Funäsdalen eller Tandådalen/Hundfjället?

Jide

Ny medlem
Tänkte testa på att åka bräda för första gången i mitt liv.
Så jag köpte ett par boots här om dagen och drar iväg med tjejen om 2 veckor.
Det blir endast 3 dagars åkning (exkl. resa) eftersom jag har mycket i skolan just nu, tyvärr. Hyr bräda på plats.

Frågan är vad jag/vi skall välja:
Antingen liftar vi med mina föräldrar till Tänndalen, där de har lånat en stuga vid norska gränsen. Har kikat lite och det blir isf ett Funäsdalspass för 955kr/3 dagar (Tänndalen, Funäsdalen, Ramundberget, Tännäs). Hyra för snowboard: 380kr.

Alternativet är 3 dagars åkning i Tandådalen (tjejens farmor har en stuga där).
Det är i princip samma priser; liftkort Tandådalen/Hundfjället går på 825kr och hyra av bräda 510kr.

Vad skulle ni rekommendera för en total nybörjare på brädan?
Jag har redan varit i Sälen, samtidigt som det iofs känns mer nybörjarvänligt.

Var får jag bäst/mest passande åkning??

Sälen är trisst, med korta backar, mycket folk och dålig fjällkänsla. Skulle alla gånger valt Funäsdalen framför Sälen.

funäsdalen! lätt! billigare, mer snö, längre åk och kortare liftkö.

fast om du vill va ensam med tjejen så kan ni ju dra till sälen...om hennes farmor inte är i stugan då....

funäsdalen! jag tror inte att möjligheterna för en nybörjare på snowboard skilljer sig så mycket från sälen och funäsdalen. men funäsdalen e möe grymmare. kom ihåg att bara för att du får ont i röven när du åker bräda så ska du inte lägga av, bräda e så mycket bättre än allt annat.

Funäsdalen tycker jag att du ska välja. Ramundberget har även en liten enkel funpark som du kan testa när du känner att du fått fart på brädan.

Backarna är enkla och det finns nog även mer snö än i Tandådalen så det inte är lika isigt.

Eftersom du ska testa bräda för första gången ... tycker jag du ska prioritera mjuk och skön natursnö i långa lagom branta backar, framför risken att hamna i stenhårda överbefolkade konstsnöpister. Klart du ska till Funäsdalen!

That´s all folks! / MM

PS! Jag har fler än tjugo skiddagar i Tandådalen/Hundfjället i vinter ... DS!

Funäsdalen känns helt rätt efter den här responsen. Var inne på det redan från början!

Tack
/K

Sälen skulle jag nog satsat på.. hundfjället har ju byggt en liten park som är perfekt för nybörjare (lärde mej raila där under sportlovet) dessutom kan de va rätt hyffsat i sälen övrigt också när de faller lite snö.. men som sagt de e ju aningens korta backar...

åker du bil till sälen så finns det ju alternativ att hyra bräda.. lär ju hitta billigar eän 510kr på nåt lite mindre ställe.

Tillbaka
Topp