fs eller bs

• Trådstartare Trådstartare Anal-Og
  • Start datum Start datum
A

Anal-Og

Guest
fs eller bs
vad e snyggast, att snurra frontside eller backside me snowboard. och vilket e svårast egentligen, själv tycker ja fs e lättare.

fs eller bs
bs är snyggve de asså ! tkr de är lättare att få snurr bs oxå.. eler tyckte kör skidor nu men en gång var även jag en snowboarder..

fs eller bs
henning21 sa:
Om du åker goofy så är bs coolt.
Vad spelar det för roll om man är goofy?
Backside är alltid backside, alltså snurren görs så att ryggen kommer först mot landningen. Det spelar ju bara roll vilket du gör i en 180.. i 360 ska du ändå hela vägen runt o får till båda så är ju inte så annorlunda när man tittar på det..
FS 180 är självklart lättare än BS, för då har du full överblick över allt. Däremot tycker jag BS 3 är lättare än FS för då får du överblick precis innan landningen istället för att ha det precis efter kicken..

fs eller bs
Frontside är sjukt mycket snyggare i min mening. Men det beror ju helt på vem det är som snurrar. Om det är nån liten snorunge som kör en fs7 och viftar och har sig medans en chill snubbe kör en slow bs5 så är ju backside grymt mycket snyggare.

Kortsagt, beror på hur det utförs.

fs eller bs
håller med blizzy om vilket som e svårast, även när det gäller 360.
Snyggast beror sej hellt på hur det utförs, tycker det är snyggast när man inte hoppar spikrakt o bara vrider på sej utan det e snyggare om man iaf i något mindre hopp hoppar lite från ena sidan som tex en fs 180 som du landar lite till vänster fast faan svårt att förklara men tänk dej att du åker skateboard längs en trotoarkant och ska göra en 180 ner fast fortsätta längs med trotoaren sen, blir helt enkelt snyggare man drar runt brädan som i en lång ollie än om bara puttar fram tailen gillar också mer pop en butters när man ska hoppa.

ingen lär fatta hur jag menar hehe.

fs eller bs
hahaha jag tyckte om din förklaring powderdreams. speciellt att du blandade i lite smör där också... :)

Senast ändrad:
fs eller bs
Jag snurrar lika bra åt båda hållen men föredrar BS då man startar rotationen med ryggen mot landningen. När man snurrar FS är det lätt att man fastnar med blicken på landningen i början av rotationen, då blir det sjukt svårt att få rotation till större spinns.

Villken av dem som är snyggast beror helt klart på steeze men jag tycker det är snyggast att komma ner med ryggen före. BS 180 ,FS 360, BS 540, FS 720 osv.

Senast ändrad:
fs eller bs
blizzy sa:
henning21 sa:
Om du åker goofy så är bs coolt.
Vad spelar det för roll om man är goofy?
Backside är alltid backside, alltså snurren görs så att ryggen kommer först mot landningen. Det spelar ju bara roll vilket du gör i en 180.. i 360 ska du ändå hela vägen runt o får till båda så är ju inte så annorlunda när man tittar på det..
FS 180 är självklart lättare än BS, för då har du full överblick över allt. Däremot tycker jag BS 3 är lättare än FS för då får du överblick precis innan landningen istället för att ha det precis efter kicken..
Men om man åker in goofy tycker jag att bs är snyggt kanske inte tycker det om man kör regular.

fs eller bs
henning21 sa:
Men om man åker in goofy tycker jag att bs är snyggt kanske inte tycker det om man kör regular.
Förstår att det kan vara snyggare med en viss stance om det är ett hopp som är lite vinklat i sidled.. men om det är ett helt vanligt rakt parkhopp kan ju inte stancen spela nån roll.. O om de nu gör det borde det isf vara för att du står på fel sida om hoppet när du fottar så det är därför du bara får med ryggen när du egentligen vill se framsidan eller vice versa...
Tur att man är goofy, annars skulle man ju vart tvungen att göra Cab 180 hela tiden hehe! (Cab 180 = switch fs 1 => gör man det som regular = goofy bs1)..

Senast ändrad:
fs eller bs
fs från tårna e ju iaf fett fult tycker jag.. bs 5 e riktigt smarrigt. cab 7 från hälarna e med smarrigt. men de e inte så noga tycker ja. bs ollie no grab...smarr

fs eller bs
FS från tårna? Frontside blir ju alltid från hälen, om man inte kör på tårna, hoppar upp som en backside o sen switchar helt plötsligt efter kicken, men lite svårt att göra mycket rotation om man inte kan ta i innan uthoppet..
Det är ju det som definierar FS, att man hoppar från hälkant och där med får hälen bak och tårna (fronten) fram.. alltså front side..

fs eller bs
FS från tårna är kung. det är ju mycket lättare att trycka ifrån på kicken med tårna än hälarna.

föreslår att ni kollar in hur de flesta "proffs" snurrar. det går ju givetvis bra att snurra fs från hälarna men är mycket snyggare från tårna och man får mer höjd och en bättre balans i luften. sen beror det ju lite på vilket typ av hopp det är och snöförhållanden.

exempel jp walker

typ 48 sec in på denna video

Senast ändrad:
fs eller bs
Är inte riktigt med på vad som är "med tårna" o inte.. men vad jag menade va att ta FS med hälskär, inte tåskär, sen hur man trycker med fötterna inne i bootsen är ju lite svårare att bestämma o förklara..
men hur som, tyckte det lät ologiskt att ta fs på tåskär då man får en lättare rotation om man börjar redan på kicken, några grader sådär.. o trycker man då till me tårna helt plötsligen när tåsidan är mer frammåt än hälsidan (i och med att man har snurrat lite ju) så får man ju hugg me tårna.. låter inte så logiskt för mig.. men om man lyckas så lär de ju va snygg iofs!

fs eller bs
nej som du kan se på filmen så kör han ju tydligt på tåskär och trycker ifrån med tårna.

ställ dig på golvet och tänk att du snurrar frontside från tårna. det är betydligt lättare än ifrån hälarna. dock är det ju givetvis lättare att hoppa ifrån hälarna när du har hjälp av ett hopp än utan. men tårna är överlägsna

man kan säga att man snurrar på samma sätt som man gör i en halfpipe. på frontside väggen frontside. det är ganska logiskt

hittade ett bättre exempel här. kolla in MFM 1:15 in i denna filmen

Senast ändrad:
fs eller bs
Jag ser det mer såhär:

Klar
|
\
-
/
Kick ______
/
| <- Sista hälsväng
\
\
|
Start

(Kör goofy) Ska man göra den "sista hälsvängen" för att komma in i en vinkel mot hoppet så måste man ju va på hälen o därför göra hälskär precis innan hoppet.. om man inte kommer in helt vinkelrät mot hoppet, då kan man ju välja häl eller tå..
Men men, får väl ta o testa att trycka ifrån med tårna på fs hopp o se själv.. Kommer förmodligen dock aldrig förstå det där med "det är betydligt lättare att snurra frontside med om du står på golvet".. för det är väl klart att det inte går att hoppa med hälarna, det är ju flexibiliten i tårna (att man kan vinkla foten upp o ner) som ger spänst.. man kan ju inte röra hälen, så rätt självklart..
Parken i vinter får visa!

fs eller bs
japp exakt. flexibiliteten i tårna gör att du kan trycka ifrån mer och få bättre höjd, mer balans osv. man kan köra rakt in i hoppet men man kan oxå ligga lite på skär. och ja det är lite mer avancerat än att köra från tårna. när jag snurrar personligen så snurrar jag FS från hälarna oftast men när jag snurrar cab snurrar jag nästan uteslutande från tårna. rekomenderars att prova alla olika för att se vad man gillar bäst.

slänger in en lite how to:
http://www.transworldsnowboarding.com/snow/howtovideos/video/0,26810,1328779,00.html
(märks att man är mellan två jobb, jag har otroligt tråkigt och frugan ligger och sover. Då är det ju roligt med forum på internet) =D

Senast ändrad:
fs eller bs
Tack för filmen, äntligen en film som verkligen visar det!
Okej, jag håller med, FS från tårna är verkligen snyggast! Gillar hur han kommer helt snett i luften o bara får tillbaka rakheten mot landningen.. nice!

fs eller bs
Om ni, som jag och många av mina kompisar har lagt märke till. Att Goofy åkare oftast har Bs som sitt "lättare" håll, och regular åkarna har fs som sitt. Nästan alla jag känner har det så iaf.

fs eller bs
maxie sa:
Om ni, som jag och många av mina kompisar har lagt märke till. Att Goofy åkare oftast har Bs som sitt "lättare" håll, och regular åkarna har fs som sitt. Nästan alla jag känner har det så iaf.
det är ju eftersom de flesta har lättare att snurra åt vänster kanske XD

Tillbaka
Topp