Full Tilt - Seth Morrison

albinpb

Ny medlem
Det är nu dax att köpa nya pjäxor. Är lite sugen på att köpa Seth Morrisons promodel från Full Tilt, men undrar lite hur den funkar för piståkning och friåkning m.m. eller om den är mer en jibbpjäxa? Ni som har den eller liknande modell från Full Tilt, hur tycker ni den funkar för de olika åktyperna?

Du bör få en ganska bra uppfattning om hur den är jämfört med de övriga FT-pjäxorna genom att titta på spec-sheetet som de har på sin hemsida. Börja med att titta på den och inse sedan att Seth's pjäxa är HELT FEL för dig kompis! ;-)

Den har flex 10!!!!!!!!!

Jämfört med hot dogger som har flex 6 och bootern som har flex 4 (skrev 2 tidigare)

Senast ändrad:
Carled sa:
Du bör få en ganska bra uppfattning om hur den är jämfört med de övriga FT-pjäxorna genom att titta på spec-sheetet som de har på sin hemsida. Börja med att titta på den och inse sedan att Seth's pjäxa är HELT FEL för dig kompis! ;-)
Ser egentligen inte vad det är som är HELT FEL med detta

http://assets.k2sports.com/fulltilt/ftpfulltilt/files/fulltilt_boot-specs_2009.pdf :S

det "enda" som skiljer Seth och Konflict är ju tungan och den går ju som sagt att byta ut om han nu tycker dom är för styva :S

SAMT att han har ju bara skrivit att det är park och friåkning, inte vilken nivå han kör på ;)

Senast ändrad:
Sant, tungan går att byta och det är ju faktiskt 2009 och folk köper grejer för utseendets skull. Men om det fortfarande hade varit 90-tal, då hade det varit helt fel!

Men även om han är på Master Pro-nivå i parken så ser jag det som mycket orimligt att han skulle behöva eller ens vilja ha en flex 10-tunga... Jag har inte hittat ngn jämförelse med vanliga flexskalan, och det är ju förståeligt i.o.m. att det flexar på ett annat sätt, man styvheten borde teoretiskt kunna jämnföras med någonting runt 130... Hur många 17-åringar rockar pjäxor med 130 i flex i offpist och park?

Nu har ju "albinp" inte skrivit var han ska använda pjäxan (vad jag kan se) eller hur stor och stark han är, så jag ger mig inte in på att spekulera i det.

Fakta är att Seth-pjukkan är det köttigaste och vassaste FullTilt har att komma med. Jag har provat Konflict, och den kändes fanimej som betong. (Kör själv pjäxor med ca 130 i flex)
Den här pjäxan kräver definitivt sin åkare. I parken är den nog inte särskilt kul, men är man stor och stark och har bra krut i låren och har för avsikt att köra så det ryker, då kan det vara den pjäxan som pallar trycket.

Albin: Börja med att prova åtminstonde en 5-6 modeller i en riktigt bra skidbutik där du får hjälp, tips och råd. Skit sedan i märke och design, gå på det som sitter bäst. Glöm inte att göra en formgjuten sula till...

Lycka till!

Senast ändrad:
Fegis Nojlas, våga spekulera! Utav första inlägget gissar jag att han mest åker pist och offpist... *Minneslapp till mig själv: skriv tydligare om jag startar en tråd*

Nojlas sa:
Jag har provat Konflict, och den kändes fanimej som betong. (Kör själv pjäxor med ca 130 i flex)

Lycka till!
Vad jag kan läsa mig till så är det ju inte allt för stor skillnad mellan Konflict och Hot Dogger.

Och jag tycker mina HD är sjukt mjuka och det är flex 6

Det som synligt skiljer HD från Seth och Konflict är ju att det är plastspännen.

Läser man i katalogen ser man största skillnaden och det är ju att HD är lite bredare i fram för att inte få "toebangs"

I spec bladet står det att HD inte har J-bar men det står det i katalogen att den har

tack alla! har fått svar på de flesta saker jag undrade :) var kanske lite otydlig i början med hur jag åker... Jag åker en hel del pist, om jag får säga det själv, med bra och kraftfull teknik. Men jag vill också att den skall funka bra för offpisten och parken där jag också spenderar en del tid. Jag är en väldigt mångsidig åkare som vill att pjäxan skall palla allt! :)
Jag var var lite fundersam om den var för mjuk(:S), men det verkar ju verkligen inte vara ett problem. Undrar lite också om hur den är vinklad framåt? En parkpjäxa är ju betydligt annorlunda vinklad än t.ex. en racepjäxa som är optimerad för hård piståkning. Men jag skulle nog prioritera en ren pistpjäxa före en ren parkpjäxa.
Som det låter så verkar detta som en ändå lämplig pjäxa. Men jag skall självklart testa flera modeller innan det köps något. ;)

Lånar tråden lite:

Har även jag fått upp ögonen för denna skönheten.
Gör min andra säsong och håller mig till 90% i offpist. Resten i pist och ytterst lite park. Kör mycket skogsåkning men gillar även stora berg och BC kickers.
Anser mig själv vara en ganska erfaren skidåkare, med cirka 130-150 puderdagar i bagaget.

Prövade pjäxan i butik idag och tyckte den satt riktigt jävla bra. Har ganska breda fötter men hade perfekt med plats även i sidled. Tror också jag fick ett riktigt bra pris på dem: 300E som kan sänkas ytterligare lite med en smula vilja.

Åker idag på ett par utnötta Salomon X-wave flex 90. Tycker denna pjäxan är för mjuk för mig nuförtiden, dock sitter den bra men anser den vara alldeles för mjuk.

Vad tror ni? Är den för mjuk/hård för mig? Passar den mitt användningsområde? Fungerar den för kortare turer (åker på obsethed med dukes)?

Släng gärna med tips om andra pjäxor!!!

jag testade den och kom ganska snabbt fram till att den var, som många påpekat, ruskigt styv. det blev en nordica hotrod 125 istället och den funkar toppen! :)

Jag kör med Seth Morrison pjäxan och även om jag är ganska liten, väger mellan 65 och 70 kg, så tycker jag den passar mig perfekt i det jag använder den för. Har åkt allt mellan bottenlöst till stenhårt uppkörd offpist till nästan svensk vårsnö med dem. Har även turat en hel del med dem i Roger's pass och Kicking Horse backcountry, knäpper bara spännet över själva foten och sen går det hur bra som helst. 300E är sen ett rikigt bra pris på dem då jag pröjsade runt 5000 för mina.

Det är framåt eftermiddagen när orken tryter som det inte är jättekul att ha en stenhård pjäxa då man måste trycka på rätt bra för att få bäst respons från den. Annars så är det lätt den bästa pjäxan jag använt även om det tog närmare 20 skiddagar för att vänja mig med den.

Hoppas att detta ska hjälpa dig daave

Har nu kört på Seth modellen i en halv säsong nu och jag är ingen riktig tungviktare jag heller. Det tog mig 3-4 timmar och ca. 7-10 olika modeller innan jag bestämde mig.

Väger mellan 65-70 och skulle se mig som en medelgod till duktig åkare. Har precis som ingelstroem åkt i mycket olika fören men jag skulle ju säga att den är som den bör... alltså bäst på friåkning. Klart den går att köra med i pisten... det gör väll de flesta pjäxor. Det är dock inget jag skulle välja om man bara ska jibba, då den är riktigt styv (men som alla pjäxor blir den lite mjukare med tiden, men det är det lilla). Om det är jibb som gäller skulle jag gå på någon av de mjukare modellerna som redan är nämnda ovan.

Jag valde den för att jag ville ha en sko som ger bra svar och bra stöd när det går lite fortare och underlaget inte kanske är det bästa. Att den även är ordentligt dämpad under foten skadar ju inte. En annan sak jag gillar med Full Tilt är att de "saknar" plös. De har en lite annorlunda konstruktion som passar mitt ben alldeles utmärkt. Allt som allt är JAG mycket nöjd med den, men den enda som kan avgöra om den passar dig är du själv... så ut och testa pjäxor med dig ;)

Lycka till!

Snödjup

Tillbaka
Topp