Funderar på att säsonga i Alagna hur e snöförhållandena mm??

Tjena vi e ett gäng som funderar på att dra till Alagna. Har hört att det e grym offpist fast inte så mkt annat. Kan bli trist om det e dålig snö:0( E det nån som vet hur det är där??

Jag tror att det är en bättre idé att rikta in sig på att husera i Gressoney istället för i Alagna. Alagna har ju bara en kabinlift och eftersom den mesta åkningen är offpist är det mkt väderkänsligt. Alagnadelen är även en solsida. Därför kan det säkert vara stora problem med lavinfaran på eftermiddagarna framåt våren.
I Gressoney har man hela Monterosasystemet att botanisera i vid dåligt väder. Dessutom når man som det ser ut på pistkartan Alagna utan att behöva hika någonting och kan köra där när förhållandena är de rätta. Man kommer ju i princip upp på samma berg med liftarna i Gressoney som man gör med Alagnakabinen.

Notera dock att jag aldrig har varit i Alagna eller Gressoney utan resonerar bara över egna funderingar och hur det ser ut på pistkartan. Det vore intressant om ngn som kan Monterosa kunde kommentera frågan.

Yepp! Det är lätt att nå Alagna från Gressoney. Man är till och med före folket från Alagna ner. Jag var en vecka i Gressonay för 2 år sedan. Lite snö när jag kom dit, men sedan dumpade det en halvmeter sista dagarna. Monterosa har väldigt bra offpist som finns väldokumenterad i boken "powder rosa" som är guld värd om man ska åka i området.

När det inte finns snö i Alagna är iaf pisterna öppna i Monterosa dalen.

Bör dock nämna att det inte finns särskilt mycket barer/pubar i Monterosa dalen. Ganska dött på kvällarna. Har dock för mig att det fanns nått sorts diskotek i Staffal.

Tjena!

Vi är två stycken som skall dra till Alagna nu i Januari. Skall ni fortfarande ner så skicka ett mail eller nått. Vi håller precis på att kolla boende och sådant.

:: deephed ::

Missa inte Igloo, diskoteket ner i dalen med ett av världens mest intressanta raggningssystem. Alla som gör entré får ett nummer att ha på tröjan. Den som sedan intresserar sig för någon av det motsatta könet (eller whatever) lägger en intresselapp i en låda med rätt siffra som sedan sätts upp på en ljustavla. Fiffigt va?

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp