Funäsdalen, Idre, Björnrike

camtim

Medlem
Vi är två vuxna och en tonårsdotter som ska till svenska fjällen. Vi väljer mellan Idre, Funäsdalen, Björnrike. Björnrike har vi varit i förut och tycker det är bra. Vi tycker om utmaningar. Vad ska vi välja?

Varför väljer ni mellan just dom?
Har inte varit i Idre.
Funäs har bra lut, lite mindre fallhöjd och få pister. Om man är beredd att bila lite finns kringliggande fjäll, t ex Ramundberget, som är trevligt men ganska flackt överlag. Ganska klent med bra matutbud, fast det finns en bra restaurang nere i byn.
Björnrike bra fallhöjd och långa pister. Bäst piståk inmo. Med bil når man Vemdalsskalet och Klövsjö som har en del ganska bra men korta pister (hovde och storslalom). Hildings i skalet är riktigt bra mat.
Min röst är klart Björnrike/Skalet.
Men slänger in Trysil här som är lika "nära" ur sörlänningsperspektiv. Klart bäst på alla punkter. Kanske något dyrare, men nu är NOK rimlig.

Jag tycker Idre går bort. Valet mellan funäsfjällen och Vemdalsområdet beror på vad mer specifikt ni är ute efter. Personligen föredrar jag funäsfjällen för att det är mer riktiga fjäll med möjligheter att gå på tur i kalfjällsmiljö och så. Jag skulle också säga att offpistmöjligheterna är bättre där.

Björnrikes 470 höjdmeter med en lift är svåra att slå i Sverige. Sedan är de två backarna på varsin sida Grizzlyliften perfekta för carving också.

Trysil är också en höjdare om man ska hålla sig i pisten, fler bra brantare backar än tex Vemdalsområdet. Bara tre mil till gränsen så man kan bo på svenska sidan om man vill pendla lite, eller kombinera med Stöten alt Branäs sista dagen på väg hem.

Tillbaka
Topp