Fuktskadade mobiler vid normalt bruk

la_grave

Aktiv medlem
På samtliga telefoner jag haft med mig när jag säsongat har fuktindikatorna aktiverats trots att jag inte blött ner dem. Troligen beror det på att jag förvarat dem i innerficka eller liknande och luftfuktigheten kan ju emellanåt bli rätt hög innanför kläderna. Någon jurist eller telefoningenjör här som har några åsikter om det är rimligt att man tappar garantin¹ trots att man bara haft telefonen i fickan. Vad skulle för övrigt alternativet vara? Lägger man den i ryggsäcken blir den antingen kall = batteriet dör eller blöt (tillbaka på ruta ett).

Jag köper att man bör ha den i ett vattentätt fodral när man tex seglar men att den ska lägga av (eller snarare, fuktindikatornerna lägger av) pga hög luftfuktighet framstår snarare som konstruktionsfel.

¹ Idag lämnade jag in en telefon på service där en firmwareuppgradering misslyckats och fick negativt besked just pga fuktindikatorerna. Kids: håll er borta från Samsung, köp Nexus eller iPhone istället.

Som sagt... Finns ingen rimlig anledning att köpa en annan telefon än Nexus4/5 med tanke på pris och prestanda. (Reserverar mig för vissa USA-specifika Motorolamodeller)

Jag jobbade en stund i branschen för några år sedan, och tyvärr så är det inte alls ovanligt att fuktindikationerna påvisar fukt även efter fullt normalt bruk. Fullt normalt bruk innefattar ju vanligtvis ganska mycket fuktiga miljöer. Det kan, med lite otur, räcka att ha haft telefonen i jeansfickan en svettig sommardag eller i innerfickan på jackan en svettig skiddag för att fuktindikatorerna ska lösa ut.

Den goda nyheten är att moderna telefoner, i princip alla smartphones, är betydligt bättre på att stänga ute fukt än äldre mobiltelefoner. Den tråkiga nyheten är att de också är mycket känsligare mot fukt om det mot förmodan skulle leta sig in i telefonen.

Köp en fukt tålig/vattentät tele... Problemet löst!

Kan inte va mer nöjd med min smartphone, fukt o stöt tålig, o kostar hälften så mkt som en iphone 5, den har varit i snö några ggr, även badat och flera timmar i innerfickan utan några som helst problem med fukt.

Är man inte så design/status fixerad. Så finns det jävligt bra mobiler som är gjorda för lite mer....

Sony har ju vatten och dammtåliga telefoner som fungerar utmärkt nuförtiden förutsatt att man orkar stänga lucka över USB/laddningsport. Jag har inga problem med att ha dem i innerfickan när jag åker skidor. Men mer illustrerande är kanske att jag brukade lägga in mobilen i en ziplockpåse när jag cyklade MTB för att den inte skulle bli alltför blöt i fickorna på ryggen när det sprutar lera och vatten från bakhjulet.
Det gör jag inte längre, lägger bara ner telefonen in en ryggficka och kör som vanligt. Blir telefonen smutsig så sköljer jag av den under en kran med litet tvål. Funkar alldeles utmärkt.

Kan ju tillägga att mina telefoner aldrig gått sönder av att de blivit fuktiga i innerfickor utan det är de indirekta problemen de orsakat som stör mig. Däremot hade jag sönder två telefoner för några veckor sedan när jag voltade med bilen och en låda champagne gick sönder och lurarna dränktes i champagnepölen som bildades i taker i bilen (när den låg uppochner). Men just den fuktskadan är jag rätt nöjd med.

När min nuvarande telefon (iPhone 4s) hade varit i min ägo ungefär en vecka gjorde jag misstaget att ha den i benfickan en skiddag. När jag sedan plockade upp den var den inbyggd i en snöboll. Så jag körde det gamla ugn-knepet och bakade den ett par timmar på låg värme. Funkar tydligen på moderna telefoner också för den lever än idag, 2 år senare.
Den lilla lampan bredvid kameran fick iofs någon kortslutning för den har varit tänd sedan dess. Lyser även när batteriet är slut, men det tar jag bara som bevis på att den drar så lite ström att batteritiden är i princip opåverkad av att ha den lysande hela tiden.
Men hursomhelst använder jag vattentätt fodral sedan dess, oavsett vilken ficka jag har telefonen i.

Hej.
Jag lägger min smartphone(Samsung) i en vanlig 3 liters plastpåse och knyter en knut. Det har hitills fungerat bra och man kan även prata och lyssna genom plastpåsen.

la_grave sa:
Kan ju tillägga att mina telefoner aldrig gått sönder av att de blivit fuktiga i innerfickor utan det är de indirekta problemen de orsakat som stör mig. Däremot hade jag sönder två telefoner för några veckor sedan när jag voltade med bilen och en låda champagne gick sönder och lurarna dränktes i champagnepölen som bildades i taker i bilen (när den låg uppochner). Men just den fuktskadan är jag rätt nöjd med.
Champagne på låda? Njaeee ... är ledsen att behöva tala om det, men det där var inte Champagne! Du bör nog välja din leverantör med lite större omsorg! ;-)

/MM

Mountain_Man sa:
la_grave sa:
Champagne på låda? Njaeee ... är ledsen att behöva tala om det, men det där var inte Champagne! Du bör nog välja din leverantör med lite större omsorg! ;-)

/MM
Jodå, köper man champagne på sexpack så får man det lådvis.

la_grave sa:
Mountain_Man sa:
la_grave sa:

/MM
Såklart man får lådor till champagnen. Men fick inte din skibum/rebell cred en törn när du köper skumpa i den mängden?

Hoppas det inte var något värre som hände med din bilvoltning än ett par telefoner vart skadade!

johanb sa:
la_grave sa:
Mountain_Man sa:

/MM
Såklart man får lådor till champagnen. Men fick inte din skibum/rebell cred en törn när du köper skumpa i den mängden?

Hoppas det inte var något värre som hände med din bilvoltning än ett par telefoner vart skadade!
Nja, du får tänka på det här med att vara rebell. Är man rebell i en grupp av rebeller måste man ju göra tvärtom meta-uppror liksom, annars är man bara en död fisk som följer strömmen, och det är ju extremt negativt för cred:en. Glasklart, eller hur?

Telefoner, några glasflaskor, en av två iPodar och en datorladdare. Och bilen och min bonus förstås. Lyckligtvis hade jag med mig två lådor så nyår klarade sig.

Aha ... nu har slanten äntligen trillat ned i min tröga hjärna. En champagnelåda är en låda med champagneflaskor, och jag som trodde att du konsumerade lådvin ... så dumt.

Åh så rebelliskt ... köpa lådchampagne och volta med bilen. JO och LG "for presidents"! ;-)

/MM

Senast ändrad:
Mountain_Man sa:
[url]https://www.freeride.se/img/photo/n/0f6c08adbf5f2299c5c70761304c64cb.jpg[/url]

Aha ... nu har slanten äntligen trillat ned i min tröga hjärna. En champagnelåda är en låda med champagneflaskor, och jag som trodde att du konsumerade lådvin ... så dumt.

Åh så rebelliskt ... köpa lådchampagne och volta med bilen. JO och LG är verkligen rebeller! ;-)

/MM
Det är du som kallat mig rebell. Jag skulle aldrig säga det om mig själv. Du då?

Fast nu har vi kommit ifrån ämnet. Dåligt att telefoner som bara legat i innerfickor anses vara fuktskadade.

har haft min 4s i inner fickan vid några veckors skidåkning utan problem, ända som uppstått är att batteriet laddas ur lite snabbare än vanligt men annars har det varit lugnt för mig!

;-)

... och nu över till ämnet ... Har inte haft något problem med Iphonen trots att den alltid är med. Mina Pinnacle 130 håller oxå hyggligt tätt!

/MM

Primary sa:
har haft min 4s i inner fickan vid några veckors skidåkning utan problem, ända som uppstått är att batteriet laddas ur lite snabbare än vanligt men annars har det varit lugnt för mig!
Hur vet du det? På den ser man ju inte fuktindikatorerna.

la_grave sa:
Primary sa:
Hur vet du det? På den ser man ju inte fuktindikatorerna.
Antar bara att den inte mått dåligt utav det då den inte har stängts av eller liknande.

Senast ändrad:
Är det fortfarande inne att vaska champagne alltså? ;)

Jag har märkt att om jag har telefonen någonstans i skaljackan så dryper den av fukt efter en stund.
Flyttar jag den till bröstfickan i lager två eller ryggskyddsvästens bröstficka så håller den torrt.

Tillbaka
Topp