Full Tilt/Hot dogger/SethmorrisonvsDalbello Moro T

Jo tänkte på det först, men blev sugen på aluminium spännen och cablecovern, sen vem vill inte ha ett par pjäxor som pretty much ser ut som om det vore darth vaders. Ingen ide att snåla när det gäller pjäxor så säljer bootern.
Tack för hjälpen, får åka och prova dom i veckan ahoj.

Senast ändrad:
excellentswordfight sa:
Jo tänkte på det först, men blev sugen på aluminium spännen och cablecovern, sen vem vill inte ha ett par pjäxor som pretty much ser ut som darth vader. Ingen ide att snåla när det gäller pjäxor så säljer bootern.
Tack för hjälpen, får åka och prova dom i veckan ahoj.
Go for it!! :D

Utter sa:
Det finns en anledning att raceåkare har hårda skor, bättre respons med hårdare skor.
Men, det handlar mycket om preferens. Jag föredrar t ex hårdare skor medans många åkare som är minst lika bra föredrar mjukare flex.
Kan det ha att göra med att du är hårdare än hårdast av alla hårda i "Sälen Norra" Utter =P?

jonthee sa:
Okej :) Men det jag står och väger imellan hot doggern, konflict, och seth morrison. Hot doggern tror jag e för mjuk för mig som åker rätt mycket pist och offpist ?
Och att det e ju inte samma innersko som Seth och Konflict.
Så det står mest i mellan Seth och Konflict och jag gillar mer designen på seth men den har en sty tunga ? Vet du vad man kan jämföra 10 med i heads flex ? :) tack !
Vill du ha den bästa (i sammanhanget) kraftöverföringen och hälgreppet tycker jag helt klart du ska gå på deras mest påkostade Pro Liner med J-bar och Powerwrap, alltså går Hot Dogger bort.

Vad det gäller flex ska ni inte blanda 3-delspjuk (FT och Dalbello) med överlappspjuk. Tredelspjuk flexar på ett helt annat sätt, eller annat och annat, de flexar, kan ett par överlappspjuk ens göra det, vart tar i sådant fall materialet vägen?

Jag har sällan känt att jag behöver en styvare tunga än den orangea flex 9, den är styv, så flex 10 är riktigt jäkla styv. Ett undantag skulle vara när jag ligger och nöter storslalom i en hård isig pist, men det gör jag väldigt sällan.
Skulle jag uppgradera till ett par Seth eller First Chair skulle jag således inte nyttja den tungan speciellt ofta.

Det bästa är som vanligt att pröva själv, i kyla, inte i en 20-gradig butik, det blir lätt lite missvisande. Jag anser därför att alla riktigt seriösa skidbutik borde ha ett kylrum där man kan gå in och pröva pjuk, då slipper man dessutom bli svettig =).

Senast ändrad:
Jag tror att det blir En Konflict då men man vet aldrig. Men får väl åker till Alpingaraget. Men vet ni om dom har fått in alla modeller redan i år ? :)

Lima-ko sa:
Vad det gäller flex ska ni inte blanda 3-delspjuk (FT och Dalbello) med överlappspjuk. Tredelspjuk flexar på ett helt annat sätt, eller annat och annat, de flexar, kan ett par överlappspjuk ens göra det, vart tar i sådant fall materialet vägen?
Väldigt sant. Men om man nu ska jämföra flex så...?
flex 10 = salomon 150? :)

Ring och fråga dem jonthee, de brukar fylla upp butiken rätt tidigt.

Flex 10=Hermann Maier
Flex 8=Styva
Flex 6=Medelstyva
Flex 4=Mjuka
Flex 2=Mockasiner

Nöjd =P?

Flex 10=Hermann Maier
Flex 8=Styva
Flex 6=Medelstyva
Flex 4=Mjuka
Flex 2=Mockasiner

Nöjd =P?
Haha :) Men kan man byta ut flex 10 med liksom 8 eller 6 i butiken och det e orginal pris ? :)

jonthee sa:
Haha :) Men kan man byta ut flex 10 med liksom 8 eller 6 i butiken och det e orginal pris ? :)
Det jag skulle tänka mig att de kan göra, om de har många extra tungor (vilket jag är osäker på om de har, ring och fråga), är att om du verkligen vill ha Seth men med flex 8 är att de byter i butiken, och behåller de flex 10 som satt på.

PNyberg sa:
Lima-ko sa:

Flex 10=Hermann Maier
Flex 8=Styva
Flex 6=Medelstyva
Flex 4=Mjuka
Flex 2=Mockasiner

Nöjd =P?
ehhmm....jaa...ok då :P
Varför är det så viktigt för dig att veta vad en flex 10 motsvarar i Head Per?

Lite samma grej med skidlängd, hur många behöver egentligen +190 cm lagg? Om inte längden stod på skidan, skulle de verkligen märka skillnad på 192 och 186 cm? Om alla skidor var vita, skulle alla ändå välja det mest "hypade" märket?

Senast ändrad:
Lima-ko sa:
PNyberg sa:
Lima-ko sa:

Flex 10=Hermann Maier
Flex 8=Styva
Flex 6=Medelstyva
Flex 4=Mjuka
Flex 2=Mockasiner

Nöjd =P?
ehhmm....jaa...ok då :P
Varför är det så viktigt för dig att veta vad en flex 10 motsvarar i Head Per?

Lite samma grej med skidlängd, hur många behöver egentligen +190 cm lagg? Om inte längden stod på skidan, skulle de verkligen märka skillnad på 192 och 186 cm? Om alla skidor var vita, skulle alla ändå välja det mest "hypade" märket?
Nej inte så viktigt för mig. Var mest nyfiken om vad andra skulle jämföra de olika tungorna med för flex...that is all :P

Ja det där med längd är ju sjukt intressant då tom skidtillverkarna har svårt att använda linjalen korrekt...och för den delen. Hur borde man egentligen mäta skidor? Hela skidan längs med belaget? Sträckt från tip till tail? Mäta effektiv åkyta? Hade vart rätt fett med ett par 4frnt EHP120 i längsta längden haha! :P

PNyberg sa:
Nej inte så viktigt för mig. Var mest nyfiken om vad andra skulle jämföra de olika tungorna med för flex...that is all :P

Ja det där med längd är ju sjukt intressant då tom skidtillverkarna har svårt att använda linjalen korrekt...och för den delen. Hur borde man egentligen mäta skidor? Hela skidan längs med belaget? Sträckt från tip till tail? Mäta effektiv åkyta? Hade vart rätt fett med ett par 4frnt EHP120 i längsta längden haha! :P
Men Full Tilt och Dalbello går inte att jämföra med något annat ;), så varför ens försöka.

Om alla mätte på samma sätt eller åtminstone angav samma data vore självklart att föredra.

Har inte läst igenom allt som skrivits i tråden, men var på Alpingaraget i helgen och köpte ett par Hot Dogger. Sjukt nöjd! Sitter som en smäck!

Efter mycket letande å meck hittade jag ett par 28.0 first chair och nu har dom äntligen kommit, å kan säga att dom sitter tusen gånger bättre än bootern, med bootern hade jag alla spännen på max och då satt dom inte ens hårt, med first chairen behöver jag knappt dra dom till hälften och dom blir tightare än en 12 åring. Skönaste pjäxorna jag någonsin haft min fot i.

Köpte dom från en jävla lurig sida som jag kan rekommendera (enda stället jag hittat som har helnummer, ringde till och med och försökte beställa direkt från fulltilt men dom hade inga.). http://www.skisurf.co.uk/
Nu är sidan lite buggig så man måste söka efter Full Tillt för att se hel storlekar. Sen drogs typ 15% av priset av när jag skulle betala på något vänster så fick mina First Chair för runt 3100kr med frakt, ett par hot dogger kan nog kosta 2900. Tysken kan slänga sig i väggen, Britten är här.

Senast ändrad:
Vet inte om du bestämt dig för något ännu, men kan tipsa dig om att SkiFix i Boden (www.skifix.se) säljer Dalbello Krypton Il Moro för 4500 spänn. Annars brukar de betinga 5000 kr och mer. T-modellen ligger något högre. Har själv beställt ett par 26,5:or. De har ett par 27,5:or på lager. Provade dem, men de var lite för stora för mig.

Första intrycket när jag satt dem på foten var: Så här ska det kännas! Hoppas den känslan består när jag står på skidorna också.

Jag har orginal 4'an till mina hot dogger samt en 8a och jag väger bara in 65kg... och kör med 8orna överallt (i parken också) så visst går det om man gillar hårt!

En sak som är säker är att det känns som en helt annan pjäxa med bara ny tunga :)

fy helvete vilka jävla skidnördar ni är! de är helt galet ;)

Tjenna!

Sethmorrison är en sjukt go pjäxa, jag kör med den och den är helt underbar i parken. Sen går det att ändra flex på fulltilt pjäxorna väldigt enkelt, bara att köra en ny flexplatta så kan man ändra lite som man vill, jag kör med flex 10 vilket gör åjäxan väldigt styv, men den är jäkligt skön.

En stor nackdel med pjäxan är dock spänningen. Det går lätt sönder och blir svårt att spänna/lösa upp pjäxorna... så det är inte jätte enkelt.

Men över lag så tycker jag att fulltilt gör riktigt cleana pjäxor och dom sitter riktigt bra

Seth Morrison er en god støvel. Har brukt den i to sesonger. Men jeg kan desverre ikke anbefale noen å kjøpe den. Denne sesongen har jeg erfart alvorlige problemer med låsing av spennene, de låser seg i en bestemt posisjon.
Noe som har gjort at jeg har måttet kjøre deler av dagen uten å kunne spenne fast.
Har kontaktet FT kundeservice som har erkjent problemene. Men uten noe som helst løsning på disse.
"Du får kjøpe nye spenner" var svaret jeg fikk.
:(

PNyberg sa:
Hasse_Lindborg sa:
8 är styvt....... Mycket styvt...
Beror helt på temp anser jag. På vintern kör jag sj på en flex 6 och kan tycka att den blir ngt för mjuk ibland (uppkört) och köpte en flex 10 för att ha på NM vilket jag tyckte var helt fantastiskt :) Ska testa 10an i vinter men rent spontant känner jag att den är fööör styv för mina 85kg.

Så med tanke på vad du väger så tror jag på en flex 6, möjligtvis en flex 8 om du känner för en styvare. Flex 10?...njaaa
Jag kör då på Flex 4 och den duger för mina 48 kg...

Jag kör på hot doggern med orginal tungan och jag anser att den är fullt tillräcklig för det mesta.
Driver min Rocker 2a och min Katana utan problem. Enda gången jag byter är när det ska pistsmiskas med mina sl9or.

Så ja, jag skulle säga att hot doggern är skitbra, så länge den sitter bra på din fot.

ska tilläggas att jag väger 76 kg och är race skolad.

Mina två spänn

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp