säsong, eller rättare sagt efter varje säsong och torkar skorna inför sommarvilan. Det krävs två man, en hårtork och en rejäl insats för att få i och ur en hårt sprutad Strolzsko ur ett stabilt skal. Istället torkar jag innerskorna med en Thermic pjäxtorksfläkt. Det fungerar alldeles ypperligt och det är onekligen smidigt att inte behöva böka med att ta i och ur innerskorna, oavsett om man har orginalinnerskor eller annat.

Batteripacket sätter jag antingen på pjäxans yttersida på powerstrapen eller på en egenhändigt tillverkad hållare på baksidan av skalet. Det beror helt på vilken pjäxmodell du har. Batteriet sätter man under byxorna naturligtvis. Med full-on expedition bajsluckeförsedda brallor med förböjda-knän kan det nog bli lite tight med plats. Men med brallor bara lite åt baggyhållet är det inga problem att ha batteriet under byxbenets snölås.

Frusna tår
zajmon> No offense, men hur fasen får du plats med liggunderlagsbitar i pjäxorna? Du måste ju ha alldeles för gott om plats de dagar du inte behöver den extra isoleringen.

Frusna tår
Värneplattor/sulor i all ära, men ingen nämner det enklaste och ursprunglugaste sättet att hålla tårna varma. Man knäpper upp dom 2 eller ev 3 nedersta spännena mellan åken och låter blodet få tillträde helt enkelt. Eftersom vi alla här är synnerligen vassa och aktiva åkare så har vi ju redan pulsen och kroppstemperaturen uppe. I undantagsfall kan man käppa upp samtliga spännen, vicka på tårna och röra på foten så gott det går, tills man är uppe och det blir business igen.

Men det skall tilläggas att dom bästa moderna värmesulorna enligt uppgift är riktigt bra. I under -15 är dom nog väldigt värda sitt pris. Annars får man helt enkelt gå in en kvart ibland, ta en kaffe och tina upp tårna (...inte med kaffet då).

Ska faktiskt kika lite på det här. Mina Nordica Dobermann har väldig tunna innerskor...

Eder,
Ace DG

Frusna tår
Jag tycker det gå utmärkt, det blir riktigt varmt.

Känns lite knepigt i början när dom inte tryckts ihop, vilket dom gör efter ett tag.
Och då är dom inte tjockare än en vanlig sula..

Jag har ganska stora pjäxor så det känns inte alls konstigt.

/s

Frusna tår
Tack så mycket för alla tips! Ska testa och se vad som funkar, har ni ännu fler tips får ni gärna fortsätta skriva.
/jicko

Frusna tår
Sjalv tror jag stenhart pa att se till att volymen runt sjalva tapartiet ar tillracklig. Sjalv har jag haft problem med blanaglar pga av avskuren blodtillforsel till stortarna. Detta trots att jag anvander formgjutna Conformable sulor. Jag kan bara beskriva kanslan som om det trycker under framre fotsulan vid stortadelen. Jag tror och hoppas att en nerslipning av mellansulan skall avhjalpa detta problem. Borjar bli trott pa att tappa bada tanaglarna efter varja sasong...

Frusna tår
Kan man köpa värmesulor i en vanlig sportaffär som tex Intersport? Länken lite längre upp verkade ju vara ett lagom seriöst företag.

Frusna tår
Hottronics är det ända hjälpmedlet, finns både med formgjutensula och till vanlig normal sula. Kanske att pjäxorna är för små så att det inte är nån plats kvar i tårna, fryser lätt då!
Köp värmekittet hos Adams Sport i GBG. 031-137411
Bor ni inte i gbg så kan de säkert skicka ett par...

Frusna tår
På dom flesta jaktbutiker kan man köpa små ´´värmepåsar´´som man kan lägga i pjäxan.
Ett minus är att man måste ta av sej pjäxan men det kan man ju göra i en värmestuga lr nått sånt.

Tillbaka
Topp