Fuktskadade mobiler vid normalt bruk
På samtliga telefoner jag haft med mig när jag säsongat har fuktindikatorna aktiverats trots att jag inte blött ner dem. Troligen beror det på att jag förvarat dem i innerficka eller liknande och luftfuktigheten kan ju emellanåt bli rätt hög innanför kläderna. Någon jurist eller telefoningenjör här som har några åsikter om det är rimligt att man tappar garantin¹ trots att man bara haft telefonen i fickan. Vad skulle för övrigt alternativet vara? Lägger man den i ryggsäcken blir den antingen kall = batteriet dör eller blöt (tillbaka på ruta ett).
Jag köper att man bör ha den i ett vattentätt fodral när man tex seglar men att den ska lägga av (eller snarare, fuktindikatornerna lägger av) pga hög luftfuktighet framstår snarare som konstruktionsfel.
¹ Idag lämnade jag in en telefon på service där en firmwareuppgradering misslyckats och fick negativt besked just pga fuktindikatorerna. Kids: håll er borta från Samsung, köp Nexus eller iPhone istället.
Jag köper att man bör ha den i ett vattentätt fodral när man tex seglar men att den ska lägga av (eller snarare, fuktindikatornerna lägger av) pga hög luftfuktighet framstår snarare som konstruktionsfel.
¹ Idag lämnade jag in en telefon på service där en firmwareuppgradering misslyckats och fick negativt besked just pga fuktindikatorerna. Kids: håll er borta från Samsung, köp Nexus eller iPhone istället.